تله خرسی و تله گاوی چیست؟

به دلیل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال کاربران و سرمایه‌گذاران زیادی تحت تاثیر جو و احساسات بازار قرار می‌گیرند. از همین رو ممکن است بازار از این شرایط استفاده کند و کاربران را به تله بیاندازد. یکی از تله‌هایی که در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد و می‌تواند کاربران را گمراه کند تله خرسی و گاوی می‌باشد. به نوعی تله گاوی و خرسی یکی از اصطلاحات رایج در بازار کریپتو می‌باشد و از اصول مهم دانش تکنیکال است.

برهمین اساس کاربرانی که قصد معامله در بازار ارزهای دیجیتال را دارند باید با این اصطلاح آشنا شوند تا تحت تاثیر احساسات بازار قرار نگیرد و به معاملات خود بهبود ببخشند. از همین رو ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص تله خرسی و تله گاوری بپردازیم.

  1. تله خرسی در ارز دیجیتال چیست ؟
  2. تله گاوی در ارز دیجیتال چیست؟
  3. تله خرسی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
  4. تله گاوی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
  5. چگونه می‌توان از تله خرسی و گاوی جلوگیری کرد؟

 

تله خرسی در ارز دیجیتال چیست ؟

 

تله خرسی در ارز دیجیتال چیست ؟

به زبان ساده تله خرسی (Bear trap) زمانی اتفاق می‌افتد که تریدر و سرمایه‌گذار بر اساس ابزار تحلیل و سیگنالی که به دست می‌آورد، تصور و انتظار یک اصلاح قیمت را دارد و با خود در نظر دارد که روند بازار نزولی می‌شود. در صورتی که این اصلاح کوچک، آغازی برای یک روند صعودی است. در این زمان تریدرهایی که روند بازار را اشتباه بررسی کردند در دام می‌افتند و به اصطلاح آن‌ها خرس‌های بازار تلقی می‌شوند. زیرا در بازارهای مالی، خرس به معامله‌گرانی اطلاق می‌شود که معتقدند امکان دارد قیمت سهام افت کند و روند قیمت‌ها نزولی شود.

البته به طور کلی خرس نماد سرمایه گذاران شکست خورده و ناامید در بازار کریپتو و سایر بازارهای مالی می‌باشد. برهمین اساس در این حالت انتخاب پوزیشن فروش یا Short کردن، یک تکنیک معاملاتی است که با استفاده از آن معامله‌گر سعی می‌کند تا از افت قیمت سود دریافت کند ولی در نهایت متضرر می‌شود. به طور مثال در سال 2018، شاخص USD/INR در فارکس شاهد یک اصلاح شدید بود. به دنبال این کاهش قیمت و افزایش فروش‌ها که چند روزی ادامه داشت، روند نزولی در این شاخص ایجاد شد. اما پس از گذشت چند روز شاخص مجددا اوج گرفت و روند صعودی همراه با افزایش قیمت زیادی را تجربه کرد.

 

تله گاوی در ارز دیجیتال چیست؟

 

تله گاوی در ارز دیجیتال چیست؟

در مقابل تله خرسی، تله گاوی (Bull trap) قرار دارد که روند آن برخلاف تله خرسی می‌باشد. زیرا در این روش تریدرها و سرمایه‌گذاران با بررسی مسائلی همچون کندل شناسی روند بازار را اشتباه بررسی می‌کنند. در این مورد آن‌ها انتظار دارند بازار روند صعودی را در پیش بگیرد برهمین اساس شروع به خرید انواع ارزهای دیجیتال می‌کنند تا بتوانند در بازار صعودی سود دریافت کنند. اما در این زمان کاربران با تله گاوی مواجه می‌شوند و بازار ریزش پیدا می‌کند. که این موضوع می‌تواند ضررهای زیادی را برای کاربران به بار بیاورد. 

البته تریدرهای حرفه‌ای و باتجربه که مبتنی بر تحلیل تکنیکال اقدام به انجام معاملات می‌کنند، قبل از خرید و فروش، با کمک ابزارهای تکنیکال همچون فیبوناچی، اندیکاتور RSI و همچنین اندیکاتورهای مبتنی بر حجم، تله خرسی و گاوی را شناسایی می‌کنند. در بازار مالی باید توجه کنید که تله خرسی معمولا با اصلاح قیمت جزئی ظاهر می‌شود.

پس باید دقت کنید که هر اصلاح در طول روندها نمایان شروع روند نزولی نیست. در مقابل نیز تله گاوی با حمایت های قیمتی جزئی پدیدار می شود و در این گونه موارد باید از نگاه کوتاه مدت به شرایط بازار خودداری کنید و در تحلیل تکنیکال علاوه بر زمان و قیمت، حجم معاملات را نیز وارد کنید تا از تله خرسی و تله گاوی جلوگیری کنید. البته در این بین ممکن است این سوال به میان آید که تله خرسی و گاوبی چه زمانی اتفاق می‌افتد که در ادامه مقاله سعی داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص این موضوع بپردازیم.

 

تله خرسی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

 

تله خرسی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

اکنون که با تله خرسی و گاوی آشنا شدید بهتر است بدانید تله خرسی یا همان Bear trap زمانی رخ می‌دهد که روند بازار به صورت کلی صعودی باشد اما در یک مدت زمان کوتاهی با اصلاح یا بازگشت روبرو شود. که این موضوع نماینگر این است که پوزیشن‌های فروش به صورت کوتاه مدت توانسته بر فشار خرید تاثیر بگذارد که این اتفاق منجر به ریزش کوتاه مدت بازار می‌شود.

از آنجایی که بعضی مواقع اصلاح نزولی بازار ممکن است تا چندین روز ادامه پیدا کند معامله‌گران با خود فرض می‌کنند که شرایط بازار تغییر کرده و از این به بعد ممکن است بازار با شرایط نزولی روبرو شود و شروع به فروش رز ارزها می‌کنند که در این شرایط با ضررهای زیادی روبرو می‌شوند.

 

تله گاوی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

 

تله گاوی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

تله گاوی یا همان Bull trap زمانی رخ می‌دهد روکند کلی بازار نزولی باشد و برای اصلاح یا بازگشت یک روند صعودی کوتاه مدت به وجود آید. شرایط تله گاوی مشابه با شرایط تله خرسی می‌باشد زیرا در این روش نیز روند صعودی کوتاه مدت می‌تواند معامله‌گران را بز کردن پوزیشن‌های خرید یا همان Long بکشاند و آن‌ها  شروع به خرید ارزهای دیجیتال کنند. در این صورت زمانی که مجددا بازار به شرایط قبلی خود بازگشت آن‌ها متحمل ضررهای زیادی می‌شوند.

 

چگونه می‌توان از تله خرسی جلوگیری کرد؟

 

چگونه می‌توان از تله خرسی جلوگیری کرد؟

اکنون که متوجه شدیم تله گاوی و خرسی چه زمانی رخ می‌دهد بهتر است به سراغ‌ راه‌های جلوگیری از آن‌ها باشیم. برهمین اساس می‌توان از چند روش متفاوت تشخصی داد که شرایط نزولی بازار تله خرسی است یا خیر. برهمین اساس کاربران باید حجم معاملات دقت زیادی کنند چرا که این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اگر حجم معاملات پایین می‌تواند نشانگر تغییر روند موقتی باشد. همچنین کاربران باید روند بازار را به صورت دقیق بررسی کنند و از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال استفاده کنند. همچنین کندل های متفاوتی همچون کندل استیک که از الگوهای کندل ستاره عصر یا سه کلاغ سیاه برخوردار است می‌تواند به سرمایه‌گذاران در تشخیص تله خرسی کاربرد زیادی داشته باشد.

 

جمع بندی

تله خرسی و گاوی رخدادی معمول در بازارهای مالی می‌باشد و روزانه موارد زیادی از بازار گاوی و خرسی مشاهده می‌شود که ممکن است برای انواع ارزهای دیجیتال اتفاق بیوفتاد به طور مثال در چند سال گذشته عده‌ای از کاربران تحت تاثیر تله گاوی بیت کوین قرار گرفتند. برهمین اساس بهترین راه برای مواجه با تله گاوی و تله‌های خرسی تشخیص آن قبل از وقوع این اتفاق است. همانطور که گفتیم، کاهش حجم معاملات یکی از این علائم است. در چنین شرایطی که احتمال وقوع تله گاوی وجود دارد، تریدر باید در سریع‌ترین زمان ممکن از معامله خارج شود. 

در پایان باید متذکر شویم که کلیه سرمایه‌گذاری‌ها و معاملات در بازارهای مالی ریسک است. برهمین اساس برای اینکه بدانیم چگونه وارد بازار کریپتو شویم واز ضررهای احتمالی جلوگیری کنیم باید پیشش ازر ورود سرمایه خود به این بازار مالی از اطلاعات کافی برخوردار شویم.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
farshad
farshad
2 سال قبل

اره خدایی تو تله گاوی استاپ لاس لازمه

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  farshad

استاپ لاس همیشه لازمه

پرستش
پرستش
2 سال قبل

الان به نظرم وقت استاپ لاس هست

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  پرستش

همیشه استاپ لاس لازمه
اصلا قبل از معامله

کاظم
کاظم
2 سال قبل

بنظ من که بازار فقط روانشناسیه هرچقد تحلیلم کنیم باز فایده نداره

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  کاظم

نه این طور نیست این دوتا مکمل همن و باید جفتشون باشن