توکن سوزی و کوین سوزی چیست؟

یکی از مباحث پرکاربرد و تاثیرگذار در بازار ارزهای دیجیتال توکن سوزی (token burning) یا کوین سوزی می‌باشد. که از اهمیت بسیار زیادی نیز برخوردار است، زیرا این فناوری می‌تواند بر روی روند قیمت رمز ارزها تاثیر به‌‌سزایی بگذارد. به نوعی توکن سوزی یا سوزاندن توکن یک فرآیند رایج در بازار ارزهای دیجیتال است که برای فعالان و سرمایه گذاران مزایای زیادی را به همراه دارد. برهمین اساس سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در خصوص این اصطلاح پرکاربرد اطلاعات کافی داشته باشند. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص توکن سوزی یا کوین سوزی بپردازیم و موارد زیر بپردازیم.

  1. توکن چیست؟
  2. کوین چیست؟
  3. توکن سوزی ارز دیجیتال چیست؟
  4. هدف از توکن سوزی در ارز دیجیتال چیست؟
  5. انواع روش های توکن سوزی 
  6. توکن سوزی بایننس در شبکه BEP-2
  7. ویژگی های توکن سوزی در بایننس کوین
  8. تاثیر توکن سوزی روی قیمت
  9. مزایای توکن سوزی برای سرمایه‌ گذاران ارزهای دیجیتال

 

توکن چیست؟

 

توکن چیست؟

پیش از اطلاع در خصوص توکن سوزی بهتر است با مفهوم کوین و توکن و تفاوت آن‌ها اطلاعاتی کسب کنید. توکن (Token) یکی از انواع ارزهای دیجیتال است، که از بلاک چین اختصاصی برخوردار نیست. برهمین اساس پروژه خود را بر روی بستر رمز ارزهای دیگر راه‌اندازی می‌کند. البته توکن ها از تمامی ویژگی‌ها و مزایای شبکه‌ای که بر روی آن قرار دارند برخوردارند. به طور مثال اتریوم یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین بلاک چین ها در بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد. زیرا رمز ارزهای زیادی بر روی بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده‌‌ است که به آن‌ها توکن های اتریومی یا توکن ERC-20 می‌گویند. البته نکته حائز اهمیت این است که توکن ها انواع متفاوتی دارند که عبارت‌اند از:

  1. توکن حاکمیتی
  2. توکن امنیتی
  3. یوتیلیتی توکن

 

کوین چیست؟

 

کوین چیست؟

کوین (Coin) نیز همچون توکن یک رمز ارز دیجیتال است که به صورت رمزنگاری شده طراحی شده است.اما تفاوت اصلی کوین و توکن این است که کوین ها از بلاک چین اختصاصی، مستقل و پایدار برخوردار است. که بیت کوین و اتریوم از نمونه‌های مشهور آن هستند. از کوین می‌توان برای پرداخت هزینه، خرید کالا یا دریافت خدمات، مانند پول عادی استفاده کرد برهمین اساس می‌توان گفت کوین ها، تنها شیوه‌ای از پرداخت هستند، اما توکن ها کاربردهای دیگری نیز دارند. به عنوان مثال کوین ها می‌توانند به‌عنوان سهام یک شرکت یا کارخانه باشند.

 

توکن سوزی چیست؟

 

توکن سوزی ارز دیجیتال چیست؟

اکنون که با مفهوم کوین و توکن آشنا شدید بهتر است به موضوع اصلی که همان توکن سوزی است بپردازیم. معنی توکن سوزی یا token burning بسیار ساده است. همان طور که از اسمش پیداست، به فرایند نابودی دائمی توکن های در گردش درون یک شبکه ارز دیجیتال توکن سوزی می گویند. این فرایند برای تمام رمز ارزهای دیجیتال قابل اجرا است. به نوعی توسعه‌دهندگان مقدار قابل توجهی توکن یا کوین را به شبکه یا کیف پول ارز دیجیتال نامشخص واریز می‌کنند. پس از آن زمان امکان خرید و فروش یا حتی واریز این توکن ها وجود ندارد و آن‌ها برای همیشه از بین رفته‌اند.

 

هدف از توکن سوزی چیست؟

 

هدف از توکن سوزی در ارز دیجیتال چیست؟

توسعه‌دهندگان بازار ارزهای دیجیتال توکن سوزی را با اهداف مشخصی طراحی کردند. آن‌ها توکن ها را می‌سوزاند تا ارزش توکن هایی را که در گردش باقی می‌مانند افزایش دهند. در واقع این موضوع بی‌شباهت به آنچه در حوزه نفت اتفاق می‌افتد نیست. یا قطعا دیدید که وقتی قیمت یک محصول کشاورزی پایین می‌آید کشاورزان آن را از بین می‌برند. در نفت هم برای کنترل قیمت گاهی اوقات عرضه را کاهش می‌دهند و نفت را می‌سوزانند تا قیمت آن افزایش یابد.

البته باید توجه کنیم که ممکن است حتی پیش از راه‌اندازی یک شبکه توکن سوزی ارزهای دیجیتال اجرا شود. زیرا برخی از توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند که تا پایان عرضه اولیه سکه رمز ارزها باقی بمانند و تا وقتی به فروش نرفتند، از بین نروند.

 

انواع روش های توکن سوزی

 

انواع روش های توکن سوزی

اکنون که به سوال توکن سوزی چیست پاسخ دادیم بهتر است بدانید این فناوری روش‌های متفاوتی دارد. از همین رو در این بخش سعی داریم شما را با دو مورد از انواع روش‌های توکن سوزی آشنا کنیم.

 

1- الگوریتم های اثبات سوزاندن (Proof of Burn)

پروژه‌های رمز ارزها برای دستیابی به اجماع و توافق از الگوریتم اثبات سوزاندن استفاده می کنند. در Proof of Burn ماینرها به شیوه دیگری عمل می‌کنند و باید در نابود سازی قسمتی از کوین ها یا توکن هایی که در اختیار آن‌ها قرار دارد، به اثبات برسانند. با توجه به اینکه این روش سختی‌های خود را دارد توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند از Proof of Burn به عنوان الگوریتم اثبات کار (Pow) یا Proof Of Work استفاده کنند. یکی از مزایای Proof of Burn نسبت به اثبات کار این است که به ماینرهای زیاد و سخت افزارهای فراوان برای تایید و بررسی تراکنش‌ها نیازی نیست و در الگوریتم اجماع، فقط به token burning نیاز است.

در شبکه بلاک چین برای token burning از روش‌های مختلف الگوریتم اثبات سوزاندن (PoB) استفاده می‌شود که در ادامه به‌طور مختصر در خصوص آن توضیح خواهیم داد:

  • سوزاندن کوین برای پاداش ماینر

قبل از اینکه هر کاربر بتواند به عنوان یک ماینر در شبکه ایفای نقش کند، باید بخشی از توکن ها را از بین ببرد و به اصطلاح بسوزاند.

  • سوزاندن بیت کوین برای ایجاد سکه های بومی جدید

در بازار ارزهای دیجیتال بلاک چین هایی وجود دارند که برای دستیابی به مقدار متناظر سکه دیجیتال، باید تعدادی بیت کوین را از بین ببرند. البته با استفاده از این روش ارزش بالاتری به رمز ارزها تعلق می‌گیرد.

  • تعادل در ماینینگ و سوزاندن

در این روش سکه‌های بومی از بین می‌روند تا برای ماینرها پاداش ایجاد شود. البته توکن سوزی بیشتر در شبکه‌های مبتنی بر POS استفاده می‌شود. زیرا آن‌ها از سیستم استیکینگ برای دسترسی به اجماع کمک می‌گیرند.

 

2- شرایط عمومی از نظر اقتصادی

زمانی از این روش برای token burning استفاده می‌شود که توسعه‌دهندگان میزان فروشی را تعیین می‌کنند؛ اما به میزانی که انتظار داشتند توکن به فروش نمی‌رسد. در این شرایط سوزاندن توکن های باقی به آن‌ها کمک می‌کند تا ارزش دارایی اختصاصی سیستم یا پلتفرم خود را حفظ کنند. بنابراین تیم توسعه‌دهنده توکن ها یا کوین ها را برای آینده ذخیره نمی‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. در پروژه‌هایی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، سرمایه‌گذاران به وارد کردن سرمایه بیشتر داخل پروژه تشویق می‌شوند.

 

توکن سوزی بایننس در شبکه BEP-2

 

توکن سوزی بایننس در شبکه BEP-2

فرایند token burning بیش از هر بلاک چین دیگری در بلاک چین Binance معروف است. زیرا token burning بایننس روی قیمت رمز ارزها تاثیر به‌سزایی دارد. پروژه Binance coin burn توسط پلتفرم بایننس و هر سه ماه یکبار انجام می‌گیرد. این فرایند در بایننس به ترتیب زیر رخ می‌دهد:

  • یک هولدر یا معامله‌گر ارز دیجیتال، تابع سوزاندن را فراخوانی می‌کند و تمایلش را برای سوزاندن مقدار مشخصی توکن، اعلام می‌‌کند.
  • سپس قرارداد هوشمند بررسی می‌‌کند که آیا کاربر سکه‌‌ها را در کیف پول خود دارد و تعداد سکه‌هایی که اعلام می‌کند معتبر است یا خیر.
  • در صورتی که کاربر فاقد موجودی کافی در کیف پول خود باشد، یا این که اعداد ورودی مانند 0 و -5 غیرقابل قبول باشد، تابع token burning اجرا نخواهد شد.
  • در صورتی که موجودی کافی باشد، تعداد توکن های اعلامی از موجودی کیف پول کم می‌‌شود. سپس، تعداد کل توکن‌‌های در گردش به‌روز رسانی خواهند شد. به این ترتیب، تعداد مشخصی از چرخه خارج می‌شوند.

 

ویژگی های توکن سوزی در بایننس کوین

 

ویژگی های توکن سوزی در بایننس کوین

توجه به این نکته حائز اهمیت است که این فرایند برگشت ناپذیر است و ارزهای دیجیتال که برای token burning به یک قرارداد هوشمند ارسال می‌‌شوند را نمی‌‌توانید بازیابی کنید. به عبارت دیگر، قرارداد BNB دارای تابعی به نام سوزاندن است. این تابع در هر زمان، در دسترس همه کاربران قرار دارد و با فراخوانی تابع burning، توکن‌ ها را برای همیشه از گردش خارج می‌‌کند. البته تمام توکن‌ هایی که می‌سوزند به‌عنوان یک تراکنش در بلاک چین ثبت می‌‌شوند. به این معنی که فرایند کاملا شفاف است و تمام کاربران می‌‌توانند تایید کنند که توکن‌ ها از چرخه خارج شوند. 

بلافاصله بعد از فرایند توکن سوزی، بایننس به وسیله انتشار یک اعلامیه رسمی، تعداد بایننس کوین هایی که می‌سوزند را به اطلاع همه می‌‌رساند. همچنین تراکنش‌‌های مربوط به coin burn، عمومی (شفاف و قابل مشاهده و اعتبارسنجی برای همه) و غیر‌قابل بازگشت هستند و به طور دائم در بلاک چین ثبت می‌‌شوند.

 

تاثیر توکن سوزی روی قیمت

 

تاثیر توکن سوزی روی قیمت

در اغلب مواقع توکن سوزی، افزایش قیمت را با خود به همراه دارد. حال می‌خواهیم این موضوع را اصولی‌تر بررسی کنیم. توکن سوزی همیشه کاهش عرضه را به دنبال دارد اما اگر تقاضا هم کاهش پیدا کند و درصد کاهش تقاضا از کاهش عرضه بیشتر باشد، ارز دیجیتال نیز با کاهش قیمت روبرو می‌شود. اگر هم این درصدها مساوی باشد، قیمت ثابت می‌ماند.

 

مزایای توکن سوزی برای سرمایه‌ گذاران ارزهای دیجیتال

 

مزایای توکن سوزی برای سرمایه‌ گذاران ارزهای دیجیتال

سوزاندن توکن مزایای بسیاری برای سرمایه‌‌گذاران دارد اما این موضوع شامل تریدرها یا معامله‌‌گران نمی‌‌شود. زیرا ارزش رمز ارزهایی که فرایند توکن‌ سوزی برای آنها انجام می‌شود در طول زمان افزایش پیدا می‌‌کند اما معلوم نیست که قیمت در کوتاه‌مدت چه تغییری خواهد کرد. token burning در واقع باعث افزایش ارزش سبد سهام سرمایه‌گذارانی با اهداف بلند مدت خواهد شد.

 

جمع بندی

ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با مفهوم کوین و توکن و همچنین مبحث اساسی و مهم توکن سوزی آشنا کنیم. تا درک بهتری از این فناوری و ویژگی، اهداف آن داشته باشید. برهمین اساس اگر شما نیز به سرمایه‌‌گذاری بلند مدت در حوزه رمز ارزها علاقه‌‌مند هستید و قصد خرید ارزهای دیجیتال را دارید، می‌‌‌توانید به  سرمایه‌گذاری روی رمز ارزهایی که از مکانیزم coin burn استفاده می‌‌کند به صورت جدی‌‌تر فکر کنید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیما
نیما
2 سال قبل

بعد از هر توکن سوزی باید منظر بالا رفتن قیمت باشیم؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  نیما

معمولا اینطوریه چون عرضه پایین میاد و قیمت رشد می کنه

نسترن
نسترن
2 سال قبل

بهترین صرافی تهران شما هستید