ارز دیجیتال چیست؟ آشنایی با رمز ارزها

برای شناخت بهتر ارز دیجیتال، بهتر است که ابتدا با شکل‌های پیشین مبادلات آشنا شویم. از زمان پیدایش اولین تمدن‌ها، انسان‌ها برای رفع نیازهای خود با یکدیگر مبادلاتی را انجام می‌دادند. این مبادلات در ابتدا شکل‌های ساده‌تری داشتند و عموما به صورت کالا به کالا انجام می‌شدند. با گذشت زمان و ارتقای سطح زندگی و نیازهای بشری، شکل انجام مبادلات و معاملات نیز تغییر کرد.

به این ترتیب انسان‌ها شرایط دیگری را برای تبادل اجناس و کالاها در نظر گرفتند و به مرور زمان روش‌های بهتری پیدا کردند. در نهایت کار به جایی رسید که ارز دیجیتال به عنوان یکی از آخرین ابزار موجود برای انجام معاملات و تبادلات معرفی شد. اکنون حدود 14 سال از پیدایش اولین ارز دیجیتال یعنی بیت کوین (BTC) می‌گذرد و تا کنون بیش از 20 هزار ارز دیجیتال ساخته شده است. در ادامه با ارز دیجیتال و ابعاد مختلف آن بیشتر آشنا خواهید شد. پس از آشنایی با ارزهای دیجیتال، می‌توانید درباره خرید آن‌ها تصمیم بهتری بگیرید و سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری انجام دهید.

  1. ارز دیجیتال یا رمز ارز چیست؟
  2. چند نوع ارز دیجیتال وجود دارد؟
  3. ارزهای دیجیتال چه فایده ای دارند؟
  4. چگونه روی رمز ارزها سرمایه گذاری کنیم؟
  5. خرید ارز دیجیتال چگونه است؟
  6. کدام ارزهای دیجیتال را بخریم؟
  7. ضرورت تهیه کیف پول ارز دیجیتال

ارز دیجیتال یا رمز ارز چیست؟

ارز دیجیتال یا رمز ارز چیست؟

در جامعه ما، عموم افراد رمز ارزها را با نام ارزهای دیجیتال نیز می شناسند. رمز ارز یا ارز رمزنگاری شده، ترجمه دقیق‌تری برای واژه Cryptocurrency می‌باشد و حق مطلب را بهتر ادا می‌کند. با این حال این عبارت بیشتر توسط متخصصین حوزه کریپتوکارنسی و بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده عمومی زیادی ندارد. از این رو، ما نیز از هر دو واژه برای خطاب این دسته از دارایی‌ها استفاده می‌کنیم.

رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال، نوعی از دارایی‌های نوظهور هستند که قدمتی کمتر از ارزهای فیات دارند. ارزهای فیات نیز، همان پول‌های رایج دولتی هستند که نمونه‌هایی از آن‌ها دلار و یورو می‌باشند. این ارزها پشتوانه‌ای دولتی دارند و معمولا نوسانات ارزشی زیادی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. در این زمینه، مسیر رمز ارزها از ارزهای فیات جدا می‌شود و تفاوت‌هایی بین آن‌ها به چشم می‌خورد. ارزهای رمزنگاری شده، عموما پشتوانه دولتی ندارند و غیر متمرکز هستند. علاوه بر این نوسانات قیمتی زیادی هم در آن‌ها به چشم می‌خورد. که این موضوع می‌تواند اشتیاق مردم به خرید آن‌ها و استفاده برای سرمایه‌گذاری را افزایش دهد.

از این رو می‌توانیم کریپتوکارنسی ها را نوعی دارایی مناسب برای سرمایه‌گذاری معرفی کنیم. با این حال ممکن است که تعدد رمز ارزها موجب گیج شدن سرمایه گذاران شود و آن‌ها را در انتخاب هایشان دچار تردید کند. برهمین اساس، افراد پیش از سرمایه‌گذاری باید در خصوص انوع ارزهای دیجیتال اطلاعات لازم را کسب کنند تا درصد خطای انتخاب‌های خود را کاهش دهند.

چند نوع ارز دیجیتال وجود دارد؟

چند نوع ارز دیجیتال وجود دارد؟

در بخش‌های قبلی گفتیم که تعداد رمز ارزها بسیار زیاد است و بیش از 20 هزار ارز دیجیتال مختلف در بازار وجود دارد. باید بدانید که این ارزها انواع مختلفی دارند و همه آن‌ها به یک شکل عمل نمی‌کنند. از طرفی معیارهای مختلفی برای دسته‌بندی ارزهای دیجیتال وجود دارد که در این بخش به برخی از نمونه‌های رایج آن‌ها اشاره می‌کنیم.

به صورت کلی، ارزهای دیجیتال را بر مبنای عملکرد، داشتن بلاک چین مستقل، حوزه فعالیت، نوع حاکمیت و غیره به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کنند. رایج‌ترین تقسیم‌بندی برای رمز ارزها، تقسیم آن‌ها بر مبنای عملکرد و داشتن بلاک چین مستقل است. بر این اساس، یک رمز ارز دیجیتال می‌تواند یک کوین یا توکن باشد. که این کوین و توکن ها، می‌توانند در حوزه‌های مختلفی به کار گرفته شوند و از این نظر نیز قابل تفکیک‌اند.

در دوره‌های زمانی مختلف، دسته‌های مختلفی از ارزهای دیجیتال مطرح شدند و مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفتند. به‌طور مثال، در سال 2021 و 2022 بازار توکن های NFT، متاورس و میم توکن ها بسیار داغ شد. در سال 2023 نیز، توکن های هوش مصنوعی اوج گرفتند و نمای بازار ارز دیجیتال را عوض کردند. از همین رو می‌توان گفت بازار ارزهای دیجیتال از انواع مختلفی رمز ارز تشکیل شده است که هر یک از آن‌ها از کاربردها و ویژگی‌های متفاوتی برخوردارند.

ارزهای دیجیتال چه فایده ای دارند؟

ارزهای دیجیتال چه فایده ای دارند؟

ارز دیجیتال نوعی دارایی نوظهور محسوب می‌شود که مزایای زیادی نسبت به دارایی‌های پیشین دارد. این دارایی‌ها علاوه بر دادن امکان سرمایه‌گذاری به افراد، باعث جذب سرمایه برای ارتقای پروژه‌های قدرتمند بلاک چینی نیز می‌شوند. به همین منظور، پروژه‌های بلاک چینی معمولا برای شروع فعالیت خود یک توکن یا کوین طراحی می‌کنند و در یک ICO (عرضه اولیه سکه) با آن جذب سرمایه می‌کنند. با سرمایه جذب شده، امکان توسعه پروژه افزایش پیدا می‌کند و شبکه‌های بلاک چینی قدرتمندتر می‌شوند.

در واقع، ارز دیجیتال هم برای خریداران و هم برای مالکان آن مفید است و می‌تواند سودآور باشد. البته که سرمایه‌گذاران برای خرید ارز دیجیتال باید دقت کافی به خرج دهند تا متضرر نشوند. ظهور پروژه‌های کلاهبرداری و بی‌پشتوانه در دنیای بلاک چین نیز می‌تواند احتمال گیر افتادن در تله کلاهبرداران را افزایش دهد. با این حال، پروژه‌های قدرتمندی هستند که در طول این سال‌ها کاملا ثابت شده می‌باشند. به همین خاطر، سرمایه‌گذاران حتما باید بدانند که کریپتو چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد تا دید بهتری نسبت به آن پیدا کنند.

همچنین ارزهای دیجیتال همانطور که می‌توانند موجب افزایش سرمایه شوند، امکان کاهش آن را هم دارند. نوسانات این دارایی‌ها گاهی به شدت سودآور و گاهی هم شدیدا ضرر آفرین است. از این رو باید در زمان مناسب و روی دارایی مناسبی سرمایه‌گذاری کنید تا به سود برسید.

چگونه روی رمز ارزها سرمایه گذاری کنیم؟

چگونه روی رمز ارزها سرمایه گذاری کنیم؟

اکنون که با مفهوم کریپتو چیست آشنا شدید بهتر است بدانید برای سرمایه‌گذاری روی یک رمز ارز یا همان ارز دیجیتال، ابتدا باید آن را به خوبی بشناسید. درک و شناخت بیشتر از یک ارز دیجیتال و موقعیت تکنیکالی و فاندامنتالی آن، می‌تواند احتمال سود را افزایش دهد. موارد دیگری هم وجود دارند که باید هنگام سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار بگیرند. عوامل موثر بر احساسات سرمایه‌گذاران از جمله اخبار و رخدادهای اقتصاد کلان یکی از این موارد هستند. همچنین فعالیت‌های سلبریتی‌های تاثیرگذار نیز می‌توانند تاثیراتی داشته باشند.

پس از کسب اطلاعات کافی و پیدا کردن ارز دیجیتال مناسب برای سرمایه‌گذاری، به راحتی می‌توانید آن را خریداری کنید. صرافی ارز دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که ظرف چند ثانیه سفارش خرید رمز ارز مورد نظر خود را ثبت کنید. شما می‌توانید با تریدهای متعدد کسب سود کنید یا فقط ارز دیجیتال را هولد کنید تا در بلند مدت از آن سود بگیرید. ایجاد یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع نیز می‌تواند احتمال سود شما را افزایش دهد.

البته برخی از سرمایه‌گذاران به صورت روزانه و هفتگی معامله می‌کنند و برخی دیگر هم پس از خرید دارایی تا مدت‌ها به سراغ آن نمی‌روند. بنابراین استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذاران با یکدیگر متفاوت است و هر کسی با توجه به دیدگاه خود دست به معامله می‌زند. شما نیز، بهتر است که هدف خود از معامله‌گری را مشخص کنید تا بتوانید برنامه‌ریزی بهتری برای آن داشته باشید.

خرید ارز دیجیتال چگونه است؟

خرید ارز دیجیتال چگونه است؟

پس از یافتن ارز دیجیتال مورد نظر خود، باید در یک صرافی آنلاین ثبت نام و احراز هویت کنید. در صرافی ارز دیجیتال بیت ایمن، امکان خرید چندین ارز دیجیتال مطرح و آینده‌دار وجود دارد. لازمه خرید این ارزها، عضویت در صرافی و ثبت معامله پس از شارژ کیف پول است. در صورتی که بخش «راهنمای استفاده» را مطالعه کنید، می‌توانید مراحل خرید ارزهای دیجیتال را به صورت گام به گام یاد بگیرید.

در نظر داشته باشید که برای خرید ارز دیجیتال نیاز به سرمایه زیادی ندارید. اگر تازه کار هستید بهتر است که با مبالغ کمتری شروع کنید و پس از کسب دانش و تجربه کافی رقم سرمایه‌گذاری را افزایش دهید. همچنین مطالعه سایر مطالب آموزشی وبلاگ بیت ایمن نیز می‌تواند شما را در خرید ارزهای دیجیتال یاری کند. البته پشتیبانی بیت ایمن نیز در طول زمان سرمایه‌گذاری همواره در کنار شما خواهد بود و می‌توانید سوالات خود را از کارشناسان این بخش بپرسید. یک گزینه دیگر برای بدست آوردن ارز دیجیتال بدون هزینه، استخراج ارز دیجیتال به روش ربات‌های تلگرامی است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان همستر کامبت و

.تپ سواپ اشاره کرد برای مطالعه بیشتر در مورد این ربات های تلگرامی مقالات همستر کامبت چیست و  تپ سواپ چیست را مطالعه کنید

 

کدام ارزهای دیجیتال را بخریم؟

 

کدام ارزهای دیجیتال را بخریم؟

اگر می‌خواهید ماجراجویی خود در بازار ارز دیجیتال را آغاز کنید، بهتر است که رمز ارزهای پایدارتر را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. موارد پر ریسک می‌توانند شما را با ضرر مواجه کنند و تجربه بدی را برایتان رقم بزنند. به همین خاطر، معمولا برای ‌سرمایه‌گذاران مبتدی خرید بیت کوین و خرید اتریوم مطمئن تر است. البته رمز ارزهای دیگری هم هستند که می‌توانند برای شما سودآفرینی کنند. البته بهتر است که چند ارز دیجیتال را بخرید تا سرمایه شما بین آن‌ها تقسیم شود. برای خرید این رمز ارزها نیز، نیاز است که پول بلا استفاده خود را وارد بازار کنید.

همچنین استفاده از تحلیل‌های مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا کوین ها و توکن های مناسب سرمایه‌گذاری را بشناسید. در کل این مسیر، داشتن صبر، عجله نکردن و پرهیز از طمع می‌تواند احتمال کسب سود شما را افزایش دهد. در نهایت خرید هر ارز دیجیتال به خود سرمایه‌گذار بستگی دارد. ممکن است یک نفر بخواهد کل سرمایه خود را به یک رمز ارز خاص اختصاص دهد و فرد دیگری اصلا آن دارایی را نخرد. در نهایت خود شما تصمیم می‌گیرید که کدام کوین یا توکن را بخرید و سود و ضرر ناشی از آن هم متعلق به خودتان است. بنابراین نباید بدون آگاهی و به صورت هیجانی اقدام به سرمایه‌گذاری کنید تا دچار ضرر نشوید.

ضرورت تهیه کیف پول ارز دیجیتال

ضرورت تهیه کیف پول ارز دیجیتال

برای تهیه کیف پول ارز دیجیتال اجباری وجود ندارد. با این حال، این کار می‌تواند خیال شما را از بابت سرمایه‌تان راحت کند و امنیت دارایی‌تان را افزایش دهد. البته، در صورتی که تمایلی به تهیه کیف پول ارز دیجیتال ندارید، می‌توانید دارایی خود را در صرافی های ارز دیجیتال نیز نگهداری کنید. گرچه این روش معمولا پیشنهاد نمی‌شود و امنیت کمتری نسبت به مورد اول دارد. بر همین اساس بهتر است که یک کیف پول نرم افزاری یا سخت افزاری برای خود تهیه کنید. کیف پول های نرم افزاری عموما رایگان هستند و می‌توانید آن ها را به راحتی دانلود کنید. کیف پول سخت افزاری امنیت بیشتری دارد، جنبه فیزیکی دارد و معمولا رایگان نیستند.

از معروف‌ترین کیف پول های نرم افزاری می‌توانیم به تراست ولت و متامسک اشاره کنیم. همچنین کیف پول های سخت افزاری مطرح نیز لجر و ترزور هستند. شما می‌توانید هرکدام از این کیف پول ها را بسته به نیاز خود تهیه کنید و دارایی خود را در آن‌ها نگه دارید. البته که امکان نگهداری دارایی در صرافی بیت ایمن هم وجود دارد و امنیت این کار از طرف تیم بیت ایمن تضمین می‌شود. با این حال، تهیه کیف پول غیر امانی می‌تواند خیال شما را راحت‌تر کند و نگرانی‌هایتان درباره امنیت صرافی ها از بین برود.

جمع بندی کلی

ارزهای دیجیتال علی رغم عمر کم خود، مزایایی دارند که سرمایه‌گذاران را به سمت آن‌ها سوق می‌دهد. خرید ارزهای دیجیتال در صرافی های آنلاین می‌تواند شما را به سود برساند. البته به شرطی که این کار به صورت اصولی و در زمان درست انجام شود. همچنین افزایش دانش، آگاهی و تجربه می‌‌تواند به شما کمک کند که به مرور معاملات بهتری انجام دهید و سودهای بیشتری بگیرید. البته که در این مسیر احتمالا با ضررهایی هم مواجه می شوید که نباید تمرکز و رفتار شما را تحت تاثیر قرار دهند و مسیرتان را عوض کنند.

بنابراین قبل از هر چیزی باید بدانید که تضمینی برای کسب سود در این بازار وجود ندارد و تقریبا همه چیز به خودتان بستگی دارد. پس اگر رفتار درستی در بازار داشته باشید می توانید از موقعیت های مناسب آن برای سود گرفتن استفاده کنید. اگر هم رفتارتان عجولانه، طمع کارانه یا احساسی باشد، شرایط متضرر شدن شما فراهم می شود.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها