اسیلاتور چیست و چه کاربردی دارد؟

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) یکی از روش‌های تحلیل بازارهای مالی می‌باشد که توانسته در میان سرمایه گذاران و تریدر‌ها محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند. البته مسائل بسیار زیادی باعث محبوبیت تحلیل تکنیکال شده است. مسائلی همچون دسترسی راحت به داده‌های قیمتی، درک راحت تحلیل‌های نموداری و وقت گیر نبودن و آسان بودن تحلیل تکنیکال باعث شده تا تحلیل تکنیکال محبوبیت پیدا کند. البته Technical Analysis توسط ابزارهای مختلفی همچون اندیکاتور و اسیلاتور انجام می‌شود.

اندیکاتور و oscillator هر دو از محبوبیت و اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. البته میتوان گفت اسیلاتورها نمونه‌ای از اندیکاتورها می‌باشند و شباهت‌های بسیار زیادی به یکدیگر دارند. همین شباهت‌ها باعث شده عده‌ای این دو ابزار تحلیل بازار را با یکدیگر اشتباه بگیرند و فکر کنند که هر دو یکی هستند. اما اندیکاتور و اسیلاتور تفاوت‌های زیادی دارند و از روش‌های متفاوتی در دستور کار خود استفاده می‌کنند. برهمین اساس در ادامه مقاله قصد داریم به توضیحات کامل‌تری در خصوص این دو ابزار تحلیل تکنیکال بپردازیم.

  1. اسیلاتور چیست؟
  2. انواع اسیلاتور
  3. اندیکاتور چیست 
  4. تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور

 

اسیلاتور چیست؟

 

اسیلاتور چیست؟

اسیلاتور (oscillator) از یک یا چند شاخص نموداری مشخص تشکیل شده است که تجلیلگران به آن نوسانان ساز نیز می‌گویند. به طور مثال زمانی که وارد سایت tradingview می‌شوید و قصد دارید oscillator را بررسی کنید نمودارهایی را مشاهده می‌کنید که تحت تاثیر یک بازه مشخص است. البته بازه مشخص اسیلاتور‌ها شامل دارای حد بالا و پایین می‌باشد که به حد بالا اشباع خرید و به حد پایین اشباع فروش می‌گویند. البته oscillator براساس نوسانات شاخص‌های مذکور، عدد مشخصی را در اختیار معامله گران قرار می‌دهد.

برهمین اساس سرمایه گذاران می‌توانند شرایط بازار و قدرت حرکت را ارزیابی کنند و طبق برای انجام خرید و فروش خود تصمیی گیری کنند. همچنین با استفاده از اسیلاتورها سرمایه گذاران می‌توانند شناسایی کنند که چه زمانی بازار در اشتباع خرید یا فروش قرار دارد و حتی نقاط ورود و خروج را نیز تشخیص دهد. البته این ابزار شناخته شده معمولاً از طریق تقاطع با خط مرکزی، نوسان بین حد بالایی و حد پایینی و واگرایی با نمودار قیمت، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

انواع اسیلاتور

 

انواع اسیلاتور

اسیلاتورهای بسیار زیادی وجود دارد که سرمایه گذاران می‌توانند از هر یک از آن‌ها استفاده کنند. اما بهتر است بدانید که معامله گران طبق استراتژی که در دستور کار خود در نظر دارند باید از هر یک از آن‌ها را انتخاب کنند. البته با در نظر داشتن اینکه اسیلاتورهای متفاوتی وجود دارد اما بهتر است بدانید تعدادی از آن‌ها در میان سرمایه گذاران رایج است و از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشند.

 

  • اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI یکی از محبوب‌ترین و پرقدرت‌ترین اسیلاتورهای تکنیکالی می‌باشد. RSI می‌تواند با شاخص قدرت نسبی در تشخیص جهت، قدرت روند قیمتی و تعیین نقاط بازگشتی نمودار قیمت به سرمابه گذاران کمک کند.

 

  • اندیکاتور MACD

اندیکاتور مکدی (MACD) یکی دیگر از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که به آن میانگین متحرک همگرایی واگرایی نیز می‌گویند. مکدی قابلیت تشخیص جهت و شناسایی روند بازار را دارد. همچنین این oscillator شامل خط مکدی، خط سیگنال و هیستوگرام نیز می‌باشد. البته پیش از استفاده از هر یک از این اسیلاتورها باید اطلاعات کافی در دست داشته باشید و آموزش ببینید.

  • اندیکاتور Stochastic

اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) یکی دیگر از اسیلاتورهای محبوب بازار می‌باشد که درمیان سرمایه گذاران به عنوان یک نوسانگر تصادفی نیز شناخته می‌شود. زیرا استوکاستیک با کمک بررسی قیمت بسته شدن در یک بازه زمانی مشخص، می‌تواند روند بازار را شناسایی کند.

 

اندیکاتور چیست؟

 

اندیکاتور چیست

اندیکاتور (Indicator) همچون اسیلاتور یکیدیگر از ابزارهای تحلیل تکنیکال می‌باشد. اندیکاتور داده‌های قیمت و حجم معاملات را براساس فورمول‌های خاص خود بررسی کرده و خروجی را به صورت یک نمودار نمایش می‌دهد. البته برای محاسبات اندیکاتورها اطلاعات و داده‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این داده‌ها شامل قیمت باز شدن (open)، بالاترین قیمت (high)، پایین‌ترین قیمت(low)، قیمت بسته شدن (close) و حجم معاملات می‌باشند. البته بیشتر مواقع از اندیکاتورها برای تشخیص قدرت روند، دریافت سیگنال‌های ورود و خروج و تعیین روند بازار استفاده می‌شود.

 

تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور

همانطور که در قسمت بالای مقاله به آن اشاره کردیم oscillator نمونه‌ای از اندیکاتورها می‌باشند. اما با در نظر داشتن این موضوع باید به این نکته توجه کنید که این ابزارها با یکدیگر متفاوتند و هر دو از خصوصیات بسیار زیادی برخوردارند. یکی از تفاوت‌های این دو ابزار تحلیل تکنیکال نحوه قرار گرفتن در نمودار قیمت می‌باشد. اسیلاتورها در یک قسمت جداگانه در بخش پایین نمودار قیمت قرار دارند. اما اندیکاتورها در پس زمینه نمودار قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو ابزار در نواحی اشباع خرید و فروش می‌باشد. که این نواحی تنها توسط اسیلاتورها مشخص می‌شود و به نوعی هیجان کاذب معامله گران را در خرید و فروش نشان می‌دهد. واگرایی نیز یکی دیگر از تفاوت‌های اندیکاتور و oscillator می‌باشد که به عنوان یکی از مطمئن‌ترین سیگنال‌های خرید و فروش شناسایی می‌شود. واگرایی انقدر مهم و مطمئن است که بسیاری از معامله گران آن را به عنوان استراتژی معاملاتی خود استفاده می‌کند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها