توکن چیست؟ تفاوت کوین و توکن

پیشرفت بازار ارزهای دیجیتال باعث شد سرمایه‌گذاران بسیاری زیادی به این بازار مالی علاقه‌مند شوند. برهمین اساس بیت کوین به عنوان اولین رمز ارز بازار ارزهای دیجیتال توانست توجهات بسیار زیادی را به خود جلب کند. از همین رو توسعه‌دهندگان به فکر راه‌اندازی رمز ارزهای متفاوت افتادند و از همان زمان ارزهای دیجیتال متفاوتی وارد بازار شد.

توکن (Token) یکی از انواع ارزهای دیجیتال می‌باشد که از کاربردهای بسیار زیادی نیز برخوردار است. برهمین اساس به دلیل ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوت توانسته توجه بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال را به خود جلب کند. از همین رو تعداد این نوع رمز ارزها روز افزون در حال افزایش است. برهمین اساس ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص توکن و مباحث زیر بپردازیم.

  1. توکن ارز دیجیتال چیست؟
  2. چگونه توکن ها را می سازند؟
  3. کاربردهای Token چیست؟
  4. آشنایی با انواع توکن ها
  5. کوین چیست؟
  6. تفاوت کوین و توکن در چیست؟
  7. کاربرد های کوین

 

توکن ارز دیجیتال چیست؟

 

توکن ارز دیجیتال چیست؟

توکن(Token) یکی از انواع ارزهای دیجیتال می‌باشند که از بلاک چین اختصاصی برخوردار نیستند و بر روی بستر رمز ارزهای دیگر راه‌اندازی می‌شوند. البته به لطف قرارداد هوشمند، بسیاری از این رمز ارزها بر روی شبکه اتریوم ساخته می‌‌شوند. برهمین اساس رمز ارزهایی که بر روی این پلتفرم ایجاد می‌‌شوند به توکن ERC-20 مشهور هستند. البته رمز ارزهای دیگر نیز همانند اتریوم، قابلیت میزبانی از توکن‌ ها را دارند. برای مثال رمز ارزهایی که بر روی پلتفرم نئو ایجاد می‌‌شوند به توکن های NEP-5 مشهور می‌‌باشند.

همچنین جالب است بدانید این نوع رمز ارزها می‌توانند از تمامی ویژگی‌های بستر خود استفاده کنند. یعنی رمز ارزهایی که بر روی بستر اتریوم قرار دارند می‌تواند از تمایم ویژگی‌‌های اتریوم و قرارداد هوشمند استفاده کنند. همچنین، از این مسئله این‌ چنین می‌‌توان نتیجه گرفت که شما می‌توانید این نوع رمز ارزها را در کیف پول ارز دیجیتال نگهداری کنید که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند. برهمین اساس از آنجایی که بسیاری از کیف پول‌ها از اتریوم پشتیبانی می‌کنند انتخاب یک کیف پول امن و مطمئن کار دشواری نیست.

 

چگونه توکن ها را می سازند؟

 

چگونه توکن ها را می سازند؟

هر پلتفرم بلاک چینی که از قراردادهای هوشمند و زبان‌‌های برنامه‌ نویسی سطح بالا استفاده کند، می‌‌توان Token ایجاد کرد. برهمین اساس اتریوم در حال حاضر میزبان بیش از 80٪ توکن‌ های بازار است و پس از آن بایننس چین (Binance chain)، ترون، کازماس، تزوس و ایاس قرار دارند.

توسعه‌ دهندگان برای ایجاد یک Token باید با استفاده از زبان‌‌های برنامه‌‌نویسی و استانداردهای ایجاد Token که تیم یک بلاک چین آن را ارائه می‌ کند، قرارداد هوشمند Token خود را ایجاد کنند و با استفاده از ابزارهای موجود، آن را در بلاک چین پیاده‌‌سازی کنند.

برای مثال، زبان برنامه‌‌نویسی ساخت Token (قرارداد هوشمند) در اتریوم سالیدیتی است و استاندارد اصلی اتریوم برای ایجاد توکن ERC-20 نام دارد. ساخت Token به‌ خودی خود در کمتر از یک ساعت و با هزینه بسیار کم انجام می‌‌شود، اما این موضوع نمی‌‌تواند ارزشمندی آن را تضمین کند.

برهمین اساس بسیاری از پروژه‌‌های ارز دیجیتال ترجیح می‌‌دهند ابتدا، ارز دیجیتال خود را بر روی بستر یک بلاک چین دیگر راه‌ اندازی کنند و در صورتی که در بازار حضور موفقی داشتند، بلاک چین اختصاصی برای آن بنویسند. که بایننس کوین یکی از این پروژه‌‌ها بود. زیرا ارز دیجیتال BNB ابتدا بر روی بستر ERC-20 شروع به فعالیت کرد و سپس بایننس، بلاک چین اختصاصی BEP2 را برای آن نوشت.

 

کاربردهای توکن چیست؟

 

کاربردهای Token چیست؟

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که توکن ها کاربردهای بسیار زیادی دارند برهمین اساس پس از درک مفهوم Token بهتر است با کاربردهای این فناوری نیز آشنا شوید. برای اینکه یک Token بتواند ارزش جذب کند و مقبولیت به دست بیاورد، باید در یک پروژه کاربردی دخیل باشد و در صرافی‌ های معتبر اضافه شود که این کار به هیچ وجه کار ساده‌‌ای نیست. البته رمز ارزهایی که بتوانند با حضور خود یک نیاز را رفع کنند و خدمات مفیدی ارائه دهند، شانس بیشتری برای حضور در بازار سرمایه دارند. همچنین بهتر است بدانید که کاربرد این نوع رمز ارزها به پروژه آن‌ها بستگی دارد.

 

آشنایی با انواع توکن ها

 

آشنایی با انواع توکن ها

در سال‌های گذشته و با پیشرفت رمز ارزها توکن های زیادی وارد بازار شدند که هر یک از کاربردهای متفاوتی برخوردار بودند. برهمین اساس ما در ادامه مقاله قصد داریم چند مورد از انواع توکن ها را به شما معرفی کنیم.

 

توکن‌ های معاملاتی

توکن‌ های معاملاتی (Transaction Token) یکی از رایج‌ترین توکن ها محسوب می‌شود. عملکرد این نوع رمز ارزها بشتر اوقات مانند رمز ارزهای سنتی می‌باشد و برای خرید و فروش کالا و خدمات مناسب هستند. استیبل کوین‌ هایی مانند دای (Dai) یا تتر از جمله این رمز ارها هستند. زیرا این رمز ارزها می‌توانند با کالا یا خدمات مبادله شوند.

 

توکن های امنیتی

بعضی از این رز ارزها به عنوان حق مالکیت فرد بر یک دارایی دیجیتالی یا غیر دیجیتالی استفاده می‌ شوند. این دارایی‌ها انواع متفاوتی دارد زیرا می‌تواند سهام یک شرکت باشد یا سند اشتراک در مالکیت یک خانه که به آن‌ها توکن‌ امنیتی (Security Token) می‌گویند. البته این نوع رمز ارزها ابتدا در اثر افزایش نگرانی‌‌های دولت‌‌ها بر سر نظارت بر دارایی‌‌ها به وجود آمد. البته به این نوع رمز ارزها توکن اوراق بهادار نیز می‌گویند، زیرا حق توزیع دارایی را در اختیار افراد قرار می‌‌دهد.

 

یوتیلیتی توکن

برای مثال اگر شما از طریق سیستم بلاک چین یک بلیط سینما بخرید، در واقع یک Token خریداری کرده‌اید. یوتیلیتی توکن ، خدمات خاصی را ارائه می‌‌کند که فقط در شبکه خودشان قابل استفاده است. برای مثال رمز ارز Vethor که بر بستر بلاک چین Vechain فعالیت می‌‌کند، به عنوان کارمزد و سوخت شبکه استفاده می‌‌شود.

 

توکن حاکمیتی

یکی از مهم‌ ترین انواع توکن‌ ها، توکن‌ حاکمیتی است. دارندگان این نوع رمز ارزها با داشتن حق رای می‌توانند در موضوعات مهم پروژه شرکت کنند و در آینده پروژه تاثیر بگذارند. برای مثال رمز ارز کامپاند (COMP)، رمز ارزی بر بستر اتریوم است که امکان وام دهی را برای کاربران فراهم می‌‌کند. این Token، یک پروژه دیفای (DeFi) است که در سال 2020 آغاز به فعالیت کرد.

البته بهتر است بدانید دسته‌‌بندی توکن‌ ها صرفا برای درک بهتر روش کار آن‌‌ها است و لزوما هر Token، در یک دسته‌‌بندی‌ها قرار نمی‌‌گیرد بلکه ممکن است در دو دسته‌‌بندی تعریف شود.

 

کوین چیست؟

 

کوین چیست؟

دیجیتال کوین (Digital Coin) که به اختصار کوین نامیده می‌شود، یک دارایی دیجیتال است که از شبکه اختصاصی برخوردار است. در واقع هر کوین جزئی از شبکه بلاک چین خود از جمله بیت کوین، اتر و لایت کوین است. همچنین هر کدام از کوین ها بر روی شبکه بلاک چین خود هدف خاصی را دنبال می‌کنند. مانند بلاک چین بیت کوین که از ابتدا قصد داشت که نیاز به واسطه سوم را در تراکنش‌های مالی از بین ببرد.

 

تفاوت کوین و توکن در ارز دیجیتال

 

تفاوت کوین و توکن در ارز دیجیتال

اکنون که با مفهوم Coin و Token آشنا شدید بهتر است در خصوص تفاوت کوین و توکن نیز اطلاعات داشته باشید. همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره شد کوین رمز ارزهایی هستند که از بلاک چین اختصاصی برخورداراند. اما Token بر روی بستر رمز ارزهای دیگر راه‌اندازی شده است و از تمامی ویژگی‌های بستر خود بهره‌مند است. البته بعضی از این رمز ارزها پس از گذشت مدتی بلاک چین اختصاصی خود را راه‌اندازی کرده‌اند.

البته همانطور که گفته شد توکن ها انواع متفاوتی دارند و هریک از آن‌ها کاربردهای بسیار زیادی را به همراه دارد. یکی دیگر از تفاوت‌های میان توکن و کوین این است که می‌‌توان یک Token را با یک کوین خریداری کرد، اما برعکس آن امکان‌پذیر نیست. زیرا کوین‌ ها به طور مستقل عمل می‌‌کنند، در حالی که توکن ها تنها برای یک پروژه خاص کاربرد دارند.

 

کوین ها چه کاربردی دارند؟

 

کوین ها چه کاربردهایی دارند؟

کوین ها مانند پول موجود در کیف پول یا حساب بانکی‌تان است. برخی از کوین های دیجیتال تنها به عنوان پول قابل استفاده هستند و کاربرد دیگری ندارند. ولی در مورد توکن این قضیه صدق نمی کند. موارد استفاده از کوین ها شامل:

  1. انتقال پول (از آنها برای دارایی قابل ارزش استفاده می‌کنیم)
  2. سرمایه یا دارایی (می توان آن‌ها را به هدف سرمایه‌گذاری نگهداری کرد، مثل طلا)

 

برهمین اساس شما از بیت کوین (به عنوان یک کوین دیجیتال) می‌توانید برای پرداخت‌های کالا و خدمات در اینترنت و در بسیاری از مکان‌های دنیای واقعی نیز استفاده کنید. البته در بسیاری از کشورها شما در ازای پرداخت بیت کوین می‌توانید خرید خانه و خودرو و سایر موارد را انجام دهید. همچنین می‌توانید پس از خرید بیت کوین، آن را نگه دارید تا در آینده و با بالا رفتن ارزش آن، از تفاوت قیمت خرید و فروش آن سود ببرید.

البته به جز استفاده از بیت کوین به عنوان یک ابزار مالی، این ارز دیجیتال استفاده دیگری نخواهد داشت. شما نمی‌‌توانید صرفا با نگهداری Bitcoin، بیت کوین‌ های بیشتری را به دست آورید. مثل خریداری سهام شرکت که در پایان هر سال به ازای تعداد سهام‌تان به شما سود تعلق خواهد گرفت و یا مثل نگه‌داری ارز دیجیتال نئو، که به ازای نگهداری آن، شما ارز دیجیتال دیگری به اسم Gas دریافت خواهید کرد. بیت کوین تنها به عنوان یک پول دیجیتال استفاده می‌شود.

 

جمع بندی

ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با مفهوم کوین و Token بیشتر آشنا کنیم زیرا این دو فناوری از اصطلاحات مهم و رایج بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد. برهمین اساس اگر به تازگی قصد دارید در این بازار مالی سرمایه‌گذاری کنید بهتر است ابتدا با این دو فناوری آشنا شوید. همچین ما در ادامه مقاله به کاربردهای Token و Coin پرداختیم تا بدانید که فرق بین کوین و توکن چیست؟

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
9 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمید
حمید
2 سال قبل

جزو بهترین صرافی ها هستید واقعا سایتتون کامل و جامعه

سارا
سارا
2 سال قبل

من تا حالا فکر میکردم توکن همون آلت کوینه
اونایی هم که آخرشون کوین دارن کوینن و آلت کوین نیستن😅

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  سارا

سلام دوست عزیز
ببینید الت کوین تمام ارز هایی رو میگن که بیت کوین نیستن و می خوان جایگذین بیت کوین بشن اصلا این تقسیم بنیده ها جدا از هم هستن

حمیدرضا
حمیدرضا
2 سال قبل

ممنون از اطلاعات کاملی که در اختیارمون میذارید

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  حمیدرضا

ممنون که وقت و توجهتون رو در اختیارمون می زارید

داریوش
داریوش
2 سال قبل

یعنی فقط یدونه کوین داریم اونم بیت کوینه؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  داریوش

خیر هر ارز دیجیتالی که شبکه و بلاک چین مخصوص خودش رو داشته باشه کوین هست
ما فقط یه ارز داریم که آلت کوین نیست اونم بیت کوینه

شیما
شیما
2 سال قبل

چه جالب من اصلا فرقشونو نمی دونستم واقعا آدم باید تو این بازار به روز باشه

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  شیما

بله اطلاعات هر چی بالاتر باشه احتمال موفقیتو مخصوصا توی بازار خرسی بالا میبره