دای چیست؟ همه چیز درباره دای (DAI)

پیش از پاسخ به سوال دای چیست ابتدا بهتر است بدانید استیبل کوین‌ها نقش مهمی در دنیای ارزهای دیجیتال ایفا می‌کنند و به عنوان ابزاری برای کاهش نوسانات شدید بازار شناخته می‌شوند. دای (DAI) یکی از استیبل کوین‌های محبوب و شناخته‌ شده است که توسط سازمان MakerDAO توسعه یافته است. برخلاف بسیاری از استیبل کوین‌ها که با دارایی‌های متمرکز مانند دلار آمریکا پشتیبانی می‌شوند، دای از یک سیستم غیرمتمرکز و مبتنی بر قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. که این رویکرد منحصر به فرد، دای را به یک ابزار مالی مهم در اکوسیستم دیفای (DeFi) تبدیل کرده است. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص استیبل کوین دای بپردازیم.

 

دای چیست؟

 

دای چیست؟

دای (DAI) یکی از انواع استیبل کوین های بازار ارزهای دیجیتال است که تلاش می‌‌کند با قفل کردن سایر دارایی‌های رمزنگاری شده در قرارداد هوشمند، ارزش 1:1 را با دلار آمریکا ثابت نگه دارد. این بدان معناست که برخلاف دیگر ارزهای رمزنگاری با پشتوانه دارایی، که ممکن است توسط شرکت‌های دولتی منتشر شوند، DAI محصول یک نرم‌ افزار منبع باز به نام Maker Protocol است، یک برنامه غیرمتمرکز که در بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود. به این ترتیب، DAI ارزش خود را نه با حمایت دلارهای آمریکا بلکه با استفاده از بدهی وثیقه‌ شده به اتر (ETH)، حفظ می‌کند.

از همین رو وام‌ های وثیقه‌ شده راهی برای وام ‌دهنده فراهم می‌کند تا با استفاده از دارایی‌های خود، وام را تضمین کند. از نظر تاریخی، این وام ها دارای نرخ بهره کمتری نسبت به وام های بدون وثیقه می‌باشند، زیرا به وام دهندگان این امکان را می‌دهند که دارایی را توقیف کنند و در صورتی که وام گیرندگان قادر به پرداخت وام نیستند، آن را بفروشند. همچنین قابل ذکر است که بنیاد Maker در سال 2014 توسط فردی به نام Rune Christensen تأسیس شد. به صورت کلی میکر، یک پروژه منبع باز است که با هدف راه اندازی یک سیستم اعتباری که به کاربران اجازه دهد وام‌های وثیقه شده توسط ارزهای رمزنگاری شده را دریافت کنند تاسیس شد.

 

ویژگی های دای

 

ویژگی های دای چیست؟

برخلاف سایر استیبل کوین‌ها مانند تتر (USDT)، یو اس دی کوین (USDC) و بایننس (BUSD)، استیبل کوین دای غیرمتمرکز است و توسط MakerDAO نگهداری می‌شود. MakerDAO یک پروژه منبع باز بر روی بلاک چین اتریوم است که در سال 2014 ایجاد شد. افرادی که توکن رمزنگاری حاکمیتی آن یعنی ارز دیجیتال میکر (MKR) را در اختیار دارند، می‌توانند پروتکل Maker و ریسک‌های مالی دای را مدیریت کنند.

اکنون که با پروژه دای آشنا شدید بهتر است بدانید که با کمک استیبل کوین دای، کاربران می‌توانند از ثبات دارایی برای وام دادن، وام گرفتن و سرمایه گذاری در برنامه‌های کاربردی، پروتکل‌ها، خدمات و محصولات مختلف استفاده کنند. همچنین دای ارزی برای معامله در برابر دارایی‌های کریپتو است، زیرا برخی از صرافی‌ها دای را به‌عنوان گزینه معاملاتی پایه همراه با سایر استیبل کوین‌ها پیاده‌سازی کرده‌اند.

 

قیمت دای

 

قیمت Dai

استیبل کوین دای در دسامبر 2017 توسط سازمان غیرمتمرکز MakerDao راه اندازی شد. این پروژه ارزشی برابر با دلار آمریکا دارد از همین رو معمولا قیمت آن برابر با یک دلار است، با این حال ممکن است که گاهی قیمت آن از این سطح فاصله اندکی بگیرد. که این موضوع معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که عرضه و تقاضا برای استیبل کوین تغییر کند. وقتی عرضه زیاد است اما تقاضا کم، قیمت دای به زیر 1 دلار می‌رود و بالعکس. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید که در حال حاضر داده‌های سایت coinmarketcap نشان می‌دهد که استیبل کوین دای با قیمت 0.9999 دلار معامله می‌شود و در جایگاه 22 بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد.

 

خرید دای (Dai)

 

خرید دای

اکنون که به سوال دای چیست پاسخ دادی بهتر است در خصوص خرید دای نیز اطلاعاتی داشته باشید. از همین رو برای خرید دای یا سایر ارزهای دیجیتال ابتدا باید به دنبال یک صرافی ارز دیجیتال مطمئن باشید. بنابراین از آنجایی که دای به عنوان یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین های بازار ارزهای دیجیتال است، در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال پشتیبانی می‌‌شود. برهمین اساس انتخاب صرافی برای خرید استیبل کوین دای کار پیچیده‌ای نیست و کاربران می‌توانند به راحتی با ثبت نام در صرافی های ارز دیجیتال بایننس، کوین بیس، اوککس، بای بیت و غسره استیبل کوین دای را خریداری کنید.

البته صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن نیز از دای پشتیبانی می‌کند از همین رو برای خرید دای از این پلتفرم معاملاتی، ابتدا وارد صفحه اصلی سایت بیت ایمن شوید و با انتخاب گزینه ثبت نام و وارد کردن اطلاعات مربوطه، حساب کاربری خود را بسازید. پس از انجام این کار به بخش اطلاعات کاربری مراجعه کنید و احراز هویت خود را انجام دهید.

اکنون فقط یک گام با خرید دای فاصله دارید؛ با شارژ کردن حساب خود این قدم را هم بر می‌دارید و به اصل مطلب یعنی خرید DAI می‌رسید. به منظور انجام این کار به صفحه خرید و فروش دای بروید و کادر سبز رنگ داخل آن را پر کنید. در آخر دکمه ثبت سفارش را بزنید تا دای به جمع دارایی‌های شما اضافه شود. به همین راحتی می‌توانید خرید دای را انجام دهید.

 

کیف‌ پول های DAI

 

کیف‌ پول های دای چیست؟

نگهداری از انواع ارزهای دیجیتال یکی از مباحث مهم و نگران کننده برای سرمایه گذاران و معامله گران می‌باشد. از همین رو در چندین سال اخیر کیف پول های ارز دیجیتال متفاوتی راه اندازی شدند تا کاربران به راحتی بتوانند دارایی‌های خود را درون آن‌ها نگهداری کنند. از همین رو برای نگهداری از ارز دای یا سایر ارزهای دیجیتال باید به دنبال یک کیف پول مطمئن باشید. با در نظر داشتن این موضوع ما در این بخش قصد داریم چند مورد از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال را برای نگهداری از دای به شما معرفی کنیم.

  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano s)
  • کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor model t)
  • کیف پول نرم افزاری تراست ولت (Trust wallet)
  • کیف پول نرم افزاری کوینومی (Coinomi)
  • کیف پول نرم افزاری اتمیک ولت (Atomic wallet)

 

جمع بندی

دای به عنوان یک استیبل کوین غیرمتمرکز، با ارائه یک راهکار مستقل از سیستم‌های مالی سنتی و نوسانات بازار ارزهای دیجیتال، توانسته جایگاه ویژه‌ای در اکوسیستم دیفای کسب کند. این استیبل کوین با استفاده از قراردادهای هوشمند و مدیریت توسط جامعه کاربران، نه تنها ثبات قیمت را تضمین می‌کند، بلکه امنیت و شفافیت بیشتری نیز به همراه دارد. با توجه به افزایش پذیرش دای در پلتفرم‌های مختلف و کاربردهای متنوع آن، به نظر می‌رسد که این استیبل کوین می‌تواند نقش مهمی در آینده مالی غیرمتمرکز ایفا کند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها