سوآپ چیست؛ آموزش سواپ در فارکس و ارز دیجیتال به زبان ساده

در تمامی بازارهای مالی اصطلاحاتی وجود دارد که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران باید در خصوص آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشند. بازار ارزهای دیجیتال و فارکس نیز جزو بازارهای مالی محبوب و پرکاربرد می‌باشد که با اصطلاحات زیادی همچون هولد یا هودل روبرو است. البته اصطلاحات دیگری نیز در این دو بازار مالی وجود دارد دارد که بهتر است با آن‌ها آشنا شوید.

یکی از این مفاهیم و اصطلاحات مهم در بازار ارزهای دیجیتال و فارکس، سواپ (Swap) می‌باشد. سوآپ یا سواپ کردن یکی از مفاهیم کلیدی است که هر تحلیلگر یا معامله‌گری باید اطلاعاتی در خصوص آن داشته باشد تا بتواند معاملات بهتری را برای خود رقم بزند. از همین رو در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص Swap و موارد زیر بپردازیم تا با مفهوم سوآپ چیست بهتر آشنا شوید.

  1. سواپ در فارکس چیست؟
  2. آیا سواپ در فارکس استراتژی مفاوتی دارد؟
  3. سواپ سه گانه چیست؟
  4. سواپ در ارز دیجیتال چیست؟

 

سواپ در فارکس چیست؟

 

سواپ در فارکس چیست؟

سواپ در فارکس (rollover fee) یا بهره شبانه همچون نرخ بهره بانکی می‌باشد. اما این دو فرآیند تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. اگر از فعالان حوزه فارکس باشید ممکن اسم سوآپ را شنیده باشید. به طور کلی زمانی که شما در بازار فارکس سفارشی باز می‌کنید اگر این سفارش در طی روز انجام شود اصلا نیازی به سواپ نیست. اما اگر یک شبانه روز سفارش شما انجام نشود سوآپ برای شما اتفاق می‌افتد و سود بهره به شما تعلق می‌گیرد. اما اگر در طور شبانه روز سفارش شما انجام شود شما ملزم به دریافت Swap نمی‌شوید و باید کارمزد معاملات خود را پرداخت کنید.

 

آیا سواپ در فارکس استراتژی معاملاتی دارد؟

 

آیا سواپ در فارکس استراتژی معاملاتی دارد؟

اکنون که با مفهوم سوآپ در فارکس آشنا شدید بهتر است بدانید عده‌ای در نظر دارند که سواپ تنها از یک نوع استراتژی معاملاتی استفاده می‌کند. اما در حال حاضر سرمایه‌گذاران از چندین استراتژی معاملاتی متفاوتی در دستور کار خود استفاده می‌کنند. برهمین اساس در ادامه مقاله قصد داریم چند نوع از بهترین استراتژی‌های معالاتی سوآپ در فارکس را به شما معرفی کنیم.

 

استراتژی سوئینگ تریدینگ

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های معاملاتی سواپ در فارکس است. این استراتژی بیشتر برای سرمایه‌گذارانی کاربرد دارد که قصد دارند در بلند مدت سرمایه‌گذاری کنند و می‌خواهند از طریق نوسانگیری کسب درآمد کنند. به نوعی در این استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذاران به دنبال یک موقعیت معاملاتی مناسب می‌گردند و پس از شناسایی موقعیت مناسب خرید و فروش جفت ارز و سهام مورد نظر خود را آغاز می‌کنند.

 

استراتژی معاملات انتقالی

معاملات انتقالی (Carry Trade) یکی دیگر از روش‌های معاملاتی سواپ در فارکس می‌باشد. این استراتژی معاملاتی کاملا متفاوت است و در این روش سرمایه‌گذاران شروع به فروش دارایی‌هایی با نرخ سود پایین می‌کنند تا بتوانند دارایی‌هایی که نرخ سود بالاتری دارند را خریداری کنند. به طور کلی می‌توان گفت این استراتژی معاملاتی از طریق اختلاف نرخ بهره هر یک از این دارایی‌ها سود دریافت می‌کند.

 

استراتژی پوزیشن تریدینگ

اگر بخواهیم یکی دیگر از محبوب‌ترین استراتژی‌های معاملاتی سوآپ در فارکس را به شما معرفی کنیم باید به پوزیشن تریدینگ (Position Trading) اشاره کنیم. این روش معاملاتی همچون سوئینگ تریدینگ می‌باشد. زیرا این استراتژی نیز در بلند مدت استفاده می‌شود و ممکن است در یک بازه زمانی چندین ماه یا حتی چند ساله انجام شود. همچنین در پوزیشن تریدینگ، تحلیل فاندامنتال نقش بسیار مهمی دارد و به دلیل دید بلند مدت این استراتژی، سرمایه‌گذاران در تغییرات و نوسانات قیمت جفت رمز ارزها چشم پوشی می‌کنند.

 

سواپ سه گانه چیست؟

 

سواپ سه گانه چیست؟

اگر در فارکس فعالیت کرده باشید ممکن است نام سواپ سه گانه را که یکی از اصطلاحات Swap در فارکس است را شیده باشید. زمانی که یک سرمایه‌گذار معاملات خود را در شبانه‌روز چهارشنبه انجام دهد نرخ سوآپ او سه برابر حالت عادی می‌شود که به آن سواپ سه گانه می‌گویند. البته ممکن است این موضوع برای بسیاری از معامله‌گران مبتدی عجیب باشد و آن را به عنوان ایرادات این حوزه بدانند. اما بهتر است بدانید زمانی که سفارشات شما در روز چهارشنبه ایجاد شود و تا پایان هفته میلادی نیز بسته نشود به نرخ Swap سه برابری دچار می‌شوند.

 

سواپ در ارز دیجیتال چیست؟

 

سواپ در ارز دیجیتال چیست؟

اکنون که با مفهوم سواپ در فارکس آشنا شدید بهتر است بدانید این روش معاملاتی در بازار ارزهای دیجیتال نیز کاربرد دارد. اما کاربرد Swap در بازار ارزهای دیجیتال متفاوت است. به نوعی سواپ در این بازار مالی به تغییر سریع و ساده دو رمز ارز با یکدیگر گفته می‌شود. در این روش معاملاتی کاربران می‌توانند در مدت کوتاهی رمز ارز خود را با مقدار مشخصی به یک رمز ارز دیگر تبدیل کنند. در بازار ارزهای دیجیتال سواپ به زبان ساده همان معاملات اسپات است.

اما در معاملات اسپات زمانی که بخواهید رمز ارزی را به رمز ارزی دیگر تبدیل کنید ابتدا باید آن را بفروشید و به یک استیبل کوین تبدیل کنید سپس رمز ارز مورد نظر خود را خریداری کنید. یعنی به طور مثال در سواپ ارزی، زمانی که رمز ارز شما به مقدار مشخصی بیت کوین باشد و بخواهید آن را به اتریوم تبدیل کنید به راحتی می‌توانید این کار را به سادگی و در زمان کوتاهی انجام دهید و به میزان بیت کوینی که داشته اید اتریوم دریافت کنید. البته جالب است بدانید در حال حاضر تعداد زیادی صرافی غیرمتمرکز و کیف پول ارز دیجیتال از سوآپ پشتیبانی می‌کنند. برهمین اساس به راحتی می‌توانید این فرآیند را انجام دهید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها