استاپ لاس چیست؛ بررسی استاپ لاس در ارز دیجیتال و بورس

بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی از اصطلاحات و مفاهیم متعددی تشکیل شده‌اند که بهتر است معامله گران و سرمایه گذاران پیش از شروع معاملات خود با این مفاهیم آشنا شوند تا بتوانند معاملات بهتری را برای خود به ارمغان آورند. البته بسیاری از مفاهیم حوزه ارزهای دیجیتال تخصصی است از همین رو یادگیری آن‌ها برای سرمایه گذاران مبتدی و تازه کار واجب نیست.

با در نظر داشتن این موضوع استاپ لاس (Stop Loss) یا حد ضرر نیز یکی از مفاهیم مهم در حوزه ارزهای دیجیتال است که پیش از ورد به بازار ارزهای دیجیتال بهتر است با آن آشنا شوید. به صورت کلی حد ضرر نقاط ورود و خروج به بازار را به معامله گران نشان می‌دهد و به عنوان یک سوپاپ اطمینان برای جلوگیری از ضررهای احتمالی به کار برده می‌شود. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص استاپ لاس بپردازیم تا شما با این ابزار معاملاتی بیشتر آشنا شوید.

 

استاپ لاس در ارز دیجیتال چیست؟

 

استاپ لاس در ارز دیجیتال چیست؟

استاپ لاس (Stop Loss) یا حد ضرر یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد در بازارهای مالی به خصوص در بازار ارزهای دیجیتال است که به منظور مدیریت ریسک و جلوگیری از ضرر و زیان ها استفاده می‌شود. به صورت کلی معامله گران با کمک حد ضرر مشخص می‌کنند که اگر روند بازار برخلاف پیش بینی سرمایه گذاران پیش برود تا چه مقدار ضرر را می‌توانند متحمل شوند و اگر این ضرر بیشتر از حدی که مشخص کردند باشد معامله به صورت خودکار بسته شود. البته این ابزار معاملاتی بیشتر در بازار فیوچرز پرکاربرد دارد زیرا این بازار معاملاتی به دلیل استفاده از اهرم معاملاتی بالا سود و ضرر زیادی را برای کاربران به همراه دارد.

از همین رو سرمایه گذاران با مشخص کردن استاپ لاس سعی می‌کنند از دارایی خود در قبال نوسانات بازار جلوگیری کنند. برای درک بهتر این موضوع سعی داریم استاپ لاس را با مثالی به شما توضیح دهیم. با خود فرض کنید که معاملاتی را آغاز کرده‌اید و پیش بینی می‌کنید که روند بازار صعودی می‌شود اما برای اطمینان بیشتر برای معاملات خود حد ضرر مشخص می‌کنید تا اگر روند بازار برخلاف پیش بینی شما پیش رفت ضرر زیادی متحمل نشوید. از همین رو برای معامله خود حد ضرر 5 درصد مشخص می‌کنید در این صورت اگر ریزش بازار بیشتر از 5 درصد بود معاملات شما به صورت خودکار بسته می‌شود.

 

انواع استاپ لاس

 

انواع استاپ لاس

اکنون که با مفهوم کلی حد ضرر آشنا شدید بهتر است بدانید که حد ضرر انواع متفاوتی دارد و کاربران باید براساس استراتژی معاملاتی که مدنظر دارند حد ضرر را انتخاب کنند. از همین رو به صورت کلی Stop Loss به چند دسته متفاوت تقسیم می‌شود با در نظر داشتن این موضوع ما در ادامه مقاله قصد داریم به توضیح کامل‌تری در خصوص دو استاپ لاس شناخته شده بپردازیم.

 

استاپ لاس ثابت (Fixed stop loss)

استاپ لاس ثابت (Fixed stop loss) حد ضرر را پایین‌تر از قیمت فعلی بازار مشخص می‌کند در این صورت سرمایه گذاران از این ابزار معاملاتی برای محدود کردن زیان‌های احتمالی در معاملات خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، یک سرمایه‌گذار سهامی را به قیمت 3500 روپیه می‌خرد و Fixed stop loss را در 3150 روپیه، یعنی 10٪ پایین‌تر از قیمت خرید، تنظیم می‌کند. اگر قیمت بازار به 3150 روپیه برسد، استاپ لاس سفارش فروش را فعال می‌کند و این کار موجب بسته شدن موقعیت و قفل شدن زیان حداکثر 350 روپیه به ازای هر سهم می‌شود.

این نوع حد ضررها همانطور که از نامشان پیداست ثابت می‌مانند و مانند انواع دیگر استاپ لاس ها، قیمت بازار را دنبال نمی‌کنند. همچنین در استاپ لاس ثابت سرمایه‌گذاران می‌دانند موقعیت آن‌ها دقیقا در چه قیمتی بسته خواهد شد که این موضوع به عنوان مزیت Fixed stop loss شناخته می‌شود. البته بهتر است بدانید حد ضرر نیز همچون فناوری‌های دیگر از مزایا و معایبی برخوردار است و یکی از معایب این فناوری این است که اگر قیمت سریع کاهش یابد، حد ضرر ممکن است به طور قابل توجهی پایین‌تر از قیمت توقف تعریف شده فعال شود.

 

استاپ لاس دنبال کننده (Trailing)

استاپ لاس دنبال کننده (Trailing) براساس نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال تنظیم می‌شود از همین رو در این روش معامله گران باید یک محدوده بین قیمت جاری و حد ضرر مشخص کنند. که در این صورت اگر قیمت ارز دیجیتال با افزایش روبرو شود ارزش حد ضرر نیز با آن افزایش پیدا می‌کند. همچنین در صورتی که بازار با کاهش قیمت روبرو شود ارزش حد ضرر نیز کاهش پیدا می‌کند و در صورتی که حد ضرر به مقدار تعیین شده‌ای رسید دارایی‌ها برای جلوگیری از ضرر و زیان لیکویید می‌شود.

 

چگونه استاپ لاس بگذاریم؟

 

چگونه استاپ لاس بگذاریم؟

اکنون که با مفهوم کلی Stop Loss آشنا شدید ممکن است این سوال برایتان به میان آید که نحوه گذاشتن استاپ لاس در فارکس یا بازار ارزهای دیجیتال چگونه است. برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که معیار مشخصی برای نحوه گذاشتن استاپ لاس وجود ندارد، بلکه این موارد به شخص و استراتژی معاملاتی که تریدرها مدنظر دارند بستگی دارد. اما به صورت کلی حد ضرر با یک فاصله مشخص نسبت به سطح حمایتی که در آن تریدرها یا معامله گران خرید انجام داده‌اند تعیین می‌شود یا با ابزارهای معاملاتی به نسبت میزان سود مورد نظر یا همان نسبت ریسک به ریوارد معامله گر استاپ لاس را تعیین می‌کند.

برهمین اساس نمی‌توان محاسبه دقیقی برای تعیین حد ضرر معرفی کرد، زیرا مشخص کردن حد ضرر در بورس، فارکس و ارز دیجیتال به تحمل معامله گر برای پذیرش ضرر بستگی دارد. البته عده‌ای از افراد براین باورند که نحوه گذاشتن استاپ لاس در متاتریدر متفاوت است. اما همانطور که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم تعیین حد ضرر و نحوه محاسبه استاپ لاس تنها به معامله گران بستگی دارد از همین رو نمی‌توان فرمول ثابتی را برای تمامی تریدرها و سرمایه گذاران معرفی کرد.

 

جمع بندی

استاپ لاس ابزار معاملاتی برای مدیریت ریسک و جلوگیری از ضرر و زیان های بازار ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی می‌باشد از همین رو سرمایه گذاران و معامله گران باید برای معاملات خود حد ضرر مشخص کنند تا بتوانند معاملات کم ریسک‌تری را برای خود به ارمغان آورند. به صورت کلی افراد با مشخص کردن حد ضرر اعلام می‌کنند که اگر روند بازار برخلاف پیش بینی آن‌ها پیش رفت تا چه مقدار می‌توانند ضرر تحمل کنند. در این صورت اگر بازار بیشتر از مقداری که مشخص کردند با ضرر همراه بود استاپ لاس اتومات دارایی کاربران را لیکویید می‌کند.

با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید عده‌ای از افراد براین باورند که اندیکاتور استاپ لاس می‌تواند گزینه مناسبی برای تعیین حد ضرر باشد. اما باید به این نکته توجه کرد که هیچ گونه اندیکاتوری برای تعیین حد ضرر وجود ندارد و نحوه محاسبه و تعیین حد ضرر تنها به استراتژی معاملاتی، تحمل ضرر معامله گران و همچنین نسبت ریسک به ریوارد بستگی دارد.

 

سوالات متداول

آیا استفاده از حد ضرر در تمامی شرایط بازار مناسب است؟

خیر استفاده از حد ضرر برای تمامی شرایط مناسب نمی‌باشد. مثلاً در بازارهای با نوسانات بسیار بالا، ممکن است استاپ لاس‌ها به طور مکرر فعال شوند و معامله‌گر را از بازار خارج کنند، حتی اگر جهت کلی معامله درست باشد. در این موارد، معامله‌گران ممکن است نیاز به تنظیم سطح حد ضرر یا استفاده از انواع دیگر stop loss مانند استاپ لاس دنباله‌دار داشته باشند.

 

استاپ لاس ثابت و استاپ لاس دنباله دار چه تفاوتی دارند؟

استاپ لاس ثابت (Fixed Stop Loss) یک سطح قیمت مشخص را تعیین می‌کند که در صورت رسیدن قیمت به آن، معامله بسته می‌شود. این سطح ثابت است و تغییر نمی‌کند. اما استاپ لاس دنباله‌دار (Trailing Stop Loss) به دنبال افزایش قیمت حرکت می‌کند و سطح حد ضرر را به نسبت مشخصی از قیمت بازار تنظیم می‌کند. این نوع حد ضرر به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که سود خود را حفظ کنند و در عین حال از زیان‌های بزرگ جلوگیری کنند.

 

آیا حد ضرر در همه بازارها قابل استفاده است؟

بله، استاپ لاس در تمامی بازارهای مالی از جمله بازار سهام، فارکس، کالاها و ارزهای دیجیتال قابل استفاده است. هرچند که ممکن است روش‌های تنظیم و استفاده از آن در هر بازار متفاوت باشد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها