اندیکاتور چیست؟ انواع اندیکاتور و بررسی مهم‌ترین آنها

بازار ارزهای دیجیتال از پیچیدگی‌ها و دگرگونی‌های بسیار زیادی برخوردار است که همین موضوع باعث متمایز شدن آن‌ها در میان سایر بازارهای مالی شده است. برهمین اساس برای بررسی و پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه‌گذاران باید اطلاعات خود را در خصوص بازار کریپتو گسترش دهند تا بتوانند در خصوص تحلیل تکنیکال و فاندامنتال یکی از رکن‌های اساسی بازار است اطلاعات کسب کنند و بتوانند از آن‌ها در رابطه با بررسی بازار استفاده کنند.

بهتر است بدانید که تحلیل تکنیکال شامل یک سری ابزارهایی است که می‌توانند کار را برای تحلیگران و تریدرها راحت‌تر کند. برهمین اساس اندیکاتور (Indicator) و اسیلاتور (Oscillator) یکی از ابزارهای کاربردی و شناخته شده در تحلیل تکنیکال است که در چندین سال اخیر استفاده از آن‌ها در میان سرمایه‌گذاران بازار کریپتوکارنسی رواج پیدا کرده است. با در نظر داشتن این موضوع ما در این مقاله قصد داریم شما را با اندیکاتور آشنا کنیم و به مباحث زیر نیز بپردازیم.

  1. اندیکاتور چیست؟
  2. انواع اندیکاتور در تحلیل تکنیکال
  3. میانگین متحرک (Moving Average)
  4. مکدی (MACD)
  5. شاخص قدرت نسبی (RSI)
  6. مزایا و معایب Indicator
  7. آیا اندیکاتور ها تنها در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد دارند؟

 

اندیکاتور چیست؟

 

اندیکاتور چیست؟

اندیکاتورها یکی از ابزارهای کاربردی و محبوب در تحلیل تکنیکال می‌باشد که در چندین سال اخیر مورد توجه تحلیلگران حوزه ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. زیرا توسعه‌دهندگان این فناوری را به شکلی طراحی کرده‌اند تا بتوان با کمک یک سری فرمول‌ها و محاسبات ریاضی به پیش‌بینی شرایط بازار بپردازد. برهمین اساس کاربران می‌توانند با استفاده از این Indicator و خطوط حمایت و مقاومت و نمودار قیمتی شرایط بازار را مورد بررسی قرار دهند.

به نوعی کاربران با کمک این ابزار می‌تواند زمان ورود و خروج به بازار را مشخص کنند. البته بهتر است بدانید که در بیشتر اوقات اندیکاتور روندی مشابه با نمودار قیمتی دارد که به آن همگرایی گفته می‌شود. اما ممکن است گاهی اوقات روند Indicator برخلاف روند نمودار قیمتی باشد که به آن واگرایی گفته می‌شود. البته این موضوع در میان اوناع بیشتر در اندیکاتور RSI که یکی از انواع اندیکاتورها می‌باشد اتفاق می‌افتد که واگرایی RSI از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

انواع اندیکاتور در تحلیل تکنیکال

 

انواع اندیکاتور در تحلیل تکنیکال

با پیشرفت هر چه بیشتر بازار ارزهای دیجیتال اندبکاتورهای متفاوتی نیز پا به عرصه گذاشتند که هر یک از ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی برخوردار بودند. اما در میان تمامی آن‌ها یکی از بهترین اندیکاتور ها در بازار ارزهای دیجیتال RSI می‌باشد. زیرا در چندین سال اخیر این ابزار کاربردی تواسنته توجه تعداد زیادی از تحلیلگران را به خود جلب کند. البته بهتر است بدانید انتخاب یک Indicator مناسب به استراتژی معاملاتی معامله‌گران بستگی دارد. برهمین اساس ما در بخش قصد داریم شما را با چند مورد از اندیکاتور های مهم برای تحلیل تکنیکال آشنا کنیم تا بدانید کدام Indicator بهتر است.

 

میانگین متحرک (Moving Average)

اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average) یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار در تحلیل تکنیکال می‌باشد. زیرا این Indicator همانطور که از نام آن پیداست می‌تواند با استفاده از میانگین قیمتی یک دوره زمانی نموداری طراحی کند تا کاربران با استفاده از آن بتوانند به معاملات خود بپردازند. البته کاربران می‌توانند این دوره زمانی را خود مشخص کنند. همچنین بهتر است بدانید این indicator به دو نوع میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی تقسیم می‌شود.

 

مکدی (MACD)

یکی دیگر از انواع اندیکاتور ها در تحلیل تکنیکال مکدی (MACD) می‌باشد که با نام Indicator واگرایی یا هچمگرایی نیزشناخته می‌شود. اولین باز ایده این ابزار تحلیل تکنیکال در سال 1970 توسط جرالد بی اپل مطرح شد و با گذشت زمان توانست محبوبیت بسیار زیادی پیدا کند. زیرا indicator مکدی به شکلی طراحی شده است که میانگین متحرک قیمت را به کاربران نشان می‌دهد

 

شاخص قدرت نسبی (RSI)

یکی دیگر از ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال RSI می‌باشد که به عنوان یکی از اندیکاتور های مهم در بازار کریتپوکارنسی شناخته می‌شود. ابن اندبکاتور می‌تواند به سرمایه‌گذارن نشان دهد که چه زمانی زمان ورود به بازار است و چه زمانی برای خروج از بازار مناسب است. زیرا نمودار این ابزار تحلیل عددی بین 0 تا 100 را به نمایش می‌گذارد و به سه محدوده تقسیم می‌باشد. زمانی که محدوده اعداد بین 0 تا 30 نمودار به شکل استباع فروش درآمده است و بازه 30 تا 70 حد معمول نمودار است. اما زمانی که نمودار بازه بین 70 تا 100 را به نمایش می‌گذارد یعنی بازار به شکل اشباع خرید درآمده است.

 

مزایا و معایب اندیکاتورها

 

مزایا و معایب اندیکاتورها

اکنون که توانستیم به سوال اندیکاتور چیست پاسخ مناسبی دهیم بهتر است بدانید اندیکتور ها از مزایا و معایب متفاوتی برخوردارند. به صورت کلی این ابزار تحلیل بازار به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند روند بازار را شناسایی کنند و زمان مناسب ورود و خروج به بازار را درک کنند. همچنین Indicator به کاربران نشان می‌دهد که چه زمانی برای خرید و فروش مناسب است. به نوعی این ابزار در هنگام برگشت یا قبل از برگشت قیمت و تغییر روند بازار به کاربران هشدار می‌دهد که این موضوع یکی از مهمترین عملکردهای خوب Indicator است.

البته که برای برخورداری از این ابزار تنها کافی است به سایت‌هایی همچون Tradingview مراجعه کنید. اما همانطور که در ابتدای این بخش به آن اشاره کردیم این فناوری از معایبی نیز برخوردار است. زیرا گاهی اوقات سرمایه‌گذاران و تریدرها صرفا تنها به این اندیکاتور ها بسنده می‌کنند و تنها برحسب آن‌ها معاملات خود را انجام می‌دهد. اما برای انجام معاملات بهتر معامله‌گران باید برای بررسی روند بازار به عوامل دیگری نیز توجه کنند.

 

آیا اندیکاتورها تنها در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد دارند؟

 

آیا اندیکاتورها تنها در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد دارند؟

اندیکاتور ها یکی از ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال می‌باشد که می‌تواند تا حدی شرایط بازار را مورد بررسی قرار دهند. اما باید بدانید که این فناوری تنها در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد ندارد. بلکه کاربران و معامله‌گران می‌توانند از این ابزار کاربردی در بازار بورس و فارکس نیز استفاده کنند تا بتوانند معاملات بهتری را برای خود به ارمغان آورد. اما در بازار بورس و فارکس نیز بهتر است تنها به این ابزار بسنده نکنند و عوامل دیگری همچون اخبار و رویدادهای مهم دنیا را نیز مورد بررسی قرار دهند و استراتژی معاملاتی مناسبی استفاده کنند.

 

جمع بندی

Indicator با استفاده از فرمول‌ها و محاسبات ریاضی و براساس نمودار قیمتی می‌تواند نموداری طراحی کند تا کاربران بتوانند با کمک آن‌ها روند بازار را ورد بررسی قرار دهند. اما این ابزار کاربردی از انواع متفاوتی برخوردار است که ما در این مقاله با موضوع اندیکاتور چیست به مهم‌ترین و بهترین اندیکاتور برای پرایس اکشن اشاره کردیم تا شما ببینید کدام اندیکاتور بهتر است. برهمین اساس کاربران و سرمایه‌گذارانی که قصد استفاده از این ابزار را دارند بهتر است پیش از ورود سرمایه خود و استفاده از Indicator، اطلاعات خود را در خصوص بازار مالی مورد نظر گسترش دهند و استراتژی معاملاتی مناسبی انتخاب کنند. تا معاملات بهتری را برای خود رقم بزنند.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها