ارز استکس چیست؛ معرفی کامل ارز دیجیتال STX

بیت کوین (BTC) اولین رمز ارز بازار کریپتوکارنسی است که با داشتن ویژگی‌ها و کاربردهای متعدد، تحولات زیادی در بازارهای مالی به وجود آورد و توانسته توجه سرمایه گذاران بسیاری را به خود جلب کند. اما در عین حال این پروژه با چالش‌ها و مشکلاتی نیز روبرو بود که توسعه دهندگان در صدد برطرف کردن این چالش‌ها بودند. البته قابل ذکر است که در چندین سال اخیر با پیشرفت بازار ارزهای دیجیتال و شناخت هرچه بیشتر قرارداد هوشمند توسعه دهندگان از این فناوری در پروژه‌های استفاده می‌کردند.

اما بیت کوین از این فناوری و برنامه‌های غیرمتمرکز برخوردار نبود. با در نظر داشتن این موضوع پلتفرم استکس با به همراه رمز ارز بومی خود که ارز استکس نام دارد سعی بر اضافه کردن قرارداد هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز به شبکه بیت کوین را دارد. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص پلتفرم و ارز استکس بپردازیم تا با این پروژه بیشتر آشنا شوید.

 

ارز استکس چیست؟

 

ارز استکس چیست؟

استکس یک پروژه بلاک چینی لایه اول است که با هدف اضافه کردن قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیرمتمرکز به شبکه بیت کوین راه اندازی شده است تا بتواند کارکرد شبکه بیت کوین را بهبود ببخشد. به صورت کلی این پروژه به شکلی طراحی شده است تا بتواند بدون هیچ گونه تغییری در هیچ یک از ویژگی‌های شبکه، قرارداد هوشمند را بر روی شبکه بیت کوین پیاده سازی کند. همچنین اپلیکیشن های غیر متمرکز برای شبکه استکس به شکل متن باز طراحی شده است.

یعنی توسعه دهندگان می‌توانند برنامه‌های یکدیگر ر آپدیت کنند. همچنین باید به این نکته توجه کرد، که استکس از شبکه بیت کوین به عنوان لایه پایه کمک می‌گیرد از همین رو هر آنچه که در شبکه استکس اتفاق می‌افتد بر روی شبکه بیت کوین نیز اجرا می‌شود. همچنین همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کردیم این پروژه از رمز ارز بومی به نام ارز استکس برخوردار است که این رمز ارز در بازار ارزهای دیجیتال با نماد اختصاری STX نیز شناخته می‌شود. به صورت کلی پلتفرم استکس از رمز ارز بومی خود برای اجرای قراردادهای هوشمند، پردازش تراکنش‌ها و ثبت دارایی‌های دیجیتال جدید استفاده می‌کند.

 

تاریخچه استکس

 

تاریخچه استکس

اکنون که با مفهوم کلی پلتفرم و ارز استکس آشنا شدید بهتر است در خصوص تاریخچه و بنیانگذاران این پروژه نیز اطلاعاتی داشته باشید. به صورت کلی پلتفرم استکس ابتدا با نام Blockstack توسط دو توسعه دهنده بزرگ به نام‌های مونیب علی (Muneeb Ali) و رایان شیا (Ryan Shea) راه‌اندازی شده است. به صورت کلی مونیب علی در سال 2013 به عنوان بنیان گذار شرکت Stacks شروع به کار کرده است. او در حال حاضر مدیر عامل شرکت Hiro System PBC است و در پلتفرم استکس نیز فعالیت می‌کند. همچنین

رایان شیا نیز یکی دیگر از بنیان گذاران پلتفرم استکس است که تحصیلات خود را در دانشگاه پرینستون گذرانده و پیش از پیوستن به شرکت Stacks، به عنوان مهندس نرم افزار شرکت ZocDoc در زمینه نرم افزارهای پزشکی فعالیت داشته است. از همین رو پس از گذشت مدتی این دو توسعه دهندگان بزرگ در سال 2020 نام پلتفرم Blockstack را به است استکس تغییر دادند و بر روی بلاک چینی لایه اول طراحی شد همچنین این پروژه شبکه بیت کوین را به عنوان لایه پایه انتخاب کرد.

 

ویژگی‌ های ارز استکس چیست؟

 

ویژگی‌ های ارز استکس چیست؟

ارز دیجیتال استکس از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار است. اما به صورت کلی این پروژه با هدف افزایش کارایی شبکه بیت کوین بدون نیاز به فورک راه اندازی شده است. این پروژه سعی دارد قرارداد هوشمند و اپلیکیشن غیرمتمرکز یا همان dApp را بر روی شبکه بیت کوین انتقال دهند. از همین رو پروژه Stacks نگاهی دقیق به عملکردهایی می‌اندازد که بیت کوین را به کار می‌اندازند. البته این پروژه بدون نیاز به هارد فورک یا تغییر بلاک چین اصلی به دنبال گسترش عملکرد شبکه بیت کوین فراتر از آن چیزی است که در گذشته ممکن بوده است.

از همین رو برای دستیابی به این هدف، از مکانیسم اجماع جدید خود یعنی اثبات انتقال یا PoX برای اتصال مستقیم به بلاک چین بیت کوین استفاده می‌کند. البته استکس برای دستیابی به این هدف، یک زبان برنامه نویسی قرارداد هوشمند جدید به نام Clarity را معرفی می‌کند که حول یک زبان برنامه نویسی به نام سینتکس با کاربری آسان طراحی شده است که با توجه به حفظ امنیت سطح بالا آن هدف را در دسترس قرار می‌دهد.

 

قیمت ارز STX

 

قیمت ارز STX

ارز دیجیتال استکس از سال 2020 تا به امروز نوسانات زیادی  را پشت سر گذاشته است به صورت کلی این ارز در سال 2020 شرایط قیمتی مناسبی نداشت و همین موضوع باعث شد STX در 13 مارچ 2020 با پایین‌ترین قیمت تاریخی خود یعنی 0.04501 دلار مواجه شد. اما روند نزولی ارز استکس طولانی نبود و این رمز ارز از ابتدای سال 2021 با رشد روبرو شد.

همچنین این رمز ارز در سال 2024 با رشد زیادی روبرو شد و این رشد قیمتی تا 1 آپریل 2024 ادامه داشت و در این زمان سرمایه گذاران شاهد ATH استکس بودند و این رمز ارز در آن روز به قیمت 3.84 رسید. البته ارز استکس در زمان نوشتن این مقاله یعنی 25 اردیبهشت 1403 با قیمت 3.84 معامله می‌شود و در حال حاضر جایگاه 33 بازار کریپتوکارنسی را نصیب خود کند.

 

خرید رمز ارز استکس

 

خرید رمز ارز استکس

در چندین سال اخیر صرافی های متفاوتی برای خرید انواع ارزهای دیجیتال راه اندازی شده است که کاربران می‌توانند براساس اهداف که در نظر دارند در این پلتفرم‌های معاملاتی فعالیت کنند. از همین رو صرافی های شناخته شده مختلفی همچون بایننس (Binance)، کوین بیس (Coinbase)، بای بیت (Bybit)، اوککس (OKX)، کراکن (Kraken)، کوکوین (KuCoin) و غیره از ارز STX پشتیبانی می‌کنند. از همین رو برای خرید ارز استکس می‌توانید به این صرافی ها مراجعه کنید.

البته در نظر داشته باشید که تعدادی از این صرافی ها احراز هویت را برای کاربران اجباری کرده‌اند با در نظر داشتن این موضوع به دلیل تحریم‌هایی که در چندین سال اخیر برای کشور ایران لحاظ شده است کاربران ایرانی نمی‌توانند در این نوع صرافی ها معامله کنند. البته صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن یک سری تصمیماتی برای پیشرفت پلتفرم خود دارد که لیست کردن ارزهای متفاوتی همچون ارز استکس یکی از این تصمیمات است. با در نظر داشتن این موضوع کاربران تنها با گذراندن مراحل ثبت نام و احراز هویت به خرید ارز استکس در صرافی بیت ایمن بپردازند.

 

بهترین کیف پول های ارز STX

 

بهترین کیف پول های ارز STX

ارز استکس از ابتدای راه اندازی تا به امروز با پیشرفت‌های زیادی روبرو بوده است و این موضوع باعث شده کیف پول های ارز دیجیتال متفاوتی از STX پشتیبانی کند. البته این پروژه از کیف پول اختصاصی برخوردار است از همین رو کاربران می‌توانند ارز استکس را بر روی کیف پول اختصاصی این پروژه نگهداری کنند. همچنین کاربران می‌توانند از کیف پول های شناخته شده دیگری که از ارز استکس پشتیبانی می‌کنند استفاده کنند که این کیف پول ها عبارت‌اند از:

  • کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)
  • کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor)
  • کیف پول نرم افزاری تراست ولت (Trust wallet)
  • کیف پول نرم افزاری اوککس (OKX)

 

جمع بندی

پلتفرم استکس یکی پروژه‌های بلاک چینی است که با هدف افزایش کارایی شبکه بیت کوین راه اندازی شده است و سعی دارد فناوری قرارداد هوشمند و همچنین برنامه غیرمتمرکز را بدون ایجاد هیچ گونه تغییری به شبکه بیت کوین اضافه کند. البته بهتر است به این نکته توجه کنید که این پروژه برای پیش بردن کار خود ارز استکس را راه اندازی کرد است. به صورت کلی ارز استکس بر روی شبکه Staks قرار دارد و در زمان نوشتن این مقاله رتبه 33 بازار ارز دیجیتال را به خود اختصاص داده است. برهمین اساس برای شناخت هرچه بیشتر با این پروژه و توکن حاکمیتی آن ما در این مقاله سعی کردیم به توضیح کامل‌تری در خصوص استکس بپردازیم.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها