استیک و استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

اگر با دنیای ارزهای دیجیتال و کریپتو آشنا باشید احتمالا نام استیک و استیکینگ (staking) ارزهای دیجیتال به گوشتان خورده است. در واقع این فرآیند همچون استخراج و ماینینگ یکی از روش‌های کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد. البته در این بازار مالی کاربران می‌توانند با روش‌های ایردراپ و لاک دراپ نیز رمز ارز رایگان دریافت کنند و از این روش‌ها کسب درآمد کنند.

البته بهتر است بدانید که استیک یا استیکنگ ارز دیجیتال با تمامی روش‌های کسب درآمد از بازار رمز ارزها متفاوت است و موضوعات زیادی را با خود به همراه دارد. زیرا با این روش کاربران می‌توانید با کمترین سرمایه، سود مناسبی دریافت کنید. با در نظر داشتن این مسائل ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص استیکینگ و موارد زیر بپردازیم تا به صورت کامل با این روش دریافت سود آشنا شوید.

  1. فرایند استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
  2. انواع استیکینگ
  3. الگوریتم اثبات سهام Proof of Stake
  4. هولد کردن و استیکینگ کردن ارز دیجیتال چه تفاوتی دارد؟
  5. مزایا و معایب استیک کردن ارز دیجیتال
  6. خطرات استیکینگ ارزهای دیجیتال
  7. بهترین صرافی برای staking
  8. بهترین کیف پول برای استیکینگ
  9. استخر استیکینگ (Staking Pool)

 

استیکینگ چیست؟

 

فرایند استیکینگ چیست؟

سپرده گذاری در بازار رمز ارزها روشی ساده برای کسب درآمد است. این روش دیگر دردسرهای ماینینگ را ندارد زیرا در این روش نیازی به دستگاه‌ها و ابزارهای خاص نیست. به زبان ساده، استیک کردن ارزهای دیجیتال مشابه حساب‌های کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت بانکی، می‌باشد. زیرا کاربران در این فرآیند دارایی مشخصی را برای پشتیبانی از بلاک چین و تایید تراکنش‌ها در شبکه قفل می‌شود. دارندگان رمز ارزها این فرآیند را انجام می‌دهند تا بتواند در پروسه تاید و اعتبار سنجی (Validation) تراکنش‌ها شرکت کنند. برهمین اساس با نگهداری یک ارز دیجیتال در حساب صرافی آنلاین یا کیف پول ارز دیجیتال، می‌توانید سود دریافت کنید.

 

 

 

انواع استیکینگ

اکنون که با استیکینگ ارزهای دیجیتال آشنا شدید بهتر است بدانید این روش دریافت سود  به دو روش متفاوت امکان پذیر است. اولین روشی که برای استیکینگ استفاده می‌شود استیکینگ سرد می‌باشد. در استیکینگ سرد نگهداری ارز دیجیتال مورد نظر در یک کیف پول ارز دیجیتال همچون تراست ولت که به این روش Cold Staking نیز می‌گویند. دومین روش staking، استیکینگ صرافی می‌باشد.

در این روش سپرده گذاری ارز دیجیتال در یک صرافی آنلاین یا یک وب سایت انجام می‌شود. این روش دو حالت مختلف شامل قابل انعطاف (Flexible) و قفل شده (Locked) دارد. قبل از توضیح بیشتر درباره این روش‌ها، بهتر است که با الگوریتم اثبات سهام یا (Proof of Stake) آشنا شوید. چرا که پایه و اساس این قابلیت‌ها در صنعت ارزهای دیجیتال است.

 

 

 

الگوریتم اثبات سهام Proof of Stake

الگوریتم اثبات سهام یا (PoS) یک نوع الگوریتم اجماع است. برخلاف الگوریتم اثبات کار یا (PoW) که نسبت به قدرت پردازشی دستگاه به گره یا نود پاداش تعلق می‌گیرد. در PoS نود های اعتبارسنج مقدار مشخصی ارز دیجیتال را برای تایید تراکنش‌ها در شبکه به صورت سهام سپرده‌گذاری می‌نمایند. با تایید تراکنش و اضافه شدن بلاک جدید به شبکه بلاک چین، نود ها نسبت به سهام خود سهم دریافت خواهند کرد.

 

تفاوت هلدینگ و استیکینگ

 

هولد کردن و استیکینگ کردن ارز چه تفاوتی دارند؟

هولد کردن و استیکینگ در ظاهر شبیه یکدیگرند اما کارکرد آن‌ها متفاوت است. در هولد کردن بعد از انتقال دارایی به کیف پول، می‌توانید هر زمان که بخواهید، ارز دیجیتال خود را جابه‌جا کنید یا معامله کنید. اما در استیکینگ، بعد از سپرده‌گذاری، دارایی‌تان در یک اعتبارسنج (Validator)، تا مدت معینی نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین شما با قفل کردن ارز خود در اجماع و متمرکز کردن شبکه، افزایش کارایی و امنیت بلاک چین نیز مشارکت خواهید داشت. برهمین اساس با انجام این کار در عوض پاداش دریافت می‌کنید.

 

اسلشینگ چیست؟

 

اسلشینگ چیست؟

بیشتر شبکه‌هایی که stake را انجام می‌دهند، پاداشی که پرداخت می‌کنند همان رمز ارزی خواهد بود که کاربران قفل کردند. اما در برخی شبکه‌ها ارزی متفاوت به شما پرداخت خواهد شد. البته شبکه‌هایی که از الگوریتم استفاده می‌کنند برای کنترل و پیشگیری از رفتارهای خراب‌کارانه نودها، از فرایندی به نام اسلشینگ (Slashing) استفاده می‌کنند. با استفاده از این مکانیزم، مشارکت و اجماع و در دسترس بودن گره ها تضمین می‌شود.

 

مزایا و هعایب استیک

 

مزایا و معایب استیک کردن ارز دیجیتال

تمامی فناوری‌های متفاوت و جذاب در بازار ارزهای دیجیتال و فضای بلاک چین از مزایا و معایب بسیار زیادی برخوردار است. برهمین اساس کاربران باید از مزایا و معایب آن‎‌ها اطلاع داشته باشند. با در نظر داشتن این موضوع ما در ادامه مقاله قصد داریم چند مورد از مزایا و معایب استیک یا استیکینگ ارز دیجیتال را به شما معرفی کنیم.

 

مزایای استیکینگ

  • روشی بدون تجهیزات و دردسر برای دریافت سود
  • این فرآیند به بهبود هر چه بیشتر امنیت و کارایی بلاک چین کمک می‌کند.
  • این روش برخلاف ماینینگ به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌کند
  • پتانسیل بالایی برای کسب سود دارد

 

معایب استیکینگ

  • در بعضی مواقع کاربران باید دارایی‌های خود را در طولانی مدت قفل کنند برهمین اساس اگر به آن دارایی احتیاج پیدا کنند، دستیابی به آن دارایی امکان پذیر نیست.
  • بازار ارزهای دیجیتال همواره با نوسانات زیادی روبرو برهمین اساس اگر در طولانی مدت دارایی خود را قفل کنید ممکن است دارایی شما با کاهش قیمت زیادی روبرو شود.
  • در بعضی از روش‌های استیکینگ پس از گذراندن زمان دوره باید تا 7 روز صبر کنید تا دارایی شما به حسابتان بازگردد.

 

خطرات استیکینگ ارزهای دیجیتال

علی رغم مزایای مختلف برای سپرده‌گذاری در کریپتو برای کسب سود، چندین خطر درباره استیکینگ وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. قیمت‌ها در بازار رمز ارزها اکثرا نوسان دارند. به این معنی که می توانند به سرعت کاهش یا افزایش پیدا کنند. بنابراین در این زمان است که به دلیل استیک کردن، امکان فروش رمز ارزهای خود در بازار خرسی ندارید. امروزه برخی از روش‌های استیک هفته، اما برخی دیگر ممکن است مدت زمان سپرده‌گذاری بیشتری داشته باشند.

همچنین یکی از خطرات و ریسک‌هایی که وجود دارد، ریسک پلتفرم انتخابی برای انجام این کار است. به عنوان مثال، اعتبارسنج انتخابی شما در ابتدا از شما می‌‌خواهد که توکن‌‌های خود را کیف پول خودش واریز کنید تا بتوانید فرآیند پرداخت را آغاز کنید. این بدان معناست که شما باید اعتماد کنید که پلتفرم امنی را انتخاب کرده‌اید. برهمین اساس ممکن است  پلتفرم هک شود و وجوه به سرقت رود. همچنین، به نوعی هرگونه توافق و ارتباط ببین کاربران و اعتبارسنج، به بلاک چین ارتباطی ندارد. بنابراین، وقتی نوبت به دریافت جوایز یا درخواست انصراف می‌‌رسد، این پلتفرم است که باید به تعهدات خود عمل کند.

 

مهرفی بهترین سایت ها برای استیک

 

بهترین کیف پول برای استیکینگ

همانطور که در بالا اشاره شد، استیک کردن با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال (مانند تراست ولت) امکان پذیر است. اما با گذشت زمان و شناخته‌تر شدن این روش کسب سود کیف پول‌های بسیار زیادی از staking پشتیبانی می‌کنند. برهمین اساس ما در این بخش قصد داریم چند مورد از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال را که می‌توان بر استیکینگ استفاده کرد به شما معرفی کنیم.

  1. اتمیک ولت (Atomic)

  2. اکسودوس (Exodus)

  3. گواردا (Guarda)

  4. لجر (Ledger)

  5. کوینومی (Coinomi)

  6. متامسک (Metamask)

 

بهترین صرافی برای staking

یکی دیگر از روش‌های استیکینگ، استیکینگ از طریق پلتفرم‌های متمرکز می‌باشد. البته استفاده از این روش یزای استیکینگ مزایا و معایب بسیار زیادی دارد. زیرا صرافی متمرکز، تفاوت‌های زیادی با صرافی غیرمتمرکز دارد. یکی از اصلی‌ترین ریسک‌های استیک کردن از طریق صرافی متکرز این است که امکان هک شدن صرافی یا مسائل مربوط به تحریم وجود دارد. با در نظر داشتن این موضوع باید در استفاده از این بسترها برای کسب درآمد ارز دیجیتال محتاط باشید. برهمین اساس ما در ادامه مقاله قصد داریم چند مورد از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال را برای استیک رمز ارزها به شما معرفی کنیم.

  1. صرافی بایننس (Binance)
  2. صرافی کوکوین (Kucoin)
  3. صرافی بای بیت (Bybit)
  4. صرافی کوین بیس (Coinbase)

 

استخر استیکینگ (Staking Pool)

استخرها فضایی هستند که افراد با اشتراک‌گذاری منابع شانس خود در ایجاد بلاک جدید را افزایش می‌دهند. در این استخرها هر چه میزان ارز دیجیتال (Stake) بیشتر باشد، شانس گره نیز افزایش خواهد یافت. عملکرد این استخرها تقریبا شبیه استخرهای ماینینگ (Mining Pool) است. ارزهای دیجیتالی که قرار است استیک شوند دوره‌ای مشخص دارند و در زمانی معین قفل می‎‌شوند و بعد از آن، به هیچ‌وجه نمی‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

 

جمع بندی

در این مقاله به معرفی استیکینگ ارز دیجیتال پرداختیم و سپس الگوریتم اثبات سهام و مزایای آن را بررسی کردیم. در ادامه درباره انواع روش‌های سپرده گذاری ارز دیجیتال صحبت کردیم. پس از آن، بهترین پلتفرم‌ها را معرفی نمودیم تا شما درک بهتری از مفهوم staking داشته باشید تا اگر روزی خواستید این فرآیند را انجام دهید با اطلاعات کامل اقدام کنید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لیلا
لیلا
2 سال قبل

شما خودتون این روش رو پیشنهاد می کنید؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  لیلا

بله برای بلند مدت سود بالایی میده ولی خب بهتره اگه سرمایه نسباتا زیادی دارید این کار رو کنید

سمانه
سمانه
2 سال قبل

من نمیتونم ریسک کنم یهو به پولم احتیاج پیدا میکنم همون هولد رو ترجیح میدم

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  سمانه

بستگی به شرایط بازار داره هر کدوم خوبی های خودشونو دارن

آرزو
آرزو
2 سال قبل

این روش استیک کردن با نوسان بازار هم سودش تغییر میکنه؟

Shahab-admin
Shahab-admin
2 سال قبل
پاسخ به  آرزو

بله طبیعتا
این جا شما هم مقدار ارزتون متغییره که همیشه رو به بالاست و هم قیمت ارزتون که همیشه متغیر بوده