از ممنوعیت بیت کوین تا قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در ایران و جهان

در سال‌های اخیر و با پیشرفت حوزه کریپتوکارنسی، شاهد استقبال بسیار زیاد مردم از دنیای ارزهای دیجیتال بودیم. استقبال مردم و سرمایه گذاران از این بازار مالی به قدری افزایش داشت که کشورها مجبور شده‌ اند، سیاست‌ها و قانون‌های خود را برای نظارت به این حوزه تغییر بدهند، حتی در گذشته بعضی از کشورها قوانینی در خصوص ممنوعیت بیت کوین وضع کرده بودند اما با این استقبال بزرگ مردم مجبور به تغییر قوانین خود شدند و گاه قوانین جدیدی وضع کردند. برهمین اساس ما در این مقاله قصد داریم در خصوص ممنوعیت بیت کوین و قانون گذاری کشورهای مختلف از جمله ایران به شما توضیحاتی دهیم و به مباحث زیر نیز بپردازیم.

  1. قوانین ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف جهان
  2. ممنوعیت بیت کوین در ایران
  3. قوانین ارزهای دیجیتال در چین
  4. قوانین ارزهای دیجیتال در آمریکا
  5. قوانین ارزهای دیجیتال در امارات و روسیه
  6. قوانین ارزهای دیجیتال در اتحادیه اروپا
  7. قوانین ارزهای دیجیتال در ژاپن و السالوادور

 

ممنوعیت بیت کوین در کشورهای متفاوت

 

قوانین ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف جهان

در سال‌های اخیر تدوین قوانین ارزهای دیجیتال و قانون در اکثر کشورهای جهان با ابهاماتی روبرو بود. زیرا حوزه ارز دیجیتال دنیایی غیرمتمرکزی می‌باشد که روز افزون در حال پیشرفت و به روز رسانی است. اما با در نظر داشتن این موضوع در سال‌های اخیر کشورهای زیادی موضع‌ گیری‌های متفاوتی نسبت به فعالیت شهروندان خود در این حوزه داشته‌اند. که در ادامه قصد داریم به قانون گذاری و ممنوعیت بیت کوین در چندین کشور متفاوت بپردازیم.

 

ممنوعیت بیت کوین در ایران

 

ممنوعیت بیت کوین در کشور ایران

در سالیان اخیر چگونگی تدوین این قوانین ممنوعیت بیت کوین در ایران به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات قانون ‌گذاری تبدیل شده است اما تا الان قوانین مشخصی در خصوص این موضوع وضع نشده است. در قانون اساسی ایران هیچ مجازاتی درباره معامله و سرمایه‌ گذاری در ارزهای دیجیتال وجود ندارد و فعالیت در این بازار جرم محسوب نمی‌شود، اما در سال‌های گذشته بانک مرکزی ایران، بانک‌ها و نهادهای مالی را از معامله و واسطه‌ گری در این حوزه منع کرده. طبق گفته مدیر بانک مرکزی ایران، پرداخت کالا و خدمات از طریق بیت کوین غیرقانونی می‌باشد.

اما فعالیت افراد در صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران هیچ مشکلی ندارد. در سال‌های ابتدایی ظهور رمزارزها، استخراج ارز دیجیتال در ایران به دلیل مشکلاتی مربوط به در خصوص مصرف بیش از حد برق ممنوع اعلام شد، اما از سال 1398 استخراج بیت کوین و سایر ارزها در صورت داشتن مجوز لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت قانونی اعلام شد.

 

قوانین ارزهای دیجیتال در چین

 

قوانین ارزهای دیجیتال در چین

کشور چین از زمان ظهور ارز دیجیتال یکی از پیشگامان این حوزه بوده‌ است. اما در ادامه فعالیت رمز ارزها و با وجود حضور گسترده شهروندان چینی در بازار معاملات و استخراج بیت کوین با این تکنولوژی کاملا بی رحمانه برخورد کرد. مقامات این کشور برای جلوگیری از خطرات مالی و محافظت از سرمایه ‌گذاران قوانین سختی در خصوص ممنوعیت بیت کوین وضع کردند تا جایی که شهروندان چینی و فعالان این حوزه را مجرم شناسایی می‌کردند.

به همین علت ادامه فعالیت ماینرها و صرافی‌ها به خصوص صرافی بایننس در این کشور ممنوع شد. اما در ادامه مقامات چین اعلام کردند که قصد دارند زیرساخت‌هایی برای حضور یوان دیجیتال در شبکه بلاک چین مختص خود راه اندازی کنند تا در آینده بتوانند ازش استفاده کنند.

 

قوانین ارزهای دیجیتال در آمریکا

 

قوانین ارزهای دیجیتال در آمریکا

فعالیت در حوزه ارز دیجیتال در کشور ایالات متحده آمریکا کاملا قانونی می‌باشد و ممنوعیتی در این حوزه برای شهروندان این کشور وضع نشده است . البته در سپتامبر 2015 بیت کوین توسط کمیسیون معاملات آتی یا CFTC به عنوان یک کالا دسته‌ بندی شد و مشمول مالیات نیز قرار گرفت. همچنین در آمریکا بسیاری از مارکت‌ها و خدمات نیز بیت کوین را به عنوان پول قابل پرداخت پذیرفتند و حتی شهروندان این کشور می‌توانند مالیات خود را با بیت کوین نیز پرداخت کنند.

نهادهای دولتی این کشور از جمله کمیته بورس و اوراق بهادار (SEC)، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC)، کمیته کالا و تجارت (CFTC) و همچنین شبکه اجرای جرایم مالی (FinCEN) به دنبال قانون ‌گذاری و توجه هر چه بیشتر به بیت ‌کوین هستند.

 

قوانین ارزهای دیجیتال در امارات و روسیه

 

قوانین ارزهای دیجیتال در امارات و روسیه

کشور امارات در سال‌های اولیه معاملات بیت کوین را ممنوع و قوانینی در خصوص ممنوعیت بیت کوین وضع کرده بود، اما اخیرا قوانین ممنوعیت بیت کوین را تغییر داده و اعلام کرده که قصد دارد به عنوان قطب سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال تبدیل شود تا از پیشگامان این حوزه سبقت گیرد. برهمین اساس ین کشور در اولین حرکت مثبت خود مجوز بزرگترین صرافی دنیا یعنی بایننس را صادر کرد. تا از قدرت صرافی بایننس در توسعه این حوزه در کشور خود استفاده کند.

همچنین روسیه قوانین بیت کوین را در جولای 2020 تصویب کرد و ارزهای دیجیتال را به عنوان یک دارایی مشمول مالیات دانست، البته رئیس جمهور روسیه کارمندان دولت را از داشتن دارایی ارز دیجیتال منع کرد و بارها در سخنرانی‌های خود اعلام کرد که فعالیت در این حوزه مجرمانه محسوب می‌شود و خواستار توجه و نظارت ویژه به تراکنش‌ها شده است.

 

قوانین ارزهای دیجیتال در اتحادیه اروپا

 

قوانین ارزهای دیجیتال در اتحادیه اروپا

در این بین اتحادیه اروپا ارز دیجیتال را قانونی می‌داند و به بیت کوین به عنوان کالا طبقه بندی شده نگاه می‌کند. اما رئیس اتحادیه اروپا بارها اعلام کرده که نگران خطراتی مربوط به پولشویی با ارزهای دیجیتال است. زیرا اعتقاد دارد در این فضای غیرمتمرکز خیلی راحت می‌شود کلاهبرداری کرد و برای جلوگیری از پولشویی باید قوانینی در سطح جهان وجود داشته باشد تا امنیت سرمایه شهروندان را تامین کند. به همین دلیل کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا 50% درصد مالیات متغیر برای دارایی‌های ارز دیجیتال مشخص کردند تا بتوانند تا حدی مانع از پولشویی توسط ارزهای دیجیتال شوند.

 

قوانین ارزهای دیجیتال در ژاپن و السالوادور

 

قوانین ارزهای دیجیتال در ژاپن و السالوادور

کشور ژاپن از پیشگامان ارزهای دیجیتال در آسیا می‌باشد که به به نوعی جز اولین کشورها بود که ارزهای دیجیتال را در قانونی اعلام کرده است. همچنین این کشور پرداخت با بیت کوین و ارز دیجیتال را جزوی از قانون پرداخت خدمات خود ارائه می‌کند.
ژاپن برای شهروندان خود در این حوزه محدودیت و مالیاتی قرار نداده و برعکس کشورهای دیگر آسیایی رابطه خوبی با ارزهای دیجیتال دارد.

همچنین حتما راجب السالوادور شنیدید که یک مدت زیادی صدر رسانه‌ها بود چرا که رییس جمهور این کشور برعکس همه کشورها بیت‌کوین رو به عنوان ارز رسمی کشور خود تصویب کرده و به ارزهای دیجیتال به عنوان بزرگترین سرمایه ارزشمند در آینده نگاه میکند. حتی جالب است بدانید رییس جمهور السالوادور بودجه‌ای در کشور خود برای خرید و سرمایه‌گذاری روی بیت کوین مشخص کرده است و به این دولت را می‌توان به عنوان تنها حامی و سرمایه‌گذار بیت کوین در بین کشورها نام برد.

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم در چند سال اخیر بسیاری از کشورها قوانین خود را در خصوص ارزهای دیجیتال تغییر دادند و به نوعی دیدگاه آن‌ها در خصوص ممنوعیت بیت کوین به نوعی تغییر کرده است. برهمین اساس ممکن است تا چندین سال آینده بسیار از کشورها بیت کوین را به عنوان دارایی برای پرداخت بشناسند و سایر کشورها نیز قوانین ممنوعیت بیت کوین را تغییر دهند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها