استخراج بیت کوین با روش های مختلف

بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر رشد چشمگیری به همراه داشته و به یکی از جذاب‌ترین فرصت‌های سرمایه گذاری برای معامله گران تبدیل شده است. این بازار مالی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های بازار ارزهای دیجیتال، استخراج است. به صورت کلی استخراج یا همان ماینینگ، به فرایندی اطلاق می‌شود که در آن تراکنش‌های شبکه، توسط ماینرها تایید شده و امنیت سیستم تضمین می‌شود. از همین رو برای ایجاد انگیزه به ماینرها پاداش داده می‌شود که پاداش آن‌ها همان رمز ارزهای استخراج شده است.

در این بین بیت کوین نیز، به عنوان نخستین و معروف‌ترین ارز دیجیتال، نقش مهمی در این بازار ایفا می‌کند و همواره توجه کاربران و سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده است. بنابراین می‌توان گفت استخراج بیت کوین از اهمیت بسیار زیادی بهره‌مند است و با روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص استخراج بیت کوین و روش‌های متخلف آن بپردازیم تا با این فرایند بیشتر آشنا شوید و بدانید که استخراج بیت کوین به چه صورت است.

 

استخراج بیت کوین چیست؟

 

استخراج بیت کوین چیست؟

پیش از آشنایی با روش‌های مختلف استخراج بیت کوین بهتر است ابتدا در خصوص مفهوم کلی استخراج این رمز ارز اطلاعات کافی به دست آورید. استخراج بیت کوین عملیاتی پیچیده و پرهزینه است که نقش کلیدی در تامین امنیت و عملکرد شبکه بیت کوین دارد. این عملیات شامل حل مسائل پیچیده ریاضی توسط پردازنده‌های قوی به نام ماینر است که به ایجاد بلوک‌های جدیدی می‌پردازد و به بهبود امنیت شبکه بیت کوین کمک می‌کند. از همین رو شبکه نیز در ازای انجام این فعالیت برای ایجاد انگیزه به ماینرها پاداش می‌دهد که این پاداش همان رمز ارزهای به دست آمده از فرایند استخراج است.

البته درآمد دستگاه های ماینر متفاوت است و هر چهار سال یکبار هاوینگ اتفاق می‌افتد و سود آن‌ها نصف می‌شود. اکنون که با مفهوم کلی استخراج بیت کوین آشنا شدید باید به این نکته توجه کنید که استخراج بیت کوین نیازمند مصرف انرژی بالایی است، زیرا ماینرها برای حل مسائل محاسباتی باید مقدار زیادی برق مصرف کنند. به همین دلیل، کشورهایی که هزینه برق کمتری دارند به قطب‌های استخراج تبدیل شده‌اند. البته این امر با مشکلات زیادی روبرو است و سبب نگرانی‌هایی درباره تاثیرات زیست محیطی می‌شود.

 

روش های مختلف استخراج بیت کوین

 

روش های مختلف استخراج بیت کوین

شبکه بیت کوین در چند سال اخیر با پیشرفت‌ها و تغییرات زیادی مواجه شده که یکی از این تغییرات افزایش سختی شبکه بیت کوین بوده است. از همین رو روش‌های قدیمی برای استخراج بیت کوین دیگر کار ساز نیست و برای فرایند استخراج این رمز ارز روش‌های جدیدی ابداع شده است تا کاربران به کمک آن‌ها بتوانند رمز ارز رایگان دریافت کنند. البته زیاد نمی‌توان به کلمه دریافت رمز ارز رایگان اشاره کرد زیرا استخراج فرایندی است که به تجهیزات متفاوت و گران قیمتی نیاز دارد برهمین اساس شاید برای شرکت در استخراج بیت کوین نیاز به خرید بیت کوین نباشد اما برای به دست آوردن پاداش استخراج، ماینرها باید هزینه‌های دیگری پرداخت کنند.

اکنون بهتر است از بحث اصلی دور نشویم، به صورت کلی استخراج بیت کوین در گذشته به کمک کامپیوترهای خانگی یا حتی استخراج با کامپیوتر حرفه‌ای ممکن بود، اما به دلیل افزایش سختی شبکه بیت کوین این روزها این کار امکان پذیر نمی‌باشد. از همین رو در چند سال اخیر روش‌های مختلفی برای ماین بیت کوین طراحی شده است و این روزها افراد می‌توانند با کمک ابزارها و نرم افزارها به استخراج این رمز ارز بپردازند. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم روش‌های مختلف استخراج ارز دیجیتال بیت کوین را به شما معرفی کنیم تا بدانید بیت کوین چگونه استخراج میشود.

 

استخراج ارز بیت کوین یا CPU

 

استخراج ارز بیت کوین یا CPU

CPU یا همان واحد پردازش مرکزی یکی از نخستین روش‌های استخراج ارزهای دیجیتال بود. در روزهای ابتدایی ظهور بیت کوین، به دلیل سادگی محاسبات و کم بودن تعداد ماینرها، فعالان حوزه ارزهای دیجیتال می‌توانستند با استفاده از رایانه‌های شخصی و پردازنده‌های معمولی بیت کوین استخراج کنند. شاید اکنون این فرایند برای شما عجیب به نظر برسد، در آن زمان استخراج بیت کوین با لپ تاپ امکان پذیر بود، اما با گذشت زمان و افزایش تعداد ماینرها کارایی و عملکرد CPU برای استخراج Bitcoin کاهش پیدا کرد.

زیرا ساختار پردازنده‌های مرکزی (CPU) به شکلی طراحی شده که توانایی انجام محاسبات ریاضی به صورت موازی را در سطح محدودی دارند. بر همین اساس استخراج بیت ارز بیت کوین با CPU در دنیای امروز از نظر اقتصادی و کارایی منطقی نیست. البته این دستگاه برای ارز دیجیتال بیت کوین سودآوری چندانی ندارد و برای برخی از رمز ارزهای جدیدی که نیاز به قدرت محاسباتی کمتری دارند گزینه مناسبی است.

 

استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

 

استخراج بیت کوین با کارت گرافیک

کارت گرافیک یا همان GPU یکی از روش‌های محبوب برای استخراج ارزهای دیجیتال است که ماینرها برای استخراج بیت کوین رایگان از این روش استفاده می‌کنند. در گذشته، استفاده از CPU برای استخراج بیت کوین با برق خانگی مرسوم بود اما با افزایش پیچیدگی محاسباتی شبکه BTC کارایی CPU کاهش پیدا کرد و کارت‌های گرافیکی که از توان پردازشی بالاتری برخوردارند جایگزین CPU شدند. به صورت کلی کارت های گرافیک برای انجام محاسبات هش که به عنوان بخش اصلی فرایند استخراج شناخته می‌شود گزینه مناسبی می‌باشند. زیرا می‌توانند همزمان تعداد زیادی از عملیات‌ها را انجام دهند و این موضوع برای حل معادلات ریاضی شبکه بیت کوین از اهمیت بسیار زیادی بهره‌مند است.

البته به دلیل مصرف بالای انرژی و تغییرات بزرگی که در شبکه بیت کوین به وجود آمده استخراج با کارت‌های گرافیک آنقدرها که فکرش را می‌کنید فرایند سودآوری نیست. قابل ذکر است که استفاده از کارت گرافیک برای استخراج بیت کوین سود چندانی ندارد اما به این معنا نیست که استخراج ارز دیجیتال با کارت گرافیک به صورت کامل سود آور نیست بلکه از این روش می‌توان برای استخراج رمز ارزهایی همچون اتریوم استفاده کرد. برهمین اساس این روزها برای استخراج بیت کوین دستگاه‌هایی به نام ماینر که از توان پردازی بیشتری برخوردارند راه اندازی شده است که از بهترین آن‌ها می‌توان به ASIC اشاره کرد.

 

استخراج با ASIC

 

استخراج با ASIC

استخراج ارز دیجیتال با دستگاه‌های ماینر از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا این نوع دستگاه‌ها از توان پردازشی بالایی برخوردارند بر همین اساس به عنوان بهترین گزینه برای استخراج بیت کوین به حساب می‌آیند. همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم از محبوب‌ترین دستگاه‌های ماینر برای استخراج بیت کوین می‌توان به ASIC اشاره کرد. به صورت کلی ASIC نوعی سخت افزار است که برای انجام یک کار مشخص، همچون استخراج ارزهای دیجیتال، راه اندازی شده است و به دلیل توان پردازشی بالا نسبت به استخراج بیت کوین با گوشی آیفون، اندروید، کامپیوتر خانگی و حتی نسبت به استخراج بیت کوین با کامپیوتر cryptotab گزینه مناسب‌تری است.

در دستگاه‌های اسیک، همه چیز برای انجام محاسبات پیچیده ریاضی شبکه بلاک چین بهینه شده است برهمین اساس، سرعت پردازش تراکنش‌ها و تولید بلوک‌های جدید با ASIC بسیار بیشتر است که این موضوع به عنوان مزایای دستگاه‌های ASIC شناخته می‌شود. به صورت کلی این موضوع برای ماینرها شرایطی فراهم می‌کند تا با استفاده از انرژی کمتر، شانس بیشتری برای حل مسائل ریاضی و دریافت پاداش داشته باشند. البته این روش استخراج از مزایای بسیار زیادی بهره‌مند است اما از طرف دیگر، قیمت تهیه دستگاه‌های ماینر زیاد است و این موضوع به یکی از چالش برانگیزترین مسائل برای ماینرها تبدیل شده است.

 

استخراج ابری

 

استخراج ابری

همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم قیمت دستگاه‌های ASIC زیاد است از همین رو افراد زیادی قادر به تهیه این دستگاه‌ها نمی‌باشند. برهمین اساس برای رفع این مشکل روش دیگری برای استخراج ارزهای دیجیتال معرفی شد که این روش استخراج ابری (Cloud Mining) نام دارد. استخراج بیت کوین ابری برای ماینرها شرایطی فراهم می‌کند تا بتوانند بدون پرداخت هزینه گزاف دستگاه‌های ماینر، در فرایند استخراج مشارکت کنند. در این روش، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات استخراج ابری، تجهیزات استخراج را در مراکز داده (Data Centers) خود راه‌اندازی کرده‌اند و توان پردازشی یا همان هش ریت آن‌ها را به صورت اجاره‌ای به کاربران عرضه می‌کنند.

از همین رو کاربران با پرداخت میزان هزینه‌ای، سهمی از قدرت پردازش دستگاه‌های ماینر به دست می‌آورند و در ازای آن نسبت به توان محاسباتی خریداری شده پاداش استخراج دریافت می‌کنند. برهمین اساس این روزها بسیاری از افراد که علاقه‌مند به استخراج بیت کوین می‌باشند اما توان پرداخت هزینه‌های دستگاه‌های ماینر را ندارند از این روش استفاده می‌کنند. البته استخراج ابری از ویژگی‌های زیادی برخوردار است که باعث می‌شود افراد زیادی وسوسه شوند و به این روش روی بیاورند. به صورت کلی استخراج بیت کوین در فضای ابری نیاز به مدیریت مستقیم تجهیزات را ندارد و از پرداخت‌ هزینه‌ها مصرف برق مبرا است و هیچ گاه با مشکلات فنی روبرو نیست.

اما بهتر است بدانید که این روش در کنار داشتن مزایای بسیار زیاد با معایب و ریسک‌‌هایی از جمله دریافت پاداش کم، کلاهبرداری و نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال روبرو است. بنابراین، توصیه می‌شود قبل از انتخاب یک پلتفرم برای استخراج بیت کوین با نرم افزار، تحقیقات کاملی انجام دهید تا از اعتبار و قانونی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

 

استخراج به کمک استخرهای استخراج

 

استخراج به کمک استخرهای استخراج

استخراج رمز ارزها به کمک استخرهای استخراج (Mining Pools) یکی از روش‌های محبوب برای تایید بلاک و دریافت پاداش است. در این روش، ماینرها یا همان استخراج کنندگان به جای اینکه به صورت انفرادی تلاش کنند تا بتوانند محاسبات پیچیده شبکه را حل کنند و بلاک جدید تولید کنند، قدرت پردازشی دستگاه‌های خود را با سایر ماینرها ترکیب می‌کنند.

با ترکیب ماینرهای متفاوت با یکدیگر احتمال ایجاد یک بلاک جدید افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه ماینرها سریع‌تر به پاداش استخراج دست پیدا می‌کنند. از همین رو می‌توان گفت بدون استفاده از استخر، ماینرها باید مدت‌های زیادی منتظر تایید بلاک و کسب پاداش بمانند. اما در استخرهای استخراج، پس از موفقیت در یافتن یک بلاک، پاداش حاصل نسبت به سهمی که از قدرت پردازشی هر ماینر تقسیم می‌شود.

 

هر دستگاه ماینر در سال چند بیت کوین استخراج می کند؟

 

هر دستگاه ماینر در سال چند بیت کوین استخراج می کند؟

اکنون که با روش‌های مختلف استخراج بیت کوین آشنا شدید ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که هر دستگاه ماینر در سال چند بیت کوین استخراج میکند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بررسی تعداد بیت کوین‌هایی که در یک سال توسط دستگاه‌های ماینر استخراج می‌شود به عوامل مختلفی از جمله، قدرت پردازش (Hashrate)، سختی شبکه (Network Difficulty)، پاداش بلوک (Block Reward) و عوامل دیگری بستگی دارد.

قدرت پردازش (Hashrate): قدرت پردازش یا همان هش ریت به تعداد محاسباتی گفته می‌شود که یک دستگاه استخراج می‌تواند در هر ثانیه انجام دهد تا به جواب صحیح یک مسئله رمزنگاری شده برسد. این مسئله در استخراج ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا ماینرها برای یافتن بلوک جدید باید تعداد زیادی از محاسبات ریاضی را حل کند. برهمین اساس هرچه هش ریت یا همان قدرت پردازش بالاتر باشد، دستگاه ماینر سریع‌تر می‌تواند به بلوک جدید دست یابد و پاداش بیشتری از فرایند استخراج دریافت کند.

سختی شبکه (Network Difficulty): به صورت کلی سختی شبکه، به معنای پیچیدگی پازل‌ها و معادلات ریاضی است که یک فرد استخراج کننده باید به کمک دستگاه‌ها یا همان ماینرها این معادلات را حل کند تا بتواند به پاداش بیت کوین دست پیدا کند. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید که هرچه سختی شبکه بیشتر شود، استخراج بیت کوین دشوارتر می‌شود. از همین رو هر چه هش ریت شبکه بیت کوین بیشتر باشد، رقابت بین ماینرها بر سر استخراج بلوک‌ها افزایش پیدا می‌کند.

پاداش بلوک (Block Reward): پاداش بلوک نقش موثری در تعداد بیت کوین های استخراج شده در سال را دارد. زیرا هر زمان یک ماینر موفق به پیدا کردن یک بلوک جدید شود، به عنوان پاداش تعدادی بیت کوین دریافت می‌کند. البته میزان پاداش ماینرها متفاوت است و هر 4 سال یک بار طی فرایندی به نام هاوینگ (Halving) پاداش آن‌ها نصف می‌شود. از همین رو تعداد بیت کوین های جدید که وارد شبکه می‌شوند، به مرور کاهش می‌یابد. بنابراین می‌توان گفت، هاوینگ باعث محدود شدن عرضه و کمیابی بیت کوین در بلند مدت می‌شود.

 

جمع بندی

استخراج بیت کوین به عنوان یکی از روش‌های کلیدی برای تامین امنیت شبکه و تولید واحدهای جدید بیت کوین، دارای چالش‌ها و فرصت‌های متعددی است. این فرایند نیازمند استفاده از توان محاسباتی بالا و تجهیزات پیشرفته‌ای مانند دستگاه‌های ASIC است و به دلیل مصرف انرژی زیاد، مسائل محیط زیستی و اقتصادی را به همراه دارد. روش‌های مختلف استخراج، از جمله استخراج با کارت گرافیک، پیوستن به استخرهای استخراج و شرکت در سایت استخراج بیت کوین رایگان، از مزایا و معایب متفاوتی برخوردار است.

به عنوان مثال، استخراج بیت کوین با ماینر به سرمایه‌ زیادی نیاز دارد در این بین پیوستن به استخرهای استخراج ریسک کمتری دارد، نیاز به تجهیزات زیادی ندارد و سودآوری منظم‌تری را فراهم می‌کند. اما نسبت به استخراج انفرادی از سود کمتری بهره‌مند است. از سوی دیگر، استخراج ابری گزینه‌ای مناسب برای افرادی است که تمایلی به تهیه دستگاه ماینر ندارند. با در نظر داشتن این موضوع برای نحوه استخراج بیت کوین باید به محاسبه استخراج بیت کوین بپردازید. یعنی ابتدا باید بررسی کنید که کدام یک از این روش‌ها مناسب استراتژی و هدف شما است.

سوالات متداول

استخراج بیت کوین تا چه زمانی ادامه دارد؟

تنها 21 میلیون از میزان سکه‌های بیت کوین قابل استخراج است و ماین این رمز ارز زمانی به پایان می‌رسد که ماینرها بتوانند تمامی این 21 میلیون سکه را استخراج کنند. البته براساس پیش بینی‌ها استخراج بیت کوین تا سال 2140 به پایان می‌رسد و تمامی بیت کوین ها استخراج می‌شود.

آیا استخراج بیت کوین از تلگرام امکان پذیر است؟

این روزها بازار ارزهای دیجیتال به تلگرام نیز نفوذ کرده است و پروژه‌های زیادی در قالب مینی بازی بر روی بستر این پیام رسان راه اندازی شده است برهمین اساس عده‌ای از کاربران با خود فکر می‌کنند که استخراج بیت کوین با تلگرام امکان پذیر است اما باید بگوییم این فرضیه کاملا اشتباه است زیرا استخراج بیت کوین به طور مستقیم از تلگرام امکان‌پذیر نیست و حتی با گوش‌های هوشمند نیز امکان ماین بیت کوین وجود ندارد یعنی شما به استخراج بیت کوین با گوشی ایفون و اندروید نیز نمی‌توانید بپردازید و این فرایند نیازمند سخت افزار تخصصی، مانند دستگاه‌های ASIC است.

شرایط استخراج بیت کوین در ایران به چه شکل است؟

بر اساس آمارهای رسمی، ایران هشتمین کشور محبوب در زمینه استخراج بیت کوین است و مشکلی برای انجام فرایند استخراج وجود ندارد و ماینرها تنها باید مجوزهای لازم برای این کار را کسب کنند و قوانین را رعایت کنند تا مشکلی برای آن‌ها ایجاد نشود.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها