استیبل کوین چیست؛ معرفی انواع استیبل کوین

با پیشرفت ارزهای دیجیتال رمز ارزهای جدیدی وارد بازار شدند که هر یک ویژگی‌ها و نوسانات زیادی را با خود به همراه داشتند. البته نوسانات بازار رمز ارزها به عنوان یکی از ویژگی‌ها و مزایای مهم این بازار مالی شناخته می‌شود. زیرا این بازار کریپتوکارنسی از این طریق توانسته توجهات افراد زیادی را به خود جلب کند. اما بهتر است بدانید پس از گذشت مدتی توسعه‌دهندگان برای کنترل و مقابله با نوسانات بازار به دنبال راه‌حلی بودند.

از همین رو رمز ارزهایی با نام استیبل کوین (stablecoin) یا ارزهای باثبات وارد بازار شدند. که نسبت به سایر رمز ارزها هدف و کاربرد متفاوتی داشتند. با در نظر داشتن این مسائل در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص ارزهای باثبات و موارد زیر بپردازیم.

  1. استیبل کوین چیست؟
  2. انواع استیل کوین 
  3. ارزهای باثبات با پشتوانه فیات
  4. استیبل کوین هایی با پشتوانه کالا
  5. استیبل کوین با پشتوانه رمز ارز
  6. استیبل کوین الگوریتمی
  7. استیبل کوین متمرکز چه تفاوتی با استیبل کوین غیر متمرکز دارد؟
  8. بهترین استیبل کوین کدام است؟

 

استیبل کوین چیست؟

 

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین (stablecoin) یا همان ارز باثبات یکی از انواع ارزهای دیجیتال می‌باشد ولی این نوع رمز ارزها تفاوت‌های زیادی با سایر ارزهای دیجیتال دارند. زیرا این ارزهای باثبات نه تنها تحت تاثیر نوسانات بازار قرار نمی‌گیرند بلکه در صدد مقابله با این نوسانات می‌باشند. برهمین اساس زمانی که بازار ارزهای دیجیتال روندی نزولی یا صعودی را در پیش می‌گیرد استیبل کوین ها با قیمت ثابتی معامله می‌شوند. به‌طور کلی می‌توان گفت ارزش ارزهای باثبات را پشتوانه آن‌ها مشخص می‌کند و هر یک از آن‌ها از پشتوانه متفاوتی برخوردارند.

 

انواع استیل کوین

 

انواع استیل کوین

اکنون که به سوال stablecoin چیست پاسخ دادیم بهتر است بدانید ارزهای باثبات انواع متفاوتی دارند. که هر یک از آن‌ها براساس پشتوانه‌ای که از آن‌ها حمایت می‌کنند دسته‌بندی می‌شوند. برهمین اساس در ادامه مقاله قصد داریم انواع استیبل کوین ها را به شما معرفی کنیم. تا اگر قصد خرید ارزهای باثبات را دارید بدانید هر یک از آن‌ها از چه پشتوانه‌ای برخوردارند.

 

استیبل کوین با پشتوانه فیات

 

ارزهای باثبات با پشتوانه فیات

استیبل کوین هایی که با پشتوانه ارزهای فیات فعالیت می‌کند از محبوبیت بسیار زیادی برخوردارند. البته همانطور که از نام این نوع رمز ارزها مشخص است پشتوانه آن‌ها ارزهای فیات یا همان دلار، یورو و سایر واحدهای پولی رایج در بسیاری از کشورها می‌باشد. اگر بخواهیم به صورت ساده‌تر توضیح دهیم باید بگوییم ارزهای باثبات ارزشی برابر با ارزهای فیات دارند و زمانی که ارزهای فیات با افزایش قیمت مواجه شوند این استیبل کوین ها نیز افزایش قیمت پیدا می‌کنند.

در حال حاضر معروف‌ترین stablecoin در بازار ارزهای دیجیتال تتر می‌باشد که با پشتوانه دلار آمریکا به صورت متمرکز فعالیت می‌کند. البته در سال‌های اخیر توسعه‌دهندگان زیادی به دنبال جایگزینی برای تتر بودند. برهمین اساس عده‌ای از تحلیلگران یو اس دی کوین (USDC) و دای (DAI) را به عنوان بهترین استیبل کوین جایگزین تتر می‌شناسند.

 

استیبل کوین هایی با پشتوانه کالا

 

استیبل کوین هایی با پشتوانه کالا

پشتوانه این نوع ارزهای باثبات کالاهای با ارزشی همچون طلا، الماس می‌باشد. البته هر کالای ارزشمندی که بتوان آن را به پول فیزیکی تبدیل کرد می‌‌تواند به عنوان پشتوانه ارزهای باثبات فعالیت کند. البته عملکرد این ارزهای باثبات به صورتی است که هر واحد stablecoin نشانگر مقدار مشخصی از یک کالای با ارزش می‌باشد. که در سال‌های اخیر طلا به عنوان یکی از معروف‌ترین پشتوانه‌ها برای این نوع رمز ارزها شناخته می‌شود. برهمین اساس تتر گلد (Tether Gold) و دیجیکس گلد (Digix Gold) را می‌توان به عنوان استیبل کوین های پشتوانه طلا معرفی کرد.

 

استیبل کوین هایی با پشتوانه رمز ارز

 

استیبل کوین هایی با پشتوانه رمز ارز

یکی دیگر از انواع ارزهای باثبات، استیبل کوین هایی هستند که پشتوانه آن‌ها سایر ارزهای دیجیتال می‌باشد. این نوع ارزهای باثبات همانطور که از نامشان پیداست توسط چندین رمز ارز متفاوت پشتیبانی می‌شوند. اما نکته حائز اهمیت این است که به دلیل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال یک رمز ارز به صورت تنها نمی‌تواند پشتوانه این نوع ارزهای باثبات باشد. برهمین اساس چندین رمز ارز متفاوت به عنوان پشتوانه آن‌ها شناخته می‌شود

. البته باید دقت کنید که تمامی رمز ارزها نمی‌توانند به عنوان پشتوانه ارزهای باثبات فعالیت کنند بلکه ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین، اتریوم را می‌توان به عنوان پشتوانه رمز ارزی معرفی کرد. برهمین اساس می‌توانیم رپد بیت کوین (WBTC) را به عنوان استیبل کوینی معرفی کنیم که پشتوانه رمز ارزی همچون بیت کوین را به همراه دارد.

 

استیبل کوین الگوریتمی

 

استیبل کوین الگوریتمی

این دسته از استیبل کوین ها برخلاف موارد بالا از هیچگونه پشتوانه‌ای برخوردار نیستند. اما به صورت الگوریتمی فعالیت می‌کنند و عملکردی مشابه با بانک مرکزی دارند. به طور کلی این ارزهای باثبات توسط الگوریتم‌های پیچیده و کدهایی که در قرار داد هوشمند وجود دارند تامین می‌شوند. همچنین بهتر است بدانید این نوع stablecoin از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است که تمرکززدایی را می‌توانیم به عنوان مهم‌ترین ویژگی‌ آ‌ن‌ها به حساب آوریم. زیرا در این نوع رمز ارزها عرضه و تقاضای کاربران نمی‌تواند تاثیری بر روی قیمت آن‌‌ها بگذارند.

 

استیبل کوین متمرکز چه تفاوتی با استیبل کوین غیر متمرکز دارد؟

 

استیبل کوین متمرکز چه تفاوتی با استیبل کوین غیر متمرکز دارد؟

همانطور که در بخش بالا به آن اشاره کردیم تتر به عنوان stablecoin متمرکز شناخته می‌شود که از پشتوانه دلار آمریکا برخوردار است. به طور کلی ارزهای باثبات متمرکز رمز ارزهایی هستند که توسط شخص و نهاد خاصی اداره می‌شوند. همچنین از محبوبیت بسیاری بالایی برخورداراند و حجم معاملات بالایی را به همراه دارند. به طور کلی استیبل کوین هایی که پشتوانه ارزهای فیات و پشتوانه کالاها را به همراه دارند جزو ارزهای باثبات متمرکز شناخته می‌شوند.

اما ارزهای باثبات غیر متمرکز روندی متفاوت دارند. زیرا این نوع رمز ارزها توسط شخص و نهاد خاصی مدیریت نمی‌شود و به صورت کاملا شفاف طراحی شده‌اند. البته توسعه‌دهندگان این نوع ارزهای باثبات برای حفظ ارزش آن‌ها از بلاک چین استفاده می‌کنند و برای رسیدن به اهداف خود از قرارداد هوشمند استفاده می‌کند. که stablecoin بدون پشتوانه یا الگوریتمی جزو این دسته‌بندی قرار دارند.

 

بهترین استیبل کوین کدام است؟

 

بهترین استیبل کوین کدام است؟

در سال‌های اخیر ارزهای باثبات بسیاری زیادی وارد بازار شدند که هر یک از آن‌ها از پشتوانه‌های متفاوتی برخوردار بودند. اما تعدادی از آن‌ها همچون Tether به عنوان بهترین stablecoin شناخته‌ در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و  از ارش بالایی نیز برخوردار است. برهمین اساس در این بخش قصد داریم چند مورد از بهترین ارزهای باثبات را به شما معرفی کنیم.

  1. دای (DAI)

  2. یو اس دی کوین (USDC)

  3. دلار بایننس (BUSD)

  4. ارز ترا (UST)

 

جمع بندی

در این مقاله سعی داشتیم شما را با مفهوم کامل stablecoin پرداختیم و به انواع ارزهای باثبات که شامل استیبل کوین‌هایی با پشتوانه ارز فیات، پشتوانه کالا و الگوریتمی می‌شود پرداختیم. همچنین در این مقاله شما را با مفهوم کلی ارزهای باثبات متمرکز و غیر متمرکز و همچنین تفاوت آن‌ها آشنا کردیم. تا اگر قصد خرید اینگونه رمز ارزها را دارید با اطلاعات کافی خرید خود را انجام دهید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها