آشنایی با اعداد فیبوناچی

در قرن 13 کشور روم به عنوان مهد ریاضیات شناخته می‌شد و در این زمینه پیشرفت‌های زیادی به همراه داشت. در این بین فرن فدریک دوم پادشاه روم معمایی پیچیده طراحی کرد و برای کسانی که بتوانند این معما را حل کنند جایزه بزرگ و نفیسی در نظر گرفت. معمای سخت پادشاه روم تنها توسط لئوناردو فیبوناچی ریاضیدان قرن 13 حل شد و این معمای پیچیده توانست دریچه‌های جدیدی را به روی بشر باز کند و منجر به کشف اعداد فیبوناچی شد. بهتر است بدانید در این روزها اعداد فیبوناچی در بازارهای مالی نیز کاربردهای بسیار زیادی دارد. برهمین اساس در این مقاله قصد داریم به بررسی اعداد فیبوناچی پیشرفته و مباحث زیر بپردازیم.

  1. اعداد فیبوناچی چیست؟
  2. کاربرد اعداد فیبوناچی در بازارهای مالی
  3. اعداد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال
  4. ابزارهای پرکاربرد فیبوناچی کدام است؟

 

اعداد فیبوناچی چیست؟

 

اعداد فیبوناچی چیست؟

لئوناردو فیبوناچی (Leonardo Fibonacci) یکی از نخستین ریاضیدانان بزرگ در اروپا می‌باشد که در سال 1175 میلادی متولد شد. او با حل معمای ریاضی پادشاه روم مشهور شد و توانست اعداد متفاوتی را کشف کند و در مصر آن را در کتاب حساب به نام اعداد فیبوناچی نام‌گذاری کرد. این اعداد عبارت‌اند از …،0،1،1،2،3،5،8،13،21،34 که به جز عدد 0 و 1 بقیه اعداد از مجموع دو عدد قبلی بدست می‌آید.

حال ممکن است با خود فکر کنید که معما چه بود که این فرد توانست آن را حل کرده و شهرت پیدا کند. پادشاه روم اعلام کرد با خود فرض کنید که چند جفت خرگوش در مدت یک سال درون یک محیط بسته نگهداری شوند. اگر هر جفت خرگوش در ماه یک جفت نوزاد به دنیا آورد و آن‌ها تولید مثل را از ماه دوم زندگی خود آغاز کنند در پایان یک سال چند جفت خرگوش می‌توان از یک جفت خرگوش تولید کرد؟

فیبوناچی معمای پادشاه روم را توسط اعدادی به هم پیوسته حل کرد. این اعداد طبق نظم خاصی باهم در ارتباط هستند که به آن‌ها اعداد فیبوناچی گفته می‌شود. این اعداد با گذشت زمان در بیشتر حوزه‌ها مورد استفاده قرار گرفتند و حتی این روزها در بازارهای مالی نیز پرکاربرد می‌باشند. البته این روزها اعداد فیبوناچی حتی در طبیعت هم دیده می‌شود؛ در ساختارهایی همچون میوه درخت کاج، مارپیچ کهکشان راه شیری، چرخش گردباد و گرداب‌ها، نسبت چرخش رشته‌های مارپیچ DNA، ساختار مولکولی و سلول عصبی.

 

کاربرد اعداد فیبوناچی در بازار مالی

 

کاربرد اعداد فیبوناچی در بازار مالی

اکنون که با اعداد فیبوناچی یا اعداد طلایی آشنا شدید بهتر است بدانید اعداد فیبو در حوزه‌های متفاوت کاربرد دارد. که یکی از کاربردهای مهم آن در بازارهای مالی به خصوص بورس می‌باشد. زیرا تحلیلگران با استفاده از این اعداد می‌توانند تا حدی شرایط بازار را مورد بررسی قرار دهند و معاملات بهتری را برای خود رقم بزنند. البته بررسی شرایط بازار تنها با استفاده از این اعداد امکان پذیر نیست بلکه باید سرمایه‌گذاران و تحلیلگران باید تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال را نیز مورد بررسی قرار دهند. همچنین در کنار تمامی این موارد داشتن استراتژی معاملاتی می‌تواند معاملات بهتری را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد.

 

اعداد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

 

اعداد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

همانطور که در بخش‌های بالا نیز به آن اشاره کردیم تحلیلگران برای بررسی شرایط بازارهای مالی باید تحلیل تکنیکال را بررسی کنند. البته بهتر این بدانید اعداد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال نیز تاثیر زیادی دارد. زیرا سرمایه‌گذاران و تریدرها در بازارهای مالی می‌توانند با استفاده از این اعداد خطوط حمایت و مقاومت را تشخیص دهند.

عدد فیبوناچی می‌تواند زمان ورود خروج به بازار را به کاربران آن‌ها نشان دهد و به آن اعلام کند که چه زمانی بهتر است وارد بازار شوند و در زمان خطر نیز اعلام کند که چه زمانی دارایی‌های خود را از بازار خارج کنند. البته این اعداد می‌تواند استاپ لاس و حد ضرر را نیز مشخص کند. با در نظر این موضوع می‌توان گفت شناسایی اعداد مهم فیبوناچی در تحلیل تکنیکال از ابزارهای متفاوتی برخوردار است.

 

ابزارهای پرکاربرد در فیبوناچی کدام است؟

 

ابزارهای پرکاربرد در فیبوناچی کدام است؟

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های کاربردی است که با استفاده از آن سرمایه‌گذاران و تحلیلگران می‌توانند شرایط و روند بازار کریپتو و سایر بازارهای مالی را مورد بررسی قرار دهند. البته بهتر است بدانید اعداد فیبوناچی تا حدی فضای تحلیل تکنیکال را در بر گرفته است. زیرا در این روش تحلیل، ابزار و الگوهای متفاوتی بر اساس اعداد و نسبت‌های فیبوناچی طراحی شده است که هر یک از آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردارند. برهمین اساس برخی از مهم‌ترین ابزارهای فیبوناچی عبارتند از:

  • فیبوناچی خارجی Fibonacci Extension (EXT)
  • فیبوناچی اصلاحی Fibonacci Retracement (RET)
  • فیبوناچی پروژكشن Fibonacci Projection (PRO)
  • فیبوناچی انبساطی Fibonacci Expansion (EXP)
  • فیبوناچی کمان‌‌ها Fibonacci arcs
  • فیبوناچی کانال Channel
  • فیبوناچی باد‌ بزن Fan

 

جمع بندی

همانطور که در بخش‌های بالا نیز به آن اشاره کردیم اعداد فیبوناچی مجموعه‌ای از اعداد ریاضی است که با صفر و یک آغاز شده؛ اما اعداد بعدی آن از مجموع دو عدد قبل به دست می‌آید. لئوناردو فیبوناچی با به دست آوردن این اعداد کمک زیادی به جامعه بشریت کرد و تا حدی علم ریاضی را متحول کرد. زیرا این روزها اعداد فیبو در بیشتر حوزه‌ها کاربرد دارد. یکی از کاربردهای مهم این اعداد در حوزه بازارهای مالی می‌باشد و تحلیلگران زیادی با استفاده از این اعداد به بررسی بازارهای مالی از جمله بازار بورس و ارزهای دیجیتال پرداختند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها