بهترین میم کوین کدام است؟ دوج کوین یا شیبا اینو

دوج کوین و شیبا اینو، دو رمزارز پر حاشیه و البته پرطرفدار بازار کریپتو کارنسی هستند. این دو ارز جایگاه ویژه ای بین ما ایرانیان دارند و تقریبا در اکثر صرافی های ایرانی موجود هستند. آینده دوج کوین و شیبا اینو، موضوعیست که ذهن بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی را درگیر کرده است. در این مقاله سعی کردیم با استراتژی کلاسیک، به معرفی هر یک از آنها بپردازیم و در نهایت، می توانید تشخیص دهید که کدام یک از این ارزهای دیجیتال گزینه بهتری برای سرمایه گذاری هستند.

 

بررسی دوج کوین و شیبا

 

بررسی دوج کوین و شیبا اینو

در زمان نگارش این مقاله، قیمت دوج کوین برابر با 0.14 دلار است و ارزش بازار آن در مجموع بالغ بر 18 میلیارد دلار (مارکت کپ) است که به همین خاطر در رتبه یازدهم بازار قرار دارد. از طرف دیگر، ارز دیجیتال شیبا اینو 0.000025 دلار، در زمان نوشتن این مقاله معامله می شود. همچنین در مجموع شیبا اینو با 13 میلیارد دلار، در رتبه 15 ارزش بازار قرار دارد.

 

میم کوین چیست؟

 

میم کوین (Meme Coin) چیست؟

قبل از این که بخواهیم به معرفی و تاریخچه و اهداف دوج کوین و شیبا اینو بپردازیم باید میم کوین را تعریف کنیم. میم کوین ها با تقلید از محتوا طنز، پا در بازار ارزهای دیجیتال گذاشتند. هنوز هدف از شکل گیری میم کوین ها برای بسیاری از کاربران ابهام برانگیز است. اما از آن عجیب تر، استقبال سرمایه گذاران از این کوین هاست. این پول های دیجیتال برای شوخی با سایر ارزهای دیجیتال وارد بازار شدند و بیشتر از حد تصور به موفقیت رسیدند. برای درک بهتر موضوع، بیاید با میم (Meme) آشنا شویم.

 

میم (Meme) چیست؟

میم یا Meme، اصطلاحی است که مخصوصا در سال های اخیر در فضای مجازی زیاد تکرار می شود. اولین بار در سال 1996، انیمیشن کارتونی از یک پسر بچه در حال رقصیدن به نام Baby Cha Cha Cha، در دنیا ی اینترنت وایرال شد که به عنوان اولین میم تاریخ معروف شد. میم ها در کنار طنز بصری که دارند می توانند پیام ملت ها را به سایر مردم با فرهنگ های متفاوت منتقل کنند. علی رغم ظرفیت بالا، بیشتر میم ها هدف خاصی جز خنداندن مردم ندارند.

 

تاریخچه پیدایش میم کوین 

قبل از مقایسه دوج کوین با شیبا، بهتر است نگاهی به تاریخچه میم کوین ها و اولین Meme coin بپردازیم. دوج کوین اولین میم کوین در دنیای ارزهای دیجیتال می باشد. همانطور که قابل پیش بینی است، داستان Doge با سایر رمزارزها متفاوت است؛ در ادامه، داستان پیدایش دوج کوین را برای شما روایت می کنیم.

 

تاریخچه دوج

 

تاریخچه دوج کوین

سال 2013؛ با وجود گذشت 5 سال از پیدایش بیت کوین، هنوز هیچ چیز قطعی نیست! عده ای معتقداند که بیت کوین می تواند دنیا را مجذوب خودش کند و اقتصاد جهان را متحول کند؛ اما هنوز برای بعضی از افراد، ارز دیجیتال یک سرگرمی است که جدی شدن آن دور از منطق است و برای برخی دیگر، ورود پول های الکترونیکی به فضای بازارهای مالی کمی حوصله سر بر است.

بیلی مارکوس (Billy Markus) وجکسون پالمر (Jackson Palmer) از آن دسته از افرادی بودند که نگاه جدی نسبت به ارزهای دیجیتال نداشتند و به دنبال راهی برای جذاب کردن فضا بودند. طبق حرف خود این افراد، در ابتدا هیچ تصوری از آینده بازار و پروژه ای که در حال توسعه آن بودند، نداشتند. سر انجام مارکوس و پالمر در سال 2013 دوج کوین را بوجود آوردند.

پس از سال 2013، در کمتر از دو سال، مارکوس از کار خود اخراج شد و مجبور شد تمام دارایی دیجیتال خود را که در آن زمان به ارزش یک هوندا سیویک دست دوم بود بفروشد. جکسون پالمر، دومین توسعه دهنده ارز دیجیتال دوج کوین همانند شریک خود دیدگاه متفاوتی نسبت به ارزهای دیجیتال داشت.

پالمر معتقد بود که بازار ارزهای دیجیتال به منظور از حفاظت از دارایی ثروتمندان شکل گرفته است؛ چراکه سرمایه داران بزرگ با تبدیل ارزهای فیات خود به ارز دیجیتال، از پرداخت مالیات معاف می شدند. دیدگاه متفاوت توسعه دهندگان دوج کوین به بازار کریپتوکارنسی سبب شد که Dogecoin را با اولویت طنز و سرگرمی به وجود بیاورند.

 

استخراج دوج کوین

با وجود اینکه دوج کوین یک کوین است و بلاک چین اختصاصی خود را دارد اما استخراج آن وابسته به لایت کوین است. ماینرهای دوج کوین برای استخراج این رمزارز باید در ابتدا لایت کوین استخراج کنند و پس از آن مقداری دوج پاداش بگیرند که این نوع ماینینگ در نوع خودش جالب است.

 

مقایسه شیبا و دوج

 

مقایسه دوج کوین و شیبا اینو

مقایسه دوج کوین و شیبا، یک قیاس اشتباه است؛ چرا که اساس این دو رمزارز بسیار متفاوت است. دلیلی که این دو ارز دیجیتال را باهم مقایسه می کنیم، شباهت آنها و البته ادعای ریوشی، خالق ناشناس شیبا اینو است. او در ووف پیپیر (Woof Paper)، وایت پیپر Shib، ادعا کرد که شیبا اینو قاتل دوج کوین است.

 

شباهت های دوج و شیبا

دوج کوین و شیبا، چهار نقطه اشتراک بزرگ دارند که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت:

  • ماهیت دوج کوین و شیبا: هر دو آن ها جزو میم کوین های موفق هستند.
  • تعداد نامحدود: دوج کوین هیچ محدودیتی در استخراج ندارد و شیبا، با وجود داشتن سقف یک کوادریونی (1 میلیون میلیاردی)، تفاوت چندانی با دوج ندارد.
  • هر دو این رمزارزها در پروژه های خیرخواهانه فعالیت می کنند.
  • نماد: برای نماد این دو رمزارز، از نژاد سگ ژاپنی، شیبا اینو استفاده می کنند.

 

تاریخچه shib

 

تاریخچه شیبا اینو

شیبا اینو یک شت کوین و میم کوین تقلیدی است که در اوت 2020 منتشر شد. پس از موفقیت دوج کوین، بسیاری از توسعه دهندگان به فکر توسعه دهندگان به فکر توسعه میم کوین ها افتادند. میم کوین های زیادی مانند سیف مون، Dogelon mars و Mona coin وارد بازار شدند و تاکنون (زمان نگارش این مقاله) 248 میم کوین فقط در کوین مارکت کپ لیست شده است.

ارز دیجیتال Shib در اوت 2020 وارد بازار شد و از همان ابتدا، تمام توکن های خود را به صورت قفل در شبکه قرار داد. این رمزارز با سقف یک کوادریلیونی خود، کمی باعث ناامیدی شد و عملا جزو توکن های تورمی قرار گرفت؛ اما با اهدا نیمی از توکن های خود به ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، اتفاقات جالبی را رقم زد.

 

نقش ویتالیک بوترین در پروژه رمزارز شیبا 

پس از اهدا نیمی از توکن های Shib به بوترین، او در یک اقدام خیرخواهانه، پنجاه میلیون توکن را به هند بابت تسریع روند درمان کرونا در این کشور اهدا کرد. این اقدام خیرخواهانه باعث ریزش قیمت شیبا شد؛ ولی در ادامه، بوترین مابقی توکن های خود را از چرخه خارج کرد و همین امر باعث شد تا قیمت Shib افزایش پیدا کند. بوترین با سوزاندن 90 درصد از توکن های خود، در آن زمان مبلغی بر 6.7 میلیارد دلار را سوزاند.

 

بزرگ ترین تفاوت دوج و شیبا

اولین تفاوت چشمگیر این دو ارز دیجیتال نحوه استخراج آنهاست. دوج کوین با استفاده از روش اثبات کار (PoW) کار می کند و شیبا با روش اثبات سهام (PoS) کار می کند. تفاوت دوم این دو رمزارز مرتبط با روش اهدای آنهاست. دوج کوین هیچ هدف خاصی ندارد و امکانات جدیدی را به دنیای بلاک چین اضافه نکرده است.

از آن طرف، شیبا مدعی است که می تواند کمک زیادی به بلاک چین و دنیای کریپتوکارنسی بکند. ریوشی مهم ترین هدف خود را از ارائه شیبا، اینگونه معرفی کرد که این پروژه، راهی برای رسیدن به آزمایش یک پروژه جدیدتر تا پتانسیل میم کوین ها را در رسیدن به موفقیت مورد بررسی قرار دهد.

 

مقایسه دوج کوین و شیبا از نظر کوین و توکن بودن

شیبا اینو یک توکن در شبکه بلاک چین اتریوم است و از خود بلاک چین اختصاصی ندارد. بلاک چین اتریوم مزیت های خودش را دارد. برای مثال؛ خیال صاحبان ارز دیجیتال Shib بابت ذخیره سازی توکن شیبا راحت است؛ چرا که تعداد کیف پول های شبکه اتریوم بسیار متعدد است. از آن طرف، دوج کوین یک کوین است که شبکه بلاک چین اختصاصی دارد. انواع کیف پول های سخت افزاری معروف و بسیاری از کیف پول های نرم افزاری که معروفترین آن، والت کوینومی است، از دوج کوین پشتیبانی می کنند. برای آشنایی بیشتر با تفاوت کوین و توکن می توانید به مقاله توکن چیست؟ تفاوت کوین و توکن مراجعه کنید.

 

مقایسه شیبا و دوج از نظر تعداد

یکی از مهم ترین ایراداتی که به دوج کوین وارد می کنند، تعداد نامحدود این رمزارز است. هیچ سقفی برای دوج کوین تعین نشده است. همانطور که می دانید، زمانی که از یک دارایی به تعداد نامحدود تولید شود ارزش آن به مرور کم و کمتر می شود. به همین دلیل دوج کوین را یک رمزارز تورمی می نامند.

در سوی دیگر شیبا با تعین سقف یک کوادریلیونی که تقریبا نصفی از آن ها از چرخه خارج شدند، مشخص کرد که یک رمزارز تماما تورمی نیست و نمی توان روی افزایش قیمت آن به دلیل نایاب شدن حساب کرد.

 

مقایسه آینده

 

آینده کدام میم کوین درخشان تر است؟

این روزها نام دوج کوین و شیبا را در کنار هم زیاد می شنویم. در این اواخر پیشرفت قیمت Shib بسیار توجه علاقه مندان به حوزه کریپتوکارنسی را به خود جلب کرده و باعث تعجب سرمایه گذاران شده است. با این سرعت رشد، بعید نیست که شیبا بتواند گوی سبقت را از دوج بگیرد و با نزدیک شدن به صدر جدول، خود را به عنوان برترین میم کوین معرفی کند.

دوج کوین جامعه فعال و با کیفیتی دارد و علاوه بر آن از حمایت مستقیم ایلان ماسک بهره می برد. از طرف دیگر، شیبا برنامه بهتری برای ارائه دارد و از این نظر می توان به آینده آن امیدوار بود. باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه آینده در انتظار این دو ارز خواهد بود. در پایان مقاله مثل همیشه خوشحال می شویم اگر نظراتتان را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شادی
شادی
2 سال قبل

من هیچوقت نمی تونم به این ارزهای میم کوین اعتماد کنم

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  شادی

سلام بله نمیشه اعتماد کامل کرد و طبیعتا کل پول رو گذاشتن تو یه همچین پروژه هایی اشتباهه ولی میتونه 15 درصد سبد رو شامل بشه

حنا
حنا
2 سال قبل

معلومه که شیبا

شیما
شیما
2 سال قبل

شیبا خوب طرفدار خیلی بیشتری از دوج داره

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  شیما

بله من هم موافقم احتمال این که شیبا از نظر ارزش بازار بتونه باز هم از دوج کوین سبقت بگیره هست.

مهتاب
مهتاب
2 سال قبل

به نظر من شیبا بی نظیره

شیدا
شیدا
2 سال قبل

از نظر من شیبا خیلی ارز بهتریه چون نوسانات جالب داره

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  شیدا

بله شیبا فعلا اوضاع بهتری داره ولی خب پشتیبانی ایلان ماسک از دوج می تونه به آینده دوج بیشتر کمک کنه