ایردراپ (airdrop) چیست؟

در گذشته و در زمان جنگ یا بلایای طبیعی، هواپیماها و هلیکوپترها کمک‌های اولیه، دارو، غذا و تسلیحات را در جعبه و با چتر نجات به سمت مردم می‌انداختند. که در آن زمان به این جعبه‌ها ابردراپ (airdrop) می‌گفتند. اما در دنیای ارزهای دیجیتال مفهوم ایردراپ (airdrop) متفاوت است، در واقع وقتی درباره ایردراپ ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم، منظور نوعی بازاریابی مخصوص ارزهای دیجیتال است. هدف از ایجاد یک ایردراپ در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری یا سودآوری نیست.

برای روشن شدن مفهوم airdrop در زمینه رمز ارزها مثالی را برای شما شرح می‌دهیم. فرض کنید شما از طریق دوست، همکار یا یک شبکه‌اجتماعی مطلع شدید در ازای یک سری کارهای ساده و بی‌هزینه، مقداری ارز دیجیتال رایگان دریافت خواهید کرد. اگر این موضوع صحت داشته باشد، چرا نباید این کار را انجام داد؟ احتمالا هر کسی ترغیب می‌شود با انجام دادن چند کار ساده، مقداری ارز دیجیتال به‌دست آورد. برهمین اساس ما در ادامه مقاله قصد داریم توضیح دهیم که ایردراپ در ارز دیجیتال چیست و همچنین به مباحث زیر نیز بپردازیم.

  1. هدف از ارائه ایردراپ چیست؟
  2. انواع airdrop
  3. برای دریافت ایردراپ چه ابزارهایی لازم است؟
  4. چگونه airdrop یا ارز دیجیتال رایگان دریافت کنیم؟
  5. آشنایی با چند وب سایت برای کسب درآمد از ایردراپ
  6. بهترین نوع airdrop کدام است؟
  7. آیا ایردراپ ها واقعی هستند؟

 

هدف از ایر دراپ

 

هدف از ارائه ایردراپ چیست؟

ایردراپ ها را بیشتر با عنوان معرفی توکن یا کوین ها می‌شناسند. اما حقیقت این است که ایردراپ ها اهداف دیگری را هم دنبال می‌‌کنند. معرفی یک صرافی جدید، جمع‌آوری اطلاعات، معرفی یک کیف پول جدید و زمان انجام فورک همه با کمک ایردراپ ها انجام می‌شود. برهمین اساس ما در این بخش قصد داریم چند مورد از اهداف ارائه این روش دریافت رمز ارز رایگان را به شما معرفی کنیم.

 

آگاهی بخشی 

آگاهی بخشی به مردم توسط شرکت‌ها یا توسعه‌دهندگان اصلی‌ترین دلیل برگزاری airdrop است. در روزهای اولیه شروع  “تامین سرمایه جمعی” (Crowdfunding) برای پروژه‌های بلاک‌چینی، ICO در مرکز توجه قرار گرفت. این اتفاق سبب راه اندازی استارتاپ‌های جدید در حوزه ارزهای دیجیتال شد. بیشتر این استارتاپ‌ها هیچ ایده جدیدی نداشتند و با کپی کردن ایده‌های مختلف و ساختن یک وایت پیپر (اوراق سفید) بی‌اعتبار به‌دنبال کسب سود بودند. که همین مسئله باعث سرگردانی سرمایه‌گذاران و اشباع بازار شد.

همچنین این اتفاق منجر به زیان عده زیادی در بازار ارزهای دیجیتال شد. تا جایی که دولت چین و سازمان‌‌های نظارتی آمریکا به مسئله عرضه اولیه ارزهای دیجیتال ورود کردند. این مسئله باعث شد پروژه‌‌های جدید ارز دیجیتال به دنبال یک روش جذاب و قانونی برای ایجاد هیاهو حول پروژه خود باشند.

راه‌حل برای حل مسئله بسیار ساده بود. کافیست بخشی از توکن‌‌های خود را رایگان بین مردم پخش کنید. دریافت‌‌کنندگان این توکن‌‌ها معمولا از قوی‌‌ترین طرفداران پروژه مذکور هستند و همین امر باعث ایجاد جامعه طرفداری برای پروژه و تبلیغ آن به‌صورت گسترده‌‌تر می‌‌شود. برای استارتاپ‌‌های حوزه رمزنگاری، ایردراپ بسیار سودمند است چرا که به دارندگان آن‌ها این امکان را می‌‌دهد تا با خرج بخش کوچکی از توکن‌‌های شبکه، جامعه طرفداری و سرمایه‌‌گذاری خود را ایجاد کنند.

 

جایزه دادن به کاربران

متاسفانه اکثر سرمایه‌‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال تنها برای ایجاد نرخ سرمایه بالا وارد این بازار شدند و هیچ اهمیتی به پایداری بلندمدت پروژه نمی‌‌دهند. معمولا این افراد در حال جابجایی بین پروژه‌‌های مختلف و کسب سود از دارایی‌‌های سرمایه‌‌گذاران کوچک هستند. این در حالی است که آن‌‌ها هیچ تلاشی برای ارائه ارزش واقعی پروتکل نمی‌‌کنند.

برهمین اساس این مسئله می‌‌تواند به پروتکل‌‌ها ضربه شدیدی در بلندمدت وارد کند. برای مقابله با این نوع رویکرد، برخی از شرکت‌‌های رمزنگاری اقدام به توزیع سکه‌‌های رایگان کردند. این سکه‌‌ها بین افرادی تقسیم شد که از سیستم آن‌‌ها استفاده یا به صورت بلندمدتی سکه‌‌های آن‌ها را هولد می‌کنند. airdrop انحصاری و هولدر دقیقا برای این منظور انجام می‌‌شود که در بخش‌های بعدی به آن‌ها می‌پردازیم.

 

غیرمتمرکز سازی توزیع توکن ها

سرمایه‌گذاران پولدار ممکن است با استفاده از ثروت خود، در روزهای ابتدایی یک پروژه،  مقدار قابل توجهی از عرضه در گردش آن را خریداری کنند. این مسئله باعث می‌‌شود که قدرت شبکه در دست چندین نفر باشد. در این حالت این شبکه متمرکز خواهد بود. یکی از اشکالات اصلی پروژه‌‌هایی مانند «دوج کوین» همین مسئله است.

مدیران پروژه برای جلوگیری از این اتفاق، می‌‌توانند توکن‌‌های شبکه را میان تعداد زیادی کاربر به رایگان توزیع کنند تا شبکه همچنان غیرمتمرکز باقی بماند. شبکه متمرکز هر لحظه ممکن است در وضعیت سقوط قرار گیرد. خصوصا در فضای بلاک‌چین که قانونی برای حمایت از افراد متضرر در آن وجود ندارد. به طور مثال نات کوین از پروژه هایی است که ابتدا به صورت یک بازی در اختیار کاربران گذاشته شد.

 

جذب سرمایه

معمولا بعد از انجام ایردراپ، پروژه‌‌ها اقدام به برگزاری عرضه اولیه ارز دیجیتال خود در بسترهای مختلف می‌‌کنند. airdrop یک راهکار خلاقانه است که با صرف کمترین هزینه بازاریابی به پروژه‌ کمک می‌‌کند تا در بازار معروف شوند و برای ادامه مسیر خود سرمایه‌‌گذار جذب کنند. اگر اجرای یک ایردراپ موفق باشد در این‌صورت، قیمت توکن آن صعودی خواهد شد. چرا که دریافت‌‌کنندگان توکن که آن را رایگان به‌دست آوردند، دائم به تبلیغ پروژه خواهند پرداخت.

در دنیای آنلاین امروز تمامی پارامترهای تعامل یک پروژه را می‌‌توان به‌دست آورد. به‌عنوان مثال ترندهایی که در سایت‌ها به‌وجود می‌‌آید یا تعداد اعضای حاضر در صفحات اجتماعی یک پروژه همه قابل اندازه‌‌گیری هستند. سرمایه‌‌گذاران بزرگ از این اطلاعات برای تخمین آینده پروژه‌‌ها و سرمایه‌‌گذاری در آن‌‌ها استفاده می‌‌کنند. بنابراین ایردراپ که سبب افزایش در تعاملات پروژه با کاربران می‌‌شود، می‌‌تواند باعث جذب سرمایه‌‌های جدید و افزایش سرمایه شرکت شود. جذب سرمایه در برابر مقداری ارز دیجیتال رایگان معمولا بسیار زیاد است.

 

انواع ایردراپ

 

انواع airdrop

اکنون که متوجه شدید airdrop چیست بهتر است بدانید این فناوری جذاب به شکل‌های مختلفی اجرا می‌شود. در برخی از این روش‌ها کاربران نیاز به انجام یک سری فعالیت ساده دارند. اما در هیچکدام از آن‌ها پولی از کاربر دریافت نمی‌شود. برهمین اساس روش‌های مختلف انجام airdrop به صورت زیر می‌باشد.

 

ایردراپ استاندارد

ایردراپ استاندارد “Standard Airdrop” اولین روش اجرای airdrop است. در این روش بدون آن که کار خاصی از کاربران بخواهند، توکن‌های پروژه جدید را به کیف پول افراد واریز می‌کنند. به طور مثال در ربات همستر گزینه ایردراپ برای کانکت شد به کیف پول دیجیتال برای کاربر وجود داشته باشد برای کسب اطلاع بیشتر شما می توانید مقاله همستر چیست را مطالع کنید 

ایردراپ جایزه

ایردراپ جایزه (Bounty) مدلی از airdrop است که در آن، کاربران در ازای انجام یک سری فعالیت‌‌های ساده توکن‌ های پروژه را دریافت می‌‌کنند. این فعالیت می‌‌تواند ریتوییت یکی از پست‌‌های توییتر پروژه، عضویت در کانال یا گروه تلگرامی آن یا گذاشتن پست در اینستاگرام باشد.

 

ایردراپ انحصاری 

ایردراپ انحصاری (Exclusive) به‌صورت عمومی برگزار نمی‌‌شود و مخصوص کسانی است که از قبل در یک پروژه یا وب‌‌سایت فعالیت داشتند. به‌عنوان مثال، در سپتامبر سال 2020 یونی‌ سواپ 2500 توکن UNI به‌هر یک از کاربران وفادار خود داد. که این مقدار یونی در آن زمان 1200 دلار ارزش داشت.

 

ایردراپ هاردفورک

این نوع airdrop با مواردی که در قسمت بالا ذکر کردیم کمی متفاوت است. زیرا هاردفورک به‌معنی به‌روزرسانی ناسازگار در یک شبکه و تقسیم آن به دو پروژه جدید است. وقتی هاردفورک اتفاق می‌افتد، هر یک از دارندگان سکه اصلی به‌همان مقدار در شبکه جدید صاحب ارز می‌شوند. مثال بارز این نوع ایردراپ هاردفورک “بیت کوین کش” است. دارندگان بیت کوین پس از انجام هاردفورک در شبکه بیت کوین کش به اندازه دارایی بیت کوین خود سکه دریافت کردند

 

ایردراپ هولدر

در این نوع airdrop به‌کسانی که تعدادی از سکه‌های یک پروژه را هولد کردند، تعدادی کوین جدید می‌دهند. به‌عنوان مثال بلاک‌چین‌های اتریوم و ایاس در مواقعی که پروژه جدید بر بستر آن‌ها راه‌اندازی می‌شود، مقداری از توکن‌های آن را بین دارندگان ارز دیجیتال خود تقسیم می‌کنند.

 

برای دریافت ایردراپ یا ارزدیجیتال رایگان چه ابزارهایی لازم است؟

 

برای دریافت ایردراپ چه ابزارهایی لازم است؟

  1. کیف پول: برای مشارکت و دریافت ایردراپ ها به کیف پولی نیاز دارید که از شبکه انتقال ERC20 پشتیبانی می‌کنند، زیرا اکثر ایردراپ هایی که ارائه می‌شوند با این شبکه سازگار‌اند. نکته دیگر در رابطه با کیف پول مناسب دریافت airdrop این است که این کیف پول ها باید فعال باشند، یعنی شما برای دریافت airdrop آن را از قبل تهیه و نصب نکرده باشید. البته در ایردراپ هایی که برای معرفی کیف پول جدیدی ارائه می شوند، این مشکلات وجود ندارد.
  2. حساب کاربری در تلگرام و توییتر: اکثر اوقات در میان مراحل معرفی شده برای دریافت airdrop، عضویت در کانال تلگرام و توییتر به چشم می‌خورد. در بسیاری از مواقع غیر از دنبال کردن حساب توییتر، توسعه‌دهنداگن از شما می‌خواهند که یک توییت را ریتوییت کنید. این کار را به هدف معرفی بیشتر محصول خود از شما می‌خواهند. همچنین اگر کلمه‌ #airdrop را در توییتر جستجو و دنبال کنید، این اخبار بدون تاخیر به شما می‌رسد.
  3. ایمیل: همچنین یکی از مواردی که گاهی برای دریافت airdrop از شما درخواست می کنند آدرس ایمیل می‌باشد.

 

چگونه ایردراپ یا ارز دیجیتال رایگان دریافت کنیم؟

 

چگونه airdrop یا ارز دیجیتال رایگان دریافت کنیم؟

برای کسب درامد از ایردراپ در اولین مرحله، ارائه‌دهندگان از شما می‌خواهند فعالیت‌هایی را انجام دهید. مثل ریتوییت کردن یک توییت مشخص، عضویت در کانال تلگرام و غیره. سپس آدرس کیف پول شما درخواست می کنند. توجه کنید که روند دریافت همه ایردراپ ها یکسان نیست ولی با دریافت چند airdrop مختلف هیچ ابهامی برای شما باقی نخواهد ماند.

پس از انجام آنچه از شما خواستند و البته ارسال آدرس کیف پولتان در صورتی که امکان استفاده از کد ریفرال برای آن ایردراپ فراهم بود، می‌توانید از این امکان نیز استفاده کنید. یعنی پس از انجام فعالیت‌های لازم توسعه‌دهندگان یک کد در اختیار شما قرار می‌دهند. در صورتی که شخصی هنگام دریافت airdrop آن کد را وارد کند، به شما نیز به عنوان معرف امتیازی تعلق می‌گیرد. چرا که شما در راستای هدف موسسه که قصد معرفی خود را داشت، قدم برداشتید. پس شایسته پاداش هستید.

آشنایی با چند وب سایت برای کسب درآمد از ایردراپ

اکنون که با این روش دریافت رمز ارز رایگان آشنا شدید بهتر است در خصوص بهترین وب‌سایت‌ برای دریافت airdrop اطلاع داشته باشید. وب‌سایتی که قصد معرفی آن را داریم آیراپ آلرت با آدرس www.airdropalert.com است.

 

ویسایت های معروف airdrop

 

در این سایت کافی است بر روی یک ایردرا کلیک کنید تا به راحتی اطلاعات آن در اختیار شما قرار گیرد. البته بهتر است ابتدا از صحت و درستی آن پروژه مطلع شوید. سپس با اسکرول کردن صفحه عملیاتی که برای دریافت این ایردراپ از شما خواستند مرحله به مرحله روند کار توضیحا ذکر شده است. همچنین مراحل و عملیاتی که برای دریافت ایردراپ انجام می‌دهید معمولا با عنوان Step-by-Step Guid مشخص می‌شوند. به‌عنوان مثال برای دریافت این Stickers شما باید مراحل زیر را طی کنید:

  • مرحله اول با کلیک روی Stickers Airdrop به فرم این airdrop دسترسی پیدا می‌کنید.
  • در گام بعدی باید Rainbow 6ix crypto را در توییتر دنبال کنید. یکی از توییت‌ها را ریتوییت کنید و برای آن کامنت بگذارید.
  • مرحله سوم باید Stikers را در توییتر دنبال کنید و همانند مرحله قبلی یکی از توییت‌ها را ریتوییت کرده و برای آن یک کامنت بگذارید.
  • در مرحله چهارم از شما می‌خواهند در تلگرام عضو کانال Rainbow 6ix crypto و Stickers شوید.
  • در مرحله آخر از شما می‌خواهند که آدرس کیف پول Metaverse ETP wallet و دیگر جزئیات مورد نظر را در فرمی که در مرحله اول باز کردید وارد کنید، تا ایردراپ ها در زمان مشخص برای شما ارسال شوند.

 

وب سایت های مخصوص airdrop

 

وب‌سایت دومی که می‌خواهیم معرفی کنیم www.airdrops.io است. بخش LATEST AIRDROPS آخرین ایردراپ ها و HOLD AIRDROPS ایردراپ هایی که با داشتن مقادیری از کوین های مشخص به ما اختصاص پیدا می‌کنند را مشخص می‌کند.

 

وب سایت های ارز دیجیتال رایگان

 

در این وب‌سایت نیز همانند نمونه‌ قبلی با کلیک روی یکی از ایردارپ‌ ها به صفحه‌ معرفی آن airdrop هدایت می‌‌شوید. در این صفحه نیز اطلاعاتی برای شناخت بیشتر ارائه‌‌دهندگان آن airdrop و همچنین عملیات لازم برای دریافت آن نمایش داده می‌شود.

 

بهتربن نوع ایر دراپ

 

بهترین نوع airdrop کدام است؟

در بسیاری از ایردراپ‌ ها، کاربران زمان زیادی را صرف انجام فعالیت‌های مختلف می‌‌کنند. اما سهم پاداش بین کاربران معمولا به قدری کوچک است که عملا هیچ ارزشی ندارد. در ایردراپ‌ های استاندارد، با وجود اینکه هیچ عملی از کاربر نمی‌خواهند اما توکن‌ های پاداش ارزش چندانی ندارند. بعضا این توکن‌ ها به‌عنوان طعمه برای کلاهبرداری نیز ارسال می‌ شوند. بنابراین، این روش دریافت رمز ارز رایگان نیز چندان چنگی به دل نمی‌‌زنند و عمدتا خطرناک هم هستند.

اما ایردراپ‌ های هولدر، برای سرمایه‌‌گذاران پروژه مناسب است. اما معمولا از قبل مشخص نیست که آیا توکنی از پروژه‌‌های جدید به هولدرها می‌دهند یا خیر. بنابراین، یعنی این نوع ایردراپ تا حد زیادی به شانس ربط دارد و از طرفی ریسک سرمایه‌گذاری بلند‌مدت در پروژه‌های ارز دیجیتال را نیز با خود به‌همراه دارد.

همچنین در airdrop هاردفورک معمولا مبلغ مناسبی بین کاربران شبکه توزیع می‌‌شود. اما برای شرکت در این airdrop کاربر باید هولدر یک ارز دیجیتال باشد. البته دقت کنید که فرآیند هاردفورک برای شبکه بلاک‌چین تهدید حساب می‌‌شود چرا که کاربران آن را به‌چند دسته تقسیم می‌‌کنند.

البته بهتر است بدانید ایردراپ‌ های انحصاری معمولا بهترین نوع airdrop هستند.زیرا در این روش رمز ارزها به کسانی تعلق می‌‌گیرند که از ابزارهای یک شبکه قبل از صدور توکن آن استفاده می‌‌کنند. در این حالت، کاربران از تکنولوژی‌‌ها یا ابزارهای جدید شبکه استفاده می‌کنند که به خودی خود هیچ ضرری برای آن‌ها ندارد و در قبال آن مقدار قابل‌توجهی توکن دریافت می‌‌کنند. همچنین هر چه یک پروژه بزرگتر باشد، امکان دریافت مبالغ بیشتر نیز وجود دارد . اگرچه در بسیاری از اوقات نمی‌‌توان از ایجاد توکن برای یک پروژه مطمئن بود اما باتوجه به نتایج این ایردراپ‌ ها بهتر است تا حد امکان در آن‌ها شرکت کرد.

 

آیا ایردراپ ها واقعی هستند؟

در رابطه با airdrop باید به این نکته توجه کنید که قرار نیست همه‌ ایردراپ‌ ها سودآور باشند. اما از آنجایی که دستیابی به آن‌ها به صورت رایگان است، طرفداران خاص خود را دارند. هنگامی که یک airdrop به شما معرفی می‌‌شود یا شما آن را از یک وب‌سایت پیدا می‌ کنید، پیش از هر چیز از اعتبار سازندگان و ارائه‌‌دهندگان آن ایردراپ مطلع شوید.

گاهی پیش می‌‌آید که توسعه‌دهندگان از شما می‌خواهند، برای دریافت airdrop مبلغی را پرداخت کنید، این یکی از نشانه‌‌های اسکم بودن آن airdrop است. دقت کنید که به هیچ عنوان برای دریافت ایردراپ مبلغی را پرداخت نکنید، زیرا ایردراپ‌ ها رایگان هستند. مهم‌‌تر از همه اینکه کلید خصوصی خود را تحت هیچ شرایطی در اختیار هیچ پلتفرمی برای دریافت airdrop قرار ندهید.

جمع بندی

استفاده از ایردراپ‌ ها بسیار ساده است، اما برای حضور در بازارهای مالی و به‌خصوص بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال بهتر است یک دوره آموزش ارزهای دیجیتال را سپری کنید. با این کار امکان ضرر کردن شما نیز به‌شدت کاهش می‌یابد.

در رابطه با ایردراپ‌ ها علی‌ رغم ساده بودن مطالب، کلاه‌ برداری‌‌های زیادی در این بخش از بازار وجود دارد، چرا که افراد با آگاهی کم، به‌دلیل تشویق‌‌های هیجان‌‌انگیز و دریافت رایگان رمز ارزها ممکن است در مسیر کلاهبرداران قرار گیرند. البته به جز ایردراپ روش‌های دیگری نیز برای دریافت رمز ارز رایگان وجود دارد. به طور مثال لاک دراپ یکی از روش‌های دریافت توکن رایگان است که تا حدی مشابه با روند کار ایردراپ است اما تفاوت‌های زیادی نیز دارد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Diba
Diba
2 سال قبل

واقعا کامل و جامع بود سپاس👍👍

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  Diba

سلام
ممنون خوشحالم که براتون مفید بود.

ناصر
ناصر
2 سال قبل

نباید هیچ پول و کوینی توی این سایت ها برد فقط برای دریافت خوبن

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  ناصر

سلام دوست عزیز
بله کاملا درسته

mrym
mrym
2 سال قبل

خیلی سخته به ایدراپ اعتماد کردن تو رو خدا یه سایت معتبر واسه ایردراپ معرفی کنید

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  mrym

http://www.airdropalert.com این سایت معتبر ترین سایت برای ایردراپه