لیکویید چیست؟ جلوگیری از لیکویید شدن در بازار ارز دیجیتال

در سال‌های اخیر روش‌های معاملاتی بسیار زیادی در بازار ارزهای دیجیتال به وجود آمده است که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها معاملات فیوچرز یا معاملات آتی می‌باشد. زیرا در معاملات آتی کاربران می‌توانند از اهرم معاملاتی یا لوریج بالا استفاده کنند و بتوانند معاملاتی چندین برابر دارایی خود داشته باشند و سود زیادی دریافت کنند. البته همانطور معاملات فیوچرز باعث سوددهی بسیار زیاد کاربران می‌شود می‌‌تواند ضررهای زیادی را نیز برای آن‌ها به همراه داشته باشد. حتی ممکن است ضرر معامله‌گران آنقدر زیاد باشد که دارایی آن‌ها لیکویید (Liquidation) شود.

به طور کلی در بازار کریپتو لیکوئید شدن یکی از کابوس‌های بزرگ تریدرها و سرمایه‌گذاران می‌باشد. البته همانطور که به آن اشاره کردیم لیکویید بیشتر برای تریدرهایی اتفاق می‌افتد که در بازار فیوچرز فعالیت می‌کنند. با در نظر داشتن این موضوع برای اینکه بدانیم این مشکل بزرگ چگونه رخ می‌دهد و راه‌های جلوگیری از آن به چه شکل است قصد داریم در ادامه مقاله به توضیح کامل‌تری در خصوص لیکوئید بپردازیم.

  1. لیکویید چیست؟
  2. چه ارتباطی میان لیکویید و مارجین وجود دارد؟
  3. چه زمانی لیکویید اتفاق می‌افتد؟
  4. راه های جلوگیری از لیکویید شدن

 

لیکویید چیست؟

 

لیکویید شدن در ارز دیجیتال چیست؟

بازار کریپتو از نوسانات زیادی برخوردار است و این موضوع توانسته توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند زیرا گاهی اوقات نوسانات زیاد بازار ارزهای دیجیتال باعث سوددهی کاربران شده است. اما بازار کریپتوکارنسی در کنار داشتن سود، ضررهای بسیار زیادی نیز به همراه دارد و می‌تواند کاربر را تا مرز لیکوئید شدن بکشاند. برهمین اساس بهتر است بدانید لیکویید یکی اصطلاحات رایج در بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد و زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر با ضررهای زیادی روبرو شده و پوزیشن‌های معاملاتی آن‌ها در صرافی‌ های ارز دیجیتال بسته شود.

در این موقعیت تریدرها و سرمایه‌گذاران بیشتر دارایی خود را از دست داده و یا حساب آن‌ها کاملا صفر می‌شود. البته همانطور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره کردیم لیکوئید شدن بیشتر برای کاربرانی که در فیوچرز فعالیت دارند و از اهرم معاملاتی بالا استفاده می‌کنند اتفاق می‌افتد.

 

چه ارتباطی میان لیکویید و مارجین وجود دارد؟

 

چه ارتباطی میان لیکویید و مارجین وجود دارد؟

معاملات مارجین به یکی از روش‌های معاملاتی گفته می‌شود که کاربران به جای استفاده از تمام سرمایه خود، از صرافی یا بروکر مورد نظر وام می‌گیرند. البته برای دریافت وام آن‌ها باید مقداری از دارایی خود را که پلتفرم مورد نظر مشخص می‌کند سپرده‌گذاری کنند. که در این شرایط سرمایه‌گذاران می‌توانند بیشتر از میزان دارایی که دارند معامله کنند. البته از آنجایی که در معاملات مارجین نیز از لوریج استفاده می‌شود امکان ضرر و لیکوئید شدن میز وجود دارد.

اما در این شرایط صرافی های ارز دیجیتال یا بروکرها یک سطح‌بندی مشخصی برای معاملات کاربران در نظر می‌گیرند که هر زمان ضررهای کاربران به آن سطح رسید به سرمابه‌گذاران و تریدرها هشدار خطر می‌دهند. که این هشدار خطر در بازار ارزهای دیجیتال با نام کال مارجین (Call Margin) شناخته می‌شود. به طور کلی کال مارجین بیشتر با هدف جلوگیری از لیکوئید شدن کاربران به وجود آمده و سعی دارد آن‌ها را از این خطر دور نگه دارند.

 

چه زمانی لیکویید اتفاق می‌افتد؟

 

چه زمانی لیکویید اتفاق می‌افتد؟

لیکویید شدن در بازار کریپتوکارنسی زمانی اتفاق می‌افتد که پلتفرم‌های معاملاتی یا بروکر، پوزیشن معاملاتی کاربران را ببندد. زیرا در این شرایط روند معاملات کاربر با شرایط نابه‌سامانی روبرو بوده که از همین رو زمانی که دارایی سرمایه‌گذار به سطح مشخصی که صرافی ارز دیجیتال مشخص کرده بودی برسد پوزیشن ها به صورت خودکار بسته می‌شوند. همچنین در این شرایط کال مارجین به کمک سرمایه‌گذار میشتابد و به کاربر اطلاع می‌دهد که باید میزان دارایی بیشتری را وارد بازار کند.

 

راه های جلوگیری از لیکویید شدن

 

راه های جلوگیری از لیکویید شدن

اکنون که با این خطر بزرگ آشنا شدید بهتر است بدانید روش‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها از لیکویید شدن در بازار ارز دیجیتال جلوگیری کنید. برهمین اسا در بازار ارزهای دیجیتال بسیاری از کاربران بی‌تجربه بدون داشتن اطلاعات کافی تمام دارایی خود را وارد بازار می‌کنند. که این موضوع می‌تواند ضررهای زیادی را به همراه داشته باشد و دارایی آن‌ها را تا لیکویید شدن بکشاند.

از همین رو افراد باید برای جلوگیری از لیکوییدن شدن و داشتن معاملات بهتر از یک استراتژی معاملاتی مناسب استفاده کنند. همچنین بهتر است کاربران در معاملات خود از اهرم پایین‌تری استفاده کنند زیرا همانطور که اهرم بالا از سود زیادی بهره‌مند است می‌تواند ضررهای زیادی با خود به همراه داشته باشد. البته یکی از راه‌های جلوگیری از لیکویید شدن این است که افراد نباید بر روی انواع ارزهای دیجیتال کنند زیرا اگر بدون داشتن هیچ شناختی به این کار بپردازد خطرات زیادی به همراه دارد. برهمین اساس بهتر است در خصوص آن پروژه تحقیق کنند تا بتوانند از ضررهای احتمالی جلوگیری کنند.

 

جمع بندی

سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی یا سایر بازارهای مالی ریسک بسیار زیادی به همراه دارد زیرا اگر معامله‌گران با اطلاعات کاملی وارد بازار نشوند ممکن است شاهد ضررهای زیادی باشند. از همین رو ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با مفهوم Liquidation آشنا کنیم تا بتوانید با این اصطلاح رایج در بازار ارز دیجیتال آشنا شوید و از آن جلوگیری کنید. البته همانطور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره کردیم تنها با رعایت یک‌سری موضوعات می‌توانید از لیکویید ارز دیجیتال جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها