آموزش صفر تا صد ساخت ربات تریدر ارز دیجیتال

معامله در بازارهای معاملاتی همچون بورس و فارکس در ساعات مشخصی انجام می‌شود. اما بازار ارزهای دیجیتال به صورت 24 ساعته فعالیت می‌کند و کاربران می‌توانند در طول شبانه روز بسته به استراتژی معاملاتی مورد نظر به معاملات ارزهای دیجیتال بپردازند. برهمین اساس کاربران و تریدرها گاهنا ساعت‌ها باید روند بازار را بررسی کنند. اما برای راحت‌تر کردن کار تریدرها توسعه دهندگان با راه‌ اندازی ربات های ارز دیجیتال به کمک تریدرها شتافتند و ربات های ارز دیجیتال را به عنوان دستیار تریدر وارد بازار کردند.

برهمین اساس در چندین سال اخیر پلتفرم‌های زیادی وارد بازار شدند که هدف آن‌ها ارائه ربات ترید بود و هر یک از آن‌ها از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار بودند. اما بهتر است بدانید که استفاده از ربات ها تنها توسط پلتفرم ها امکان پذیر نیست. بلکه کاربران خود نیز می‌توانند به ساخت ربات ارز دیجیتال بپردازند و از این ربات ها در روند معاملات خود استفاده کنند. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم شما را با آموزش ساخت ربات ارز دیجیتال آشنا کنیم.

  1. ربات تریدر ارز دیجیتال چیست؟
  2. ساخت ربات ارز دیجیتال چگونه است؟
  3. آموزش ساخت ربات ارز دیجیتال
  4. ساخت ربات ارز دیجیتال بهتر است یا استفاده از پلتفرم‌های تریدر
  5. مزایا و معایب ساخت ربات ارز دیجیتال

 

ربات تریدر ارز دیجیتال چیست؟

 

ربات تریدر ارز دیجیتال چیست؟

پیش از آموزش ساخت ربات ارز دیجیتال بهتر است ابتدا شما را با مفهوم ربات تریدر ارز دیجیتال آشنا کنیم. ربات تریدر یکی از ابزارهای کاربردی در بازار کریپتوکارنسی می‌باشد که در چندین سال اخیر استفاده از آن در میان سرمایه گذاران رواج پیدا کرده است. زیرا این بات ها برای تشخیص روند بازار و انجام معاملات بهتر راه اندازی شده است و این نوع ربات ها می‌توانند به صورت خودکار معاملات را انجام دهند.

که برای انجام این کار سرمایه گذاران باید یک استراتژی معاملاتی بسته به هدف خود را انتخاب کنند و قوانین از پیش تعیین شده را بر روی ربات پیاده سازی کنند. پس از آن ربات ها می‌توانند به صورت خودکار به انجام معاملات انواع ارزهای دیجیتال بپردازند و کاربران تنها باید بر روی روند کار ربات ها نظارت داشته باشند.

 

ساخت ربات ارز دیجیتال چگونه است؟

 

ساخت ربات ارز دیجیتال چگونه است؟

روش‌های متفاوتی برای ساخت ربات ارز دیجیتال وجود دارد که کاربران و سرمایه گذاران می‌توانند با استفاده از این روش‌ها به ساخت ربات تریدر بپردازند. یکی از رایج‌ترین روش‌‌ها استفاده از ربات های رمزنگاری شده منبع باز است. که راه اندازی آن‌ها کار پیچیده‌ای نیست و تنها کاربران باید این بات ها را دانلود کرده و تا حدی از دانش فنی برخوردار باشند.

البته در این بات ها برای اضافه کردن یک سری ویژگی‌های متفاوت، توسعه دادن و حل مشکلات امنیت ربات ها، کاربران باید حداقل به یک زبان برنامه نویسی مسلط باشند. که از بهترین ربات های منبع باز می‌توان به Gekko و Zenbot اشاره کرد. برهمین اساس با استفاده از سورس­ کد آن‌ها می‌توان یک ربات معاملاتی ابتدایی را در مدت کوتاهی ساخت و راه‌ اندازی کرد. البته برای ساخت ربات تریدر پیچیده‌تر که بتواند به معامله در چندین صرافی ارز دیجیتال بپردازد سرمایه گذاران باید از دانش بیشتری برخوردار باشند و وقت و انرژی بیشتری برای توسعه آن‌ها بگذارند.

 

آموزش ساخت ربات ارز دیجیتال

 

آموزش ساخت ربات ارز دیجیتال

همانطور که در بخش بالا به آن اشاره کردیم برای ساخت ربات ارز دیجیتال روش‌های متفاوتی وجود دارد و کاربران می‌توانند با دانلود ربات های منبع باز به استفاده از آن‌ها بپردازند. البته برای استفاده از ربات های پیشرفته‌تر سرمایه گذاران باید از دانش کافی برخوردار باشند و مراحل متفاوتی را طی کنند. که این مراحل عبارت‌اند از:

 

انتخاب یک زبان برنامه نویسی

ابتدا برای ساخت ربات ارز دیجیتال بهتر است یک زبان برنامه نویسی مناسب برای نوشتن بات خود انتخاب کنید. که از رایج‌ترین زبان‌ها برای برنامه نویسی می‌توان به پایتون، جاوا اسکریپت اشاره کرد که توسط تعداد زیادی از توسعه دهندگان برای ساخت ربات های رمزنگاری استفاده می‌شود. همچنین از آنجایی که این زبان‌ها شناخته شده می‌باشند و توسعه دهندگان زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند در روند ساخت بات ها هر زمان با مشکلی مواجه شدید می‌توانید از توسعه دهندگان برای رفع آن مشکل کمک بگیرید.

 

پیدا کردن API

پیش از شروع کد نویسی برای ساخت ربات ارز دیجیتال باید ای‌پی‌آی‌ها را نیز در دست داشه باشید. زیرا API به ربات شما امکان دسترسی به صرافی‌هایی مورد نظری که قصد دارید با استفاده از ربات در آن معامله کنید را می‌دهد.

 

ایجاد حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال

یکی از مراحل دیگری که باید برای آموزش ساخت ربات تریدر ارز دیجیتال به آن توجه کرد ایجاد یک حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال مورد نظر شما می‌باشد. برای ساخت حساب کاربری ابتدا باید صرافی مورد نظر خود را انتخاب کنید و به ثبت نام و احراز هویت درون آن‌ها بپردازید. البته در چندین سال اخیر برای راحتی کار کاربران صرافی های متفاوتی راه اندازی شده است که نیاز به احراز هویت ندارند.

 

معماری ربات

مرحله بعدی برای ساخت ربات معامله گر ارز دیجیتال، طراحی معماری و مدل معاملاتی ربات شما می‌باشد که باید یک مدل ریاضی کاربردی بسازید تا ربات شما بتواند کارایی خود را از آن الهام بگیرد. برهمین اساس باید ربات معامله گر خود را به نحوی طراحی کنید که از داده‌های مناسب استفاده کند. زیرا یک طراحی بد می‌تواند منجر به خسارات سنگین شود و ضررهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. پس از گذراندن این مراحل زمانی که که معماری ربات شما به پایان رسید می‌توانید کد نویسی و ساخت آن را آغاز کنید و بات خود را به مرحله تست و اجرا برسانید.

 

تست ربات

برای تست ربات، شما باید دو عملکرد مهم را ارزیابی کنید تا بتوانید ربات را به مرحله اجرا برسانید. برهمین  اساس در مرحله اول ابتدا باید مطمئن شوید که ربات همانطور که طراحی کردید باید کار کرده و می‌تواند در مقابل نوسانات داده‌ها به درستی عمل کند. البته در این مرحله عواملی همچون ریسک در مقابل پاداش و خطاهای مدل سازی ارزیابی می‌شود. پس از گذراندن این مراحل تست به مرحله دوم می‌رسد و در این مرحله باید عملکرد ربات را به صورت دقیق تنظیم کنید. البته منظور از تنطیم دقیق عملکرد ربات عملکرد بهینه سازی نوع رفتاری می‌باشد که می‌خواهید ربات نشان هد.

 

اجرا

پس از گذراندن تمامی مراحل بالا و رفع هرگونه مشکلاتی، ربات تریدر اکنون آماده اجرا است و از آن می‌توانید در روند معاملات خود استفاده کنید. البته باید به این موضوع توجه کنید که در ماه‌های اول راه اندازی ربات باید عملکرد آن را بررسی کنید و بر روی معاملاتی که ربات انجام می‌دهد نظارت داشته باشید تا بتواندکار خود را درست انجام دهد. همچنین بهتر است بدانید برای ربات‌های تجاری هر چه وقت و انرژی بیشتری بگذارید نتیجه مطلوب‌تری به دست می‌آورید.

 

ساخت ربات ارز دیجیتال بهتر است یا استفاده از پلتفرم های ربات تریدر

 

ساخت ربات ارز دیجیتال بهتر است یا استفاده از پلتفرم های ربات تریدر

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم این روزها ربات ها و Chat GPT به عنوان دستیار تریدر فعالیت می‌کنند. برهمین اساس در چندین سال اخیر پلتفرم‌هایی که با ارائه ربات ارز دیجیتال وارد بازار شدند افزایش یافت و مورد توجه فعالان حوزه ارزهای دیجیتال قرار گرفت. زیرا کاربران تازه کار یا افرادی که دانش کافی در خصوص کد نویسی و زبان برنامه نویسی ندارند می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌هایی که ربات ها را ارائه می‌دهند معاملات بهتری را برای خود رقم بزنند. البته اکنون ممکن است این سوال به میان آید که آیا استفاده از پلتفرم‌های تریدر بهتر است یا ساخت ربات ارز دیجیتال؟

به صورت کلی استفاده از ربات های تریدر رایگان نمی‌باشد و کاربران باید برای استفاده از این پروژه‌ها به صورت ماهانه اشتراک خریداری کنند که بسته به کارکرد این ربات ها قیمت خرید اشتراک متغیر است. همچنین باید به این نکته توجه کرد که ربات هایی که توسط پلتفرم‌ها ارائه می‌شوند تمامی بازارهای معاملاتی را پوشش نمی‌دهد بلکه بعضی از آن‌ها تنها برای معاملات محدودی همچون آربیتراژ راه اندازی شده است که به آن‌ها ربات آربیتراژ می‌گویند. البته کاربران می‌توانند با کد نویسی ویژگی‌هایی که در نظر دارند را به این بات ها اضافه کنند.

همچنین توجه به امنیت پلتفرم‌های اینچنینی موضوع مهمی است. زیرا ممکن است پلتفرمی که شما از آن استفاده می‌کنید مشکلات امنیتی ناشناخته‌ای به همراه داشته باشد یا سرورهای آن‌ها از پایداری کافی برخوردار نباشد تا بتواند معاملات را با دقت مورد نظر انجام دهند. با در نظر داشتن این موضوع می‌توان گفت که استفاده از پلتفرم‌های ارائه دهنده ربات ترید ارز دیجیتال برای کاربران تازه کار گزینه مناسبی است اما مشکلات زیادی را نیز به همراه دارد. برهمین اساس اگر به دنبال یک ربات با قابلیت‌ها و امنیت بالا می‌باشید بهتر است به ساخت ربات ارز دیجیتال بپردازید.

 

مزایا و معایب ساخت ربات تریدر

 

مزایا و معایب ساخت ربات ارز دیجیتال

تا به اینجای مقاله در خصوص مزایا و ویژگی‌های ربات تریدر صحبت کردیم اما بهتر است بدانید که با اینکه مزایای اساخت ربات ارز دیجیتال بسیار زیاد اما معایبی نیز به همراه دارد. به صورت کلی برخلاف پلتفرم‌های ترید که قابلیت‌های محدودی دارند، کاربران با ساخت ربات تریدر می‌‌توانند ویژگی‌ها‌ و قابلیت‌های مورد نظر خود را به بات اضافه کنند. همچنین سرمایه گذاران می‌توانند کنترل بسیار زیادی بر روی عملکرد و استراتژی معاملاتی که بر روی ربات طراحی کردند دارند که و بر اساس هدف خود می‌توانند آن‌ها را به صورت دلخواه تنظیم کنند.

 

جمع بندی

برای ساخت ربات ارز دیجیتال بهتر است به مواردی که در بخش بالا به آن اشاره کردیم توجه کنید زیرا دقت در ساخت این بات ها بسیار مهم است و هرگونه خطا می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. حتی این امکان وجود دارد که یک سری مشکلات و خطاها دارایی کاربران را تا لیکویید شدن برساند. همچنین بهتر است کاربران بر روی نحوه عملکرد بات ها نظارت کافی داشته باشند تا هر زمان اگر مشکلی پیش آمد بتوانند آن‌ها را برطرف کنند.

البته اگر تازه کار هستید و اطلاعات زیادی در خصوص حوزه کریپتو کارنسی ندارید می‌توانید با استفاده از بهترین ربات هایی که در چندین سال اخیر ارائه شده‌اند استفاده کنید. که به عنوان بهترین ربات ترید می‌توان به  ArbitrageScanner bot، ربات Learn 2 Trade و غیره اشاره کرد. اما در زمان ساخت یا انتخاب ربا ارز دیجیتال باید بات خود را براساس هدف و امنیت مورد نظر خود انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها