بیت کوین اداپشن و ویژگی های آن

بیت کوین در سال 2009 راه اندازی شد. انگیزه آن عدم اعتماد به موسسات مالی و کارمزد آنها و اقدامات تورمی بانک های مرکزی در دوران رکود بزرگ بود. قرار بود بیت کوین عصر تمرکز زدایی، شمول مالی و دموکراتیزه سازی را آغاز کند. قرار بود بیت کوین غیر متمرکز باشد، غیر متمرکز ماند اما اتفاقات دیگری در این میان رقم خورد که لازم است درباره آنها صحبت شود. به همین منظور، در این مطلب به بررسی بیت کوین اداپشن یا پذیرش عمومی بیت کوین در سال های اخیر می پردازیم.

 

بیت کوین و حذف نظام مالی سنتی

با افزایش قیمت بیت کوین، شاهد احتکار این دارایی دیجیتال توسط موسسات مالی بزرگ و متمرکز هستیم. این کار اصول ایجاد آن را به خطر می اندازد. در واقع باید گفت هدف و آرمان آن با افزایش بیت کوین اداپشن در معرض خطر قرار گرفته است. این خطر عمدتا در حوزه مالی می باشد.

در واقع این خطر صرفا خطری آرمانی است. ربطی به امنیت و بلاک چین بیت کوین ندارد. غیر متمرکز بودن و ایمن بودن بیت کوین کماکان بی خط و خش ادامه دارد.

امروزه و در سال 2021 آنچه از همه موارد بیشتر به چشم می خورد، هجوم مردم و اقتصاد های سنتی به سمت مدرن شدن و غیر متمرکز شدن است. حالا بیت کوین توانسته است با رشدی مثال زدنی گوی سبقت را از بسیاری از رقبای خود برباید و بیت کوین اداپشن به مقدار بیشتری رویت می شود. بیت کوین آنچه آرمان این ارز دیجیتال است را به وضوح در معرض چشم جهانیان قرار داده و آن آرمان چیزی نیست جز شفافیت در اقتصاد و حوزه های مالی.

حالا کوچک ترین تراکنش های دنیا را می توان بر بستر بلاک چین بیت کوین به وضوح و صراحتی بی نقص مشاهده کرد. بیت کوین با سیستم تراست لس خود (بدون نیاز به اعتماد بودن) توانست روشی ایمن و کارا در نظام های مالی و پولی را به جهانیان عرضه کند. همین ویژگی جذاب، بستر مناسب تری را برای بیت کوین اداپشن ایجاد کرد.

 

بیت کوین اداپشن ( همگام شدن جامعه با بیت کوین و ارزهای دیجیتال)

بیت کوین اداپشن را می توان به طور کلی به معنای همگام شدن جامعه با استفاده از ارزهای دیجیتال دانست. بیت کوین اداپشن در طول حدود 10 سال فعالیت ارزهای دیجیتال، مکررا مشاهده شده است.

نکته مهم اینجاست که تعداد بسیار زیادی از مردم، اکنون ارزهای دیجیتال را شناخته و به آنها اعتماد کرده اند. اما گروهی بسیار وسیع تر از آحاد جامعه هنوز نسبت به این حوزه نسبتا جدید بی اطلاع هستند. بیت کوین اداپشن می تواند تعداد این افراد را کاهش دهد. آموزش های درست و نمایش دستاورد ها و آرمان هایی که ارزهای دیجیتال را به نسبت اقتصاد سنتی برتری می بخشد می تواند این گروه از جامعه را نیز به خوبی به سمت این دنیای شگرف راهنمایی نماید.

 

احتکاری از نوع دیجیتال، در عصر بیت کوین اداپشن

آنچه این نوشته به دنبال تبیین آن است، موضوعی به نام احتکار ارزهای دیجیتال است. بیایید این موضوع را با مثالی ساده بررسی نماییم. همان طور که می دانید کمی قبل تر از نگارش این مقاله، بیت کوین توانست تا 42000 دلار رشد نموده و رکوردی بی نظیر در تاریخ خود را به وجود آورد.

پس از این صعود، همانند هر صعود دیگری، روند اصلاحی بیت کوین آغاز شد. با گذشت چند هفته شاهد ریزش قیمت BTC تا محدوده 29000 دلار بودیم. بسیاری از کارشناسان این تغییر ناگهانی قیمت را ناشی از تلاش غول های این صنعت (یا همان نهنگ ها) برای تصاحب هرچه بیشتر بیت کوین و فراهم کردن بستری بهتر برای بیت کوین اداپشن می دانند.

در واقع تلاش می شود که با ایجاد تغییراتی ناگهانی در بازار و ایجاد موجی از ترس (و گاه طمع) سرمایه گذاران وارد روندی پر از اضطراب شوند. در این صورت دارایی خود را در قبال دریافت پولی ناچیز می فروشند. اما در این هنگام خرید بیت کوین توسط چه کسانی انجام می شود؟؟

 

خریداران عمده، موسسات هستند!

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که خریداران عمده بیت کوین همان موسسات مالی و اعتباری و یا بانک ها و ثروتمندان بزرگ هستند. حال بیایید یک بار دیگر به موضوع نگاه کنیم. بیت کوین برای غیرمتمرکز کردن نظام مالی قدم به عرصه وجود گذاشت. در این راه با قدرت گام نهاد و تا به امروز توانسته است به سادگی غیر متمرکز بماند. دقیقا نقطه مقابل نظام بانکداری سنتی و متمرکز که در آن سرمایه داران حرف اول و آخر را می زدند.

اما حالا موسسات بزرگ و نهنگ های بازار در تلاش اند که با تجمیع مقدار بسیار زیادی از این دارایی، کنترل قیمت بیت کوین را به دست بگیرند. اینگونه در صورت افزایش بیت کوین اداپشن در آینده، این موسسات ثروتمندتر خواهند بود و قدرت خود را حفظ خواهند کرد.

 

راه افزایش بیت کوین اداپشن چیست؟

ما معتقدیم که فناوری های غیرمتمرکز می توانند مشکلات آزار دهنده Big Tech و امور مالی را در سال های آینده برطرف کنند. برای انجام این کار، ما باید رویکرد عمل گرایانه تر و متمرکز بر تجارت در صنعت خود داشته باشیم. این ذهنیت ممکن است با حساسیت کارآفرینان ما در جامعه مغایرت داشته باشد و بیت کوین اداپشن را در سطوح مختلف جامعه کاهش دهد.

به عنوان یک صنعت، ما باید روی راه حل هایی کار کنیم که مورد توجه جریان اصلی باشد. با تمرکز بر برنامه ها یا برنامه های غیرمتمرکز. ما باید قبل از سرمایه گذاری بیش از حد در پروژه های زیربنایی که در اکوسیستم فراوان است، برنامه ها را بفهمیم.

 

ارزهای دیجیتال ما را برای دنیایی جدید آماده کرده اند، پس ادامه می دهیم!

بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال توانسته اند افقی روشن از دنیایی غیر متمرکز را برای ما ترسیم کنند. حالا ادامه این مسیر به عهده ماست.

ما باید بر ایجاد برنامه های غیرمتمرکز بیشتر تأکید کنیم. پس باید تلاش کنیم تا در جهت دستیابی به تناسب بازار و محصول کار کنیم. بیایید جسورتر هم باشیم. ما باید فراتر از موارد استفاده مالی نگاه کنیم. فرصت های اصلی زیادی وجود دارد. از جمله نسخه های بهتر برنامه های Big Tech و موارد استفاده جدید که هنوز کشف نشده است. با استفاده از راه حل های مفید برای کاربران واقعی، ما باید به فناوری هایی که برای توسعه آنها واقعاً مفید خواهند بود برگردیم.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها