صرافی ارز دیجیتال چیست؛ انواع صرافی های ارز دیجیتال و حجم معاملات در آن ها

با پیشرفت هر چه بیشتر بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاران زیادی به معامله در این بازار مالی علاقه‌مند شدند برهمین اساس روز افزون تعداد فعالان این حوزه رو به افزایش است. البته سرمایه‌‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال نیازمند برخورداری از اطلاعات کافی، استراتژی معاملاتی، استفاده از صرافی ارز دیجیتال و غیره می‌باشد. البته بهتر است بدانید پس از دریافت اطلاعات کافی انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن مهم‌ترین فرآیندی است که در شروع معاملات خود باید در نظر داشته باشید. در این بین ممکن است برای تعدادی از افراد تازه‌کار این سوال به میان آید که صرافی ارز دیجیتال چیست؟

برهمین اساس برای درک بهتر مفهوم ارز دیجیتال چیست در ادامه مقاله قصد داریم شما را با این نوع پلتفرم های معاملاتی و موارد زیر آشنا کنیم.

  1. صرافی ارز دیجیتال چیست؟
  2. انواع صرافی ارز دیجیتال
  3. صرافی متمرکز چیست؟
  4. صرافی غیر متمرکز چیست؟
  5. حجم معاملات صرافی های ارز دیجیتال چه اهمیتی دارد؟
  6. بهترین صرافی های ارز دیجیتال

 

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

 

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال بستری مناسب برای سرمایه‌گذاران و تربدرهایی است که قصد دارند در بازار کریپتو فعالیت کنند و آن‌ها می‌توانند در این اکسچنج ها به خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال همچون بیت کوین، اتریوم و غیره بپردازند. البته بهتر است بدانید با پیشرفت روز افزون بازار ارزهای دیجیتال و پذیرش بیت کوین در بیشتر کشورها صرافی زیادی تاسیس شده است که بیشتر آن‌ها به صورت آنلاین فعالیت می‌کند و کاربران می‌توانند با استفاده از سایت آن‌ها به معامله رمز ارزها بپردازند. البته با استقبال هر چه بیشتر کاربران از این فناوری تعداد زیادی از پلتفرم های معاملاتی ارز دیجیتال برای استفاده راحت‌تر کاربران اپلیکیشن موبایلی را نیز راه‌اندازی کرده‌اند.

 

انواع صرافی ارز دیجیتال

 

انواع صرافی ارز دیجیتال

اکنون که با مفهوم صرافی ارز دیجیتال چیست آشنا شدید بهتر است بدانید این پلتفرم‌ها به صورت کلی به دو بخش همتا به همتا (P2P) و او تی سی (OTC)، صرافی های همتا به همتا کاربران میان خود معامله انجام می‌دهد و صرافی تنها یک واسطه میان کاربران است و تنها کارمزد معاملات را از سرمایه‌گذاران دریافت می‌کند.

اما صرافی های او تی سی شرایط متفاوتی دارد و کاربران رمز ارزهای خود را از این صرافی ها خریداری می‌کند و به خود آن‌ها می‌فروشند و گاهی اوقات بعضی از این صرافی ها رمز ارزهای خود را با قیمت بالاتر به سرمایه‌گذاران می‌فروشند و با قیمت پایین‌تری از آن‌ها خریداری می‌کنند. البته صرافی های ارز دیجیتال به دو بخش متمرکز و غیرمتمرکز نیز تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌‌پردازیم.

 

صرافی متمرکز چیست؟

 

صرافی متمرکز چیست؟

صرافی های متمرکز (Centralized Exchange) یکی انواع پلتفرم های معاملاتی ارز دیجیتال می‌باشد که توسط شخص یا نهادی مدیریت می‌شود. صرافی های متمرکز به دلیل داشتن ویژگی‌های متفاوت در سال‌های اخیر محبوبیت بسیار زیادی به دست آورده‌اند. همچنین این صرافی ها می‌توانند از معاملات جفت ارز و فیوچرز نیز پشتیبانی کند و کاربران با گذراندن روند ثبت نام می‌توانند معاملات متفاوتی را تجربه کنند. البته این نوع صرافی ها به عنوان یک واسطه قابل اعتماد و امن برای نگهداری دارایی سرمایه‌گذاران طراحی شده است. همچنین بهتر است بدانید صرافی های شناخته شده زیادی به صورت متمرکز فعالیت می‌کنند که عبارت‌اند از:

  • صرافی بایننس (Binance)
  • صرافی کوین بیس (coinbase)
  • صرافی بای بیت (Bybit)
  • صرافی هوبی (Houbi)
  • صرافی کراکن (Kraken)
  • صرافی کوکوین (Kucoin)

 

صرافی غیر متمرکز چیست؟

 

صرافی غیر متمرکز چیست؟

یکی از انواع صرافی های ارز دیجیتال صرافی غیرمتمرکز (Decentralized Exchange) می‌باشد که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. این پلتفرم معاملاتی برخلاف صرافی های متمرکز هیچ شخص یا گروهی بر روی آن‌ها نظارت ندارد و به صورت کاملا غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند. برهمین اساس کاربران می‌توانند با اطمینان کامل معاملات خود را در این پلتفرم ها انجام دهند زیرا صرافی های غیرمتمرکز نسبت به صرافی متمرکز از امنیت بسیار زیادی برخوردار است.

که این موضوع به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم این پلتفرم معاملاتی شناخته می‌شود البته این اکسچنج از ویژگی‌های دیگری نیز برخوردار است و از آنجایی که به تازگی تعدادی از صرافی های متمرکز احراز هویت را برای کاربران خود اجباری کرده‌‌اند سرمایه‌گذاران می‌توانند با خیال راحت بدون احراز هویت در هر کشوری به معاملات رمز ارزها بپردازند.

 

حجم معاملات صرافی های ارز دیجیتال چه اهمیتی دارد؟

 

حجم معاملات صرافی های ارز دیجیتال چه اهمیتی دارد؟

حجم معاملات صرافی ارز دیجیتال شاخصی است که می‌تواند مقدار و میزان سرمایه‌گذاری در اکسچنج های ارز دیجیتال را مشخص کند. همچنین نمایانگر این است که معامله در این پلتفرم معاملاتی چه مقدار می‌باشد و از اهمیت بسیار زیادی نیز برخوردار است. زیرا با استفاده از آن می‌توان بهترین صرافی ارز دیجیتال را شناسایی کرد و برای تعیین اعتبار آن پلتفرم استفاده می‌شود. برهمین اساس بهتر است سرمایه‌گذاران بهتر است در زمان انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال به این نکات توجه کنند.

 

بهترین صرافی های ارز دیجیتال

 

بهترین صرافی های ارز دیجیتال

اکنون که با مفهوم صرافی ارزهای دیجیتال آشنا شدید بهتر است بدانید در چندین سال اخیر با پیشرفت بازار کریپتو صرافی های زیادی نیز برای انجام معاملات رمز ارزها راه‌اندازی شدند که تعدادی از آن‌ها به صورت متمرکز و تعدادی به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند. اما از آنجایی که انتخاب صرافی ارز دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار است بهتر است به دنبال بهترین اکسچنج برای معاملات خود باشید. برهمین اساس سایت کوین مارکت کپ تعدادی از بهترین صرافی های خارجی ارز دیجیتال را به عنوان بهترین اکسچنج می‌شناسد که البته تعدادی از آن‌ها براساس حجم معاملات، رنک و نمره‌ آن‌ها و غیره مشخص شده است که عبارت‌اند از:

  1. صرافی ارز دیجیتال بایننس (binance)
  2. صرافی ارز دیجیتال کوین بیس (coinbase)
  3. صرافی ارز دیجیتال کراکن (Kraken)
  4. صرافی ارز دیجیتال کوکوین (kucoin)
  5. صرافی ارز دیجیتال اوککس (okx)
  6. صرافی ارز دیجیتال بای بیت (Bybit)

 

جمع بندی

همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم معامله در بازار کریپتو نیازمند استفاده از یک صرافی ارز دیجیتال می‌باشد. اما برای انتخاب بهترین پلتفرم معاملاتی ارز دیجیتال باید به فاکتورهای مهمی همچون حجم معاملات و امنیت توجه کنید تا بتوانید با اطمینان کافی معاملات خود را آغاز کنید. البته صرافی های ارز دیجیتال انواع متفاوتی دارد و هر یک از مزایای بسیار زیادی برخوردار است. برهمین اساس ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با این نوع پلتفرم ها آشنا کنیم تا بتوانیم پاسخی مناسب به سوال صرافی ارز دیجیتال چیست؟ بدهیم.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها