معرفی ارز دیجیتال میکر (MKR)

پیش از این که ارزهای دیجیتال شهرت زیادی به دست آوردند و افراد زیادی به سراغ آن‌ها بروند، پروژه‌های محدودی به این بازار ورود کرده بودند. در آن زمان تعداد ارزهای دیجیتال بسیار کمتر از الان بود و پروتکل‌های بلاک چینی هم کمتر بودند. یکی از پروتکل‌هایی که عمر بیشتری نسبت به بسیاری از رمز ارزهای ترند شده در سال‌های اخیر دارد، میکر است. ارز دیجیتال میکر توکن حاکمیتی پلتفرم‌های MakerDAO و Maker Protocol می‌باشد که دو پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین اتریوم هستند.

در این پلتفرم‌ها از ارز دیجیتال میکر و استیبل کوین دای استفاده زیادی می‌شود. در این مقاله از زوایای مختلفی به بررسی ارز دیجیتال میکر و ارتباط آن با دای می‌پردازیم. در فهرست زیر ترتیب مطالبی که در این مقاله می‌خوانید را مشاهده می‌کنید:

  1. ارز دیجیتال میکر (MKR) چیست؟
  2. تاریخچه میکر
  3. ویژگی های MKR
  4. قیمت ارز دیجیتال میکر
  5. خرید ارز دیجیتال میکر
  6. بهترین کیف پول های میکر

 

میکر پروتکل

 

ارز دیجیتال میکر (MKR) چیست؟

ارز دیجیتال میکر با نماد MKR یک توکن ERC-20 است که به عنوان توکن حاکمیتی پروتکل میکر و سازمان غیرمتمرکز خودگردان Maker از آن استفاده می‌شود. این ارز دیجیتال در بین 50 کوین برتر بازار کریپتوکارنسی قرار دارد و در بین سرمایه‌گذاران این بازار طرفداران زیادی دارد. در واقع میکر پلی برای ایجاد ارتباط بین ارزهای دیجیتال و ارزهای دولتی است و در ساخت و مدیریت استیبل کوین دای نیز نقش دارد. به همین خاطر است که می‌گوییم علاوه بر خود ارز دیجیتال میکر، استیبل کوین دای (DAI) نیز در پروتکل Maker مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همانطور که گفتیم ارز دیجیتال میکر یک توکن ERC-20 است. پسوند ERC-20 به ما نشان می‌دهد که بلاک چین اتریوم میزبان پروتکل میکر می‌باشد. نکته جالب اینجاست که زمان شروع پروژه میکر با زمان راه‌اندازی اتریوم یکی بوده است! در بخش تاریخچه ارز دیجیتال میکر، به بررسی جزئیات ساخت و انتشار این رمز ارز می‌پردازیم.

 

میکر

 

تاریخچه میکر

شروع پروژه میکر به سال 2015 یعنی 8 سال پیش بازمی‌گردد. جایی که اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار به طور رسمی شروع به فعالیت کرد. ارز دیجیتال میکر و پروتکل آن نهایتا در دسامبر 2017 شروع به فعالیت کردند. سازنده میکر یک کارآفرین دانمارکی به نام Rune Christensen بود که در سال 2015 پلتفرم MakerDAO را تاسیس کرد. میکر زمینه‌ساز ساخت یک استیبل کوین غیرمتمرکز به نام دای نیز شد و ساخت و انتشار این استیبل کوین به یکی از ویژگی‌های اصلی این شبکه تبدیل شد.

 

میکر دائو

 

ویژگی های MKR

همانطور که در بخش قبل گفتیم، ارز دیجیتال دای یکی از محصولات میکر می‌باشد. میکر به هولدرهای خود امکان حاکمیت بر توکن DAI را می‌دهد و به نوعی یک سیستم مدیریتی غیرمتمرکز برای دای ایجاد می‌کند. در واقع بیشتر فعالیت شبکه میکر به ارز دیجیتال میکر و ارز دیجیتال دای مربوط می‌شود. در بخش زیر، برخی از ویژگی‌های این شبکه را فهرست کردیم تا به صورت مختصر و مفید با آن‌ها آشنا شوید:

  • استفاده از اوراکل‌ها برای انتقال داده‌های خارج از بلاک چین به شبکه Maker
  • امکان اضافه کردن ارزهای جدید برای تصاحب توکن DAI
  • امکان تغییر نرخ ذخیره دای برای پاداش قفل کردن دای در قراردادهای هوشمند

این‌ها برخی از ویژگی‌های پروتکل Maker هستند. ارز دیجیتال میکر نیز ویژگی‌هایی دارد که در یک فهرست جداگانه به بیان آن‌ها می‌پردازیم:

  • برخورداری از امکان استیکینگ (Staking)
  • عرضه تنها 1,005,577 توکن
  • قابل انتقال در شبکه اتریوم (ERC-20)
  • قابل استفاده در زمینه گیمینگ و درآمدزایی

 

قیمت ارز دیجیتال میکر

 

قیمت ارز دیجیتال میکر

حالا ارز دیجیتال میکر را بهتر می‌شناسید و ویژگی‌های مختلف آن را می‌دانید. با توجه به این ویژگی‌ها تعجبی ندارد که قیمت ارز دیجیتال میکر از بسیاری از ارزهای دیجیتال و دارایی‌های دیگر بالاتر باشد. ارز دیجیتال میکر یکی از گران‌ترین توکن‌های بازار کریپتوکارنسی به شمار می‌رود و در حال حاضر 1.015 دلار قیمت دارد. عرضه پایین و تقاضای نسبتا بالای 993 میلیون دلاری این ارز دیجیتال، باعث بالا بودن قیمت آن شده است. ارز دیجیتال میکر در حال حاضر در رتبه 43 بازار رمز ارزها قرار گرفته و در 24 ساعت اخیر نیز رشدی 10.85 درصدی را تجربه کرده است.

البته قیمت و سایر آمار و ارقام مربوط به ارز دیجیتال میکر و عموم رمز ارزها همواره دچار تغییر می‌شود. بنابراین بهتر است که این آمار و ارقام را به صورت آنی و در صفحه قیمت ارزهای دیجیتال در سایت بیت ایمن مشاهده کنید. در این صفحه می‌توانید تغییرات قیمتی و وضعیت سایر ارزهای دیجیتال را نیز مشاهده کنید.

 

خرید ارز دیجیتال میکر

 

خرید ارز دیجیتال میکر

با توجه به مطالبی که در این مقاله خواندید، می‌توانید در قبال خرید ارز دیجیتال میکر تصمیم بهتری بگیرید. صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن یکی از میزبانان شما برای خرید میکر، خرید دای و سایر ارزهای دیجیتال خواهد بود. صرافی های ارز دیجیتال دیگری هم از ارزهای دیجیتال دای و میکر پشتیبانی می‌کنند. در فهرست زیر نام برخی از صرافی های ارز دیجیتال دارنده میکر و دای را مشاهده می‌کنید:

  • بایننس (Binance)
  • کوین بیس (Coinbase)
  • کوکوین (KuCoin)
  • کراکن (Kraken)
  • یونی سواپ (Uniswap)

در فهرست بالا، صرافی یونی سواپ تنها پلتفرم غیرمتمرکز خرید ارز دیجیتال میکر و دای می‌باشد. سایر صرافی ها از جمله بایننس و کوکوین نیازمند احراز هویت می‌باشند و فعالیت در آن‌ها برای کاربران ایرانی دشوار است.

 

بهترین کیف پول های میکر

 

بهترین کیف پول های میکر

لازمه ایجاد هر ارز دیجیتالی، وجود یک فضای ذخیره‌سازی و نگهداری برای آن است. این فضاها کیف پول های ارز دیجیتال هستند که از کوین‌ها و توکن‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند. ارز دیجیتال میکر نیز در کیف پول های مختلفی ذخیره می‌شود که با تهیه یکی از آن‌ها به سادگی می‌توانید آن را نزد خود نگه دارید. اگر تمایلی به تهیه کیف پول نداشته باشید هم امکان نگهداری میکر در کیف پول صرافی وجود دارد. با این حال پیشنهاد می‌شود که با تهیه یک کیف پول مطمئن، توکن‌های MKR خود را از صرافی خارج کنید و نزد خود نگه دارید. برخی از بهترین کیف پول های میکر عبارت اند از:

  • تراست ولت (Trust Wallet)
  • متامسک (MetaMask)
  • ترزور (Trezor)
  • توکن پاکت (Token Pocket)

با تهیه یکی از کیف پول های نام برده شده یا سایر کیف پول هایی که از ارز دیجیتال میکر پشتیبانی می‌کنند، به سادگی می‎‌توانید این ارز دیجیتال را نزد خود نگه دارید. هر زمان که بخواهید ارز دیجیتال MKR را بفروشید هم می‌توانید آن را از کیف پول خود به صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن یا سایر صرافی‌های دارنده میکر انتقال دهید و توکن‌های MKR خود را بفروشید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها