الگوی سر و شانه و سر و شانه معکوس در تحلیل تکنیکال

بازار ارزهای دیجیتال از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است که همین موضوع باعث متمایز شدن آن نسبت به سایر بازارهای مالی شده است. از همین رو سرمایه گذاران و تریدرها برای بررسی روند بازار باید از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال در روند کار خود استفاده کنند. تحلیل تکنیکال یکی مفاهیم مهم در بازار ارزهای دیجیتال است که از ابزارهای متفاوتی همچون کندل استیک تشکیل شده است که کاربران برای پیش‌بینی یا بررسی روند بازار باید در خصوص آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشند.
الگوی سر و شانه یکی از ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال است که شاید ابتدا به نظر شما پیچیده بیاید اما با یادگیری آن می‌توانید از این الگو استفاده کرده و معاملات بهتری را برای خود به ارمغان آورید. از همین رو ما در این بخش قصد داریم شما را با الگوی سر و شانه و مباحث زیر آشنا کنیم.
  1. الگوی سر و شانه چیست؟
  2. انواع الگو سر و شانه
  3. الگو سر و شانه سقف
  4. الگو سر و شانه معکوس
  5. تفاوت‌ الگوهای سر و شانه سقف و کف در چیست؟
الگوی سر و شانه چیست؟

الگوی سر و شانه چیست؟

الگوی سر و شانه یا Head and Shoulders یکی از ابزارهای مهم تحلیل تکنیکال می‌باشد که می‌توان با استفاده از آن تا حدی روند بازار را پیش بینی کرد. همانطور که از نام این الگو پیداست ظاهری مشابه با سر و شانه یک انسان دارد زیرا این ابزار تحلیل تکنیکال از سه قله متفاوت تشکیل شده است. که قله وسط از سایر قله‌ها بلندتر است و آن را سر نامیدند و از آنجایی که دو قله کناری شبیه به سرشانه انسان می‌باشد آن را سرشانه می‌نامند. البته بهتر است در این بین بدانید خطی که نقاط حاصل از برخورد سر و شانه‌ها را به هم متصل می‌کنند را در این الگو به عنوان گردن می‌شناسند.
همچنین هر چه این خط شیب ملایم‌تری داشته باشد اعتبار بیشتری به همراه دارد. که این ابزار تحلیل تکنیکال به عنوان الگوی برگشتی شناخته می‌شود با در نظر داشتن این موضوع می‌توان گفت زمانی که سرمایه‌گذاران این الگو را در نمودار مشاهده کردند باید منتظر تغییر روند بازار باشند. که گاه ممکن است شرایط بازار صعودی باشد و به روند نزولی تغییر کند یا روند بازار نزولی باشد و روند صعودی تغییر کند.
انواع الگو سر و شانه

انواع الگو سر و شانه

اکنون که با الگوی سر و شانه و اجزای تشکیل دهنده آن آشنا شدید بهتر است بدانید این روش تحلیل بازار به عنوان الگوی بازگشتی شناخته می‌شود و زمانی که این الکو بر روی نمودار ظاهر می‌شود تحلیلگران باید منتظر یک الگوی برگشتی باشند. همچنین بهتر است بدانید این ابزار تحلیل تکنیکال انواع متفاوتی دارد و تنها یک شکل نمی‌باشد.
بلکه به صورت کلی این الگو به دو دسته  سر و شانه سقف و سر و شانه کف یا همان الگوی سر و شانه معکوس تقسیم می‌شود. که برای استفاده از این روش بهتر است با این دو روش آشنا شوید تا بتوانید به بررسی روند بازار بپردازید. برهمین اساس ما قصد داریم انواع الگو سر و شانه ارز دیجیتال را به شما معرفی کنیم.
الگو سر و شانه سقف

الگو سر و شانه سقف

الگوی سر و شانه سقف یکی از انواع الگوهای سر و شانه در تحلیل تکنیکال می‌باشد که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا زمانی که بازار شرایط نزولی را در پیش دارد الگو سر و شانه سقف در پایان این الگو زمانی به وجود می‌آید که یک روند صعودی به وجود می‌آید. در این شرایط روند نزولی در بازار حاکم می‌شود و رمز ارزها با افت قیمت مواجه می‌شوند.
البته همانطور که در بخش بالا به آن اشاره کردیم الگو سر و شانه از سه قله تشکیل شده است که در روش سر و شانه سقف قله وسطی یا همان سر به یک سقف قیمتی می‌رسد و در بالاترین حالت ممکن قرار می‌گیرد و دو قله دیگر پایین‌تر از آن قرار دارد.

الگو سر و شانه معکوس

الگو سر و شانه معکوس

الگوی سر و شانه کف که به عنوان الگوی معکوس نیز شناخته می‌شود یکی از انواع الگوهای سر و شانه می‌باشد که در این الگو قله سر در پایین‌ترین حالت  این ابزار تحلیل تکنیکال برعکس الگو سر و شانه سقف دارد زیرا در پایان یک روند نزولی تشکیل می‌شود که در این شرایط می‌‌توان توقع آغاز یک روند صعودی و رشد قیمتی رمز ارزها را داشت. در این الگو قله وسطی یا همان سر به پایین خط گردن می‌رسد و در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و شانه‌های کناری بالاتر از سر قرار دارند. که در این زمان کاربران زیادی دارایی‌های خود را وارد بازار می‌کنند تا بتوانند از تغییر جهت این الگو سود دریافت کنند.
تفاوت‌ الگوی سر و شانه سقف و کف در چیست؟

تفاوت‌ الگوی سر و شانه سقف و کف در چیست؟

اکنون که با این الگوی تحلیل تکنیکال آشنا شدید بهتر است بدانید این دو الگو تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند که مهم‌ترین تفاوت این دو الگو در این است که الگوی سر و شانه کف، تمایل بیشتری برای حرکات بازگشتی دارد. در واقع در روندهای صعودی، معمولا کاهش تقاضا و تمایل خرید، برای تغییر روند صعودی به روند نزولی، کافی است.  اما بهتر است بدانید که تغییر روند نزولی به صعودی، زمان‌بر است و برای این شرایط سرمایه گذاران باید صبور باشند. که برای تغییر این روند باید تعداد خریداران افزایش پیدا کند و تقاضا نیز نسبت به عرضه بیشتر شود.

جمع بندی

اکنون که با این ابزار تحلیل تکنیکال آشنا شدید بهتر است بدانید که بازار ارزهای دیجیتال به صورت صد درصد قابل پیش‌بینی نمی‌باشد. از همین رو بهتر است سرمایه گذاران و کاربران برای ورود سرمایه خود به این بازار مالی تنها به الگوی سر و شانه اکتفا نکنند و به سراغ استراتژی معاملاتی متفاوت بروند و در زمان سرمایه گذاری به اخبار و حوادث و سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال را نیز بررسی کنند.
همچنین بهتر است برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال کاربران اطلاعات خود را در خصوص این بازار مالی گسترش دهند. البته بهتر است بدانید که الگو سر و شانه تنها مختص به بازار ارزهای دیجیتال نمی‌باشد بلکه الگوی سر و شانه در بورس نیز کاربرد به سزایی دارد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها