انواع ارزهای دیجیتال و کاربردشان در بازار

دنیای کریپتوکارنسی فناوری متفاوتی است که توانسته با ارائه خدمات مختلف دنیای تکنولوژی و بازارهای مالی را متحول کند. در گذشته معامله‌گران برای سرمایه‌گذارای دارایی‌های خود را وارد بازارهای بورس یا سهام می‌کردند. البته در سال‌های اخیر بازار ارزهای دیجیتال با پیشرفت‌های زیادی روبرو بود و این فناوری در دنیا شناخته شد سرمایه‌گذاران به کار در بازار ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شدند.

با در نظر داشتن این موضوع انواع ارز دیجیتال با کاربردهای متفاوت به‌وجود آمد. همچنین با روی کار آمدن انواع ارزهای دیجیتال فعالان کریپتوکارنسی می‌توانستند بر روی رمز ارزهای متفاوت‌تری با کاربردهای مختلف سرمایه‌گذاری و سبد گرانی کنند. برهمین اساس ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص دسته‌بندی انواع ارز دیجیتال و موارد زیر بپردازیم.

  1. آشنایی با انواع ارز دیجیتال 
  2. کوین چیست؟
  3. توکن چیست؟
  4. یوتیلیتی توکن چیست؟
  5. توکن حاکمیتی چیست؟
  6. توکن های گیمینگ و بازی
  7. توکن های وب 3
  8. توکن های غیرمثلی 
  9. استیبل کوین ها 
  10. میم کوین ها
  11. آلت کوین چیست؟
  12. کاربرد انواع ارز دیجیتال چگونه است 

 

آشنایی با انواع ارز دیجیتال

 

آشنایی با انواع ارز دیجیتال

همانطور که در بخش بالا به آن اشاره کردیم با پیشرفت بازار کریپتوکارنسی فناوری‌های زیادی از جمله کیف پول‌های دیجیتال و انواع ارز دیجیتال وارد بازار شد. البته برای اطلاع از انواع ارز دیجیتال بهتر است ابتدا با مفهوم ارز دیجیتال چیست؟ آشنا شوید.

ارزهای دیجیتال یا رمز ارزها یک نوع دارایی نوظهور می‌باشند که به صورت رمزنگاری شده وارد بازار شده‌اند. بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال در بازار کریپتوکارنسی راه‌اندازی شد و با استقبال زیادی روبرو شد.  از همین رو پس از راه‌اندازی بیت کوین انواع ارز دیجیتال به وجود آمد. ارزهایی که از پروژه‌های متفاوتی برخوردار بودند و کاربردی متفاوت داشتند. که ما قصد داریم به آن‌ها بیشتر بپردازیم. برهمین اساس ابتدا بهتر است با اصلی‌ترین دسته‌بندی رمز ارزها که کوین (Coin) و توکن (Token) می‌باشد آشنا شوید.

 

کوین چیست؟

 

کوین چیست؟

به‌طور کلی در بازار کریپتوکارنسی انواع ارز دیجیتال به دو دسته کوین (Coin) و توکن (Token) تقسیم می‌شود. به نوعی کوین‌ها رمز ارزهایی هستند که به صورت رمزنگاری شده بر روی فناوری بلاک چین طراحی شده‌اند و از بلاک چین اختصاصی برخوردارند. یعنی این رمز ارزها که به آن‌ها ارزهای اختصاصی نیز می‌گویند بر روی شبکه مختص به خود راه‌اندازی شده‌اند. همچنین در سال‌های اخیر کیف پول‌های متفاوتی طراحی شده از کوین ها پشتیبانی می‌کنند. یعنی زمانی که کاربران برای نگهداری کوین های خود به دنبال کیف پول ارز دیجیتال هستند می‌توانند از آن‌ها برای نگهداری دارایی‌های خود استفاده کنند. با در نظر داشتن این موضوع انواع کوین ها عبارت‌اند از:

  • ارز دیجیتال بیت کوین (BTC)
  • ارز دیجیتال اتریوم (ETH)
  • لایت کوین (LTC)

 

توکن چیست؟

 

توکن چیست؟

اکنون که با کوین به عنوان یکی از انواع ارز دیجیتال آشنا شدید بهتر است در خصوص مفهوم توکن (Token) و تفاوت کوین و توکن نیز اطلاعاتی داشته باشید. همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم در بازار ارزهای دیجیتال به رمز ارزهایی که از بلاک چین مختص به خود برخوردارند کوین یا ارزهای اختصاصی می‌گوییم. اما نکته اینجاست که تمامی رمز ارزها از بلاک چین اختصاصی برخوردار نیستند. برهمین اساس توسعه‌دهندگان رمز ارزهایی را وارد بازار کردند که از بلاک چین اختصاصی برخوردار نبودند و رمز ارزهای خود را بر روی بستر کوین های دیگر راه‌اندازی می‌کردند. از همین رو به این ارزهای دیجیتال توکن می‌گویند.

همچنین در سال‌های اخیر انواع متفاوتی از آن‌ها وارد بازار ارزهای دیجیتال شده است. البته توکن‌ها می‌توانند از ویژگی‌ها و مزایای بستری که بر روی آن راه‌اندازی شده‌اند استفاده کنند. به طور مثال توکن‌هایی که بر روی شبکه اتریوم قرار دارند از تمامی ویژگی‌های شبکه اتریوم برخوردارند و حتی می‌تواند توکن‌های خود را بر روی کیف پول ارزهای دیجیتالی که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کنند نگهداری کنند. برهمین اساس این انواع این توکن ها عبارت‌اند از:

 

یوتیلیتی توکن چیست؟

 

یوتیلیتی توکن چیست؟

یوتیلیتی توکن (Utility Token) یا توکن کاربردی یکی از انواع ارز دیجیتال است که با کاربردی متفاوت راه‌اندازی شده است. این توکن به صورت رمزنگاری شده با هدف ارائه یک خدمات متفاوت در اکوسیستم همان توکن به وجود آمده است. همچنین برای دسترسی به خدمات و استفاده از ویژگی‌های پلتفرم مورد نظر استفاده می‌شود.

یعنی پلتفرم‌ها به عنوان ابزاری برای پرداخت کارمزدها، خرید محصولات، خدمات پلتفرم مربوطه و حتی عضویت از این توکن ها استفاده می‌کنند. حتی بعضی از این توکن های کاربردی برای کاربران امکانی فراهم می‌کند تا با داشتن حق رای بتوانند در آینده پلتفرم مورد نظر نیز تاثیرگذار باشند که به این توکن ها توکن های حاکمیتی نیز می‌گویند. برهمین اساس نمونه از رمز ارزهای توکن های کاربردی عبارت‌اند از:

 

توکن حاکمیتی چیست؟

 

توکن حاکمیتی چیست؟

یکی از انواع ارز دیجیتال توکن حاکمیتی (Governance Tokens) می‌باشد که کاربردی متفاوت دارد. البته قابل ذکر است که توکن ها همواره با هدف متفاوتی به وجود آمده‌اند. اما توکن های حاکمیتی یک رمز ارز رمزنگاری شده است که برای کاربران امکانی فراهم می‌کند تا بتوانند در آینده پروتکل مورد نظر تاثیرگذار باشند.

توسعه‌دهندگان توکن های حاکمیتی یا بومی آن‌ها را به شکلی طراحی کرده‌اند تا دارندگان این نوع توکن ها با داشتن حق رای بتوانند ایده و نظرات خود را در خصوص پلتفرم مورد نظر مطرح کنند. برهمین اساس کاربران ایده و نظرات خود را مطرح می‌کنند و در صورتی که ایده شما درست باشد و اکثریت فعالان آن پروتکل با ایده شما موافق باشند توسعه‌دهندگان موظف‌اند آن‌ها را اجرا کنند. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید انواع توکن های حاکمیتی عبارت‌اند از:

  • ارز دیجیتال کامپاند (COMP)
  • ارز دیجیتال بالانسر (BAL)
  • ارز دیجیتال آوه (Aave)

 

توکن های گیمینگ و بازی

 

توکن های گیمینگ و بازی

از گذشته تا به امروز صنعت گیمینگ و بازی به شدت با پیشرفت زیادی روبرو بوده است و از آنجایی که برای صنعت گیمینگ رده سنی خاصی مشخص نیست می‌توان گفت از افراد زیادی درگیر صنعت گیمینگ هستند. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید در سال‌ اخیر این صنعت وارد بازار کریپتوکارنسی نیز شد و توانست افراد زیادی را به این بازار مالی علاقه‌مند کنند.

برهمین اساس پس از گذشت مدتی توکن‌ های گیمینگ و بازی (Gaming Tokens) به‌عنوان یکی‌دیگر از انواع ارز دیجیتال با کارایی متفاوت وارد بازار شد. البته کاربرد این رمز ارزها متفاوت است، به طور مثال برخی از توکن های گیمینگ به‌عنوان ارزهای درون پروژه‌های گیمینگ برای خرید بخش‌های مختلف بازی استفاده می‌شود. البته بعضی از توکن های گیمینگ را می‌توان به عنوان توکن های متاورس نیز معرفی کرد با در نظر داشتن این موضوع انواع توکن های گیمینگ عبارت‌اند از:

 

توکن های وب 3

 

توکن های وب 3

نسل سوم وب (Web 3.0) یا وب 3.0 یک دنیای متفاوت است که با هدف ساخت اینترنت غیر متمرکز راه‌انداری شده است. این فناوری متفاوت توانسته فضای اینترنت را متحول کند و در سال‌های گذشته با پیشرفت‌های بسیار زیاد توانسته وارد بازار ارزهای دیجیتال شود. به نوعی توکن های وب دارایی های دیجیتالی هستند که در ارتباط با ایجاد یک اینترنت غیر متمرکز راه‌اندازی شده‌اند. البته اگر بخواهیم انواع این رمز ارزها را توضیح دهیم باید بگوییم توکن های وب 3.0 شامل:

  • ارز دیجیتال پولکادات (DOT)
  • ارز دیجیتال بیت تورنت (BTTC)
  • ارز دیجیتال گراف (GRT)

 

توکن های غیرمثلی یا NFT چیست؟

 

توکن های غیرمثلی

توکن های غیرمثلی (NFT) یا غیر قابل معاوضه نوع دیگری از انواع ارز دیجیتال است که به صورت منحصر به‌فرد می‌باشند و امکان معاوضه با رمز ارزهای دیگر را ندارند. جالب است بدانید حتی هیچ دو توکنی از این گروه مشابه یکدیگر نمی‌باشند و عملکرد این رمز ارزها همچون اثر انگشت می‌باشد و منحصر به فرد است. نمونه‌ای از توکن های NFT شامل:

  • توکن‌های غیرمثلی موسیقی (Music NFT)
  • توکن‌های غیرمثلی بازی (Play-to-earn gaming NFT)
  • توکن‌های غیرمثلی هنری (Generative Art NFT)
  • توکن‌های غیرمثلی زمین‌های مجازی (Land NFT)

 

استیبل کوین ها

 

استیبل کوین ها

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم انواع ارز دیجیتال از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار است. همچنین از آنجا که بازار کریپتوکارنسی از ابتدا با نوسانات شدیدی روبرو بوده است توسعه‌دهندگان به دنبال راه‌اندازی رمز ارزی جدید افتادند. برهمین اساس استیل کوین (Stable coin) با هدف ذخیره ارزش دارایی‌ها وارد بازار شد. همچنین این توکن‌ ها دارای پشتوانه دلار می‌باشند و قیمتی ثابت دارند از همین رو محبوبیت زیادی پیدا کردند که یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین ها در بازار ارزهای دیجیتال Tether می‌باشد. اما سایر استیبل کوین های محبوب عبارت‌اند از:

  • دلار بایننس (BUSD)
  • دای (DAI)
  • یو اس دی کوین (USDC)

 

میم کوین ها

 

میم کوین ها

یکی دیگر از انواع ارز دیجیتال میم کوین (MemeCoin) می‌باشد که برخلاف سایر رمز ارزها با هدف خاصی راه‌اندازی نشده‌اند. بلکه این رمز ارزها توسط یک شوخی و جک وارد بازار ارزهای دیجیتال شدند و در این سال‌ها محبوبیت بسیار زیادی پیدا کردند. به طور مثال برای اولین بار دوج کوین در سال 2012 توسط یک شوخی به وجود آمد و هدف مشخصی پشت آن نبود. البته این روزها دوج کوین به خاطر حمایت و علاقه ایلان ماسک به این رمز ارز با پیشرفت و سود زیادی روبرو شد. اگر بخواهیم محبوب‌ترین میم کوین ها را نام ببریم باید بگوییم محبوب‌ترین میم کوین ها عبارت‌اند از:

  • آکیتا اینو (Akita Inu)
  • ارز دیجیتال شیبا اینو (Shiba)
  • ارز دیجیتال فلوکی اینو (Floki)

 

آلت کوین ها

 

آلت کوین چیست؟

با روی کار آمدن انواع ارز دیجیتال، رمز ارزها به دسته‌بندی‌های متفاوتی تقسیم شدند که در بخش بالا نیز به آن‌ها اشاره کردیم. اما جالب است بدانید پس از پیشرفت بازار ارزهای دیجیتال رمز ارزها به دو دسته بیت کوین و آلت کوین ها تقسیم شدند. آلت کوین (Altcoin) همچون بیت کوین از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کنند و به صورت رمزنگاری شده می‌باشند. اما تفاوت این رمز ارزها با بیت کوین در هدف راه‌اندازی آن‌ها است. زیرا آلت کوین ها پس از عرضه بیت کوین و پیشرفت این رمز ارز وارد بازار شدند و توسعه‌دهندگان آن‌ها به دنبال ارائه رمز ارزهایی بودند که بتوانند جایگزین بیت کوین باشند.

برهمین اساس آن‌ها مشکلات و نقض‌های بیت کوین را بررسی کردند و با ارائه رمز ارزهایی بدون آن نقص‌ها وارد بازار کردند. که همین موضوع باعث شد آلت کوین ها توجه افراد زیادی را به خود جلب کنند. از همین رو به جز بیت کوین به سایر رمز ارزها آلت کوین می‌گویند. به طور مثال رمز ارزهایی همچون اتریوم، سولانا و چین لینک و غیره.

 

کاربرد انواع ارزهای دیجیتال

 

کاربرد انواع ارزهای دیجیتال

اکنون که با انواع ارز دیجیتال آشنا شدید باید به این نکته دقت کنید که هر کدام از رمز ارزها کاربردی متفاوت دارد و اگر قصد سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال را دارید باید هدفی که دارید رمز ارز مورد نظر را انتخاب کنید. همچنین بهتر است بدانید پیش از خرید و سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال بهتر است پروژه آن رمز ارز مطلع شوید.

زیرا ممکن است رمز ارز مورد نظر شما کلاهبرداری باشد. با در نظر داشتن این مسائل ما در این مقاله به انواع ارزهای دیجیتال اشاره کردیم تا شما با آن‌ها بیشتر آشنا شوید اما جالب است بدانید با رجوع به صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن می‌توانید بیشتر رمز ارزها را که در بخش‌های بالا به آن اشاره را به‌راحتی خریداری کنید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها