اصطلاحات ارز دیجیتال؛ آشنایی با مفاهیم مهم بازار کریپتو

بازار ارزهای دیجیتال یکی از انواع بازارهای مالی است که به شکل پیچیده‌ای طراحی شده است و اصطلاحات و مفاهیم متعددی این بازار مالی را شکل داده است. از همین رو سرمایه گذاران و معامله گرانی که علاقه‌مند به ورود به بازار کریپتو می‌باشند بهتر است ابتدا در خصوص اصطلاحات ارز دیجیتال اطلاعات کاملی دریافت کنند سپس فعالیت خود را در بازار کریپتو آغاز کنند.

زیرا آشنایی با این اصطلاحات و مفاهیم می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی روند سرمایه گذاری افراد بر جای بگذارند و از اشتباهات و ضررهای احتمالی جلوگیری کنند. با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم مرحله به مرحله شما را اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال در بخش‌های متفاوت آشنا کنیم تا ا اطلاعات و اطمینان بیشتری در این بازار مالی فعالیت کنید و به درک بهتری از دنیای کریپتوکارنسی برسید.

 

آشنایی با اصطلاحات عمومی و پایه بازار ارز دیجیتال

 

آشنایی با اصطلاحات عمومی و پایه بازار ارز دیجیتال

همانطور که در بخش بالا نیز به آن اشاره کریم برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاران بهتر است در خصوص اصطلاحات و مفاهیم این بازار مالی اطلاعات کاملی کسب کنند تا بتوانند با داشتن دانش کافی درک بهتری از شرایط بازار پیدا کنند و تصمیمات مناسبی برای معاملات بگیرند. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید که بازار کریپتو بسیار گسترده است و از مفاهیم زیادی تشکیل شده و تعداد زیادی از اصطلاحات ارزهای دیجیتال تخصصی است.

برهمین اساس افرادی که به تازگی قصد دارند در این بازار مالی فعالیت کنند نیاز نیست که در خصوص اصطلاحات تخصصی اطلاعات زیادی داشته باشند. بلکه این افراد ابتدا باید در خصوص مباحث پایه بازار کریپتو اطلاعات کافی پیدا کنند سپس مرحله به مرحله اطلاعات خود را گسترش دهند و به سراغ مباحث تخصصی بازار بروند. برهمین اساس ما در این مقاله قصد داریم ابتدا به معرفی مباحث و اصطلاحات پایه ارز دیجیتال بپردازیم سپس به سراغ اصطلاحات تخصصی بازار برویم.

 

بلاک چین (Blockchain)

 

1: بلاک چین (Blockchain)

بلاک چین (Blockchain) یک فناوری دیجیتالی است که برای رمزنگاری، تاریخچه تمام تراکنش‌های انجام شده از تکنولوژی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند و این اطلاعات را در زنجیره‌ای از بلوک‌ها ذخیره می‌کند. به صوت کلی هر بلوک حاوی داده‌های شخصی است و هر یک از کد منحصر به فردی به نام هش برخوردار است. با در نظر داشتن این موضوع هر زمان بلوک جدیدی ساخته شود آن بلوک به بلوک‌های قبلی متصل می‌شود و زنجیره‌ای امن را تشکیل می‌دهد.

 

غیر متمرکز (Decentralized)

 

2: غیر متمرکز (Decentralized)

غیرمتمرکز یا همان Decentralized یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال است. زمانی که می‌گوییم یک فناوری به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند یعنی هیچگونه نظارتی توسط شخص یا سازمانی وجود ندارد. از همین رو مدیریت عملکردها و تصمیمات، پروژه‌‌هایی که به شکل غیر متمرکز طراحی شده‌اند بین چندین نود یا واحدهای مستقل توزیع می‌شود و اعضای پروژه در خصوص آینده آن‌ها تصمیم گیری می‌کنند که این موضوع می‌تواند منجر به افزایش امنیت و شفافیت یک پروژه شود.

 

قرارداد هوشمند (Smart Contract)

 

3: قرارداد هوشمند (Smart Contract)

قرارداد هوشمند یا همان اسمارت کانترکت (Smart Contract) یک نوع پروتکل دیجیتال است که بر روی بلاک چین طراحی شده است و برای تسهیل و راحتی تایید یا اجرای قراردادها بدون نیاز به دخالت واسطه‌ها به صورت غیر متمرکز استفاده می‌شود. به صورت کلی در قرارداد هوشمند شرایط و ضوابط مد نظر قرار داده می‌شود در صورتی که شرایط گفته شد انجام شد قرار داد هوشمند به صورت خودکار انجام می‌شود.

 

همتا به همتا (P2P)

 

4: همتا به همتا (P2P)

همتا به همتا (Peer-to-Peer) که به آن P2P نیز گفته می‌شود که کاربران با استفاده از آن می‌توانند بدون دخالت شخص ثالث با یکدیگرارتباط برقرار کنند و به مبادله اطلاعات و دارایی‌ها بپردازند. به صورت کلی این فناوری منجر به افزایش امنیت می‌شود و در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد به سزایی دارد. زیرا تعداد زیادی از صرافی‌های ارز دیجیتال به شکل P2P راه اندازی شده است و به عنوان یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال شناخته می‌شود.

 

فورک (Fork)

 

5: فورک (Fork)

زمانی که شبکه‌های بلاک چینی با مشکلاتی روبرو می‌شوند توسعه دهندگان برای برطرف کردن این مشکلات باید به سراغ راه حل‌های متفاوتی بروند تا بتوانند مشکلات را بهبود سازنند که به ایجاد تغییر در پروتکل ها فورک (Fork) گفته می‌شود.

 

6: سافت فورک (Soft Fork)

زمانی که مشکل یا خلل جدیدی در پروژه ایجاد می‌شود توسعه دهندگان با ایجاد یک سری تغییرات در قوانین پروتکل بلاک چین سعی می‌کنند مشکلات به وجود آمده را برطرف می‌کند که به آن سافت فورک (Soft Fork) می‌گویند.

 

7: هاردفورک (Hard Fork)

گاهی اوقات مشکلات شبکه‌های بلاک چینی قابل حل نیستند و توسعه دهندگان پس از رای گیری و بررسی عوامل متعدد به این نتیجه می‌رسند که باید تغییرات گسترده‌ای ایجاد کنند. که معمولا این تغییرات منجر به ایجاد دو زنجیره متفاوت از بلاک چین می‌شوند، که هر یک از آن‌ها قوانین و ویژگی‌های خاص خود را دارند و به این فرایند هاردفورک (Hard Fork) می‌گویند. البته این اصطلاح کاربردی در بازار ارزها دیجیتال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اتریوم کلاسیک اشاره کرد.

 

نود (Node)

 

8: نود (Node)

نود (Node) نیز یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال است و زمانی که یک دستگاه نسخه‌ای از کل زنجیره بلوک‌های بلاک چین را ذخیره و به روز رسانی می‌کند به آن نود یا گره می‌گویند. نودها در شبکه بلاک چین فعالیت‌های متعددی همچون تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلوک جدید انجام می‌دهند که این مسائل نقش اساسی در حفظ امنیت و عملکرد شبکه ایفا می‌کنند.

 

وایت پیپر (White Paper)

 

9: وایت پیپر (White Paper)

وایت پیپر (White Paper) یک سند جامع و فنی است که توسط توسعه دهندگان بازار ارزهای دیجیتال نوشته می‌شود. به صورت کلی توسعه دهندگان اطلاعات کلیدی و مهم پروژه را در وایت پیپر می‌نویسند که این اطلاعات شامل ویژگی‌ها و اهداف، نحوه عملکرد پروژه می‌باشد. از همین رو سرمایه گذاران و معامله گران می‌توانند با مطالعه وایت پیپر به درک بهتری از رمز ارز مورد نظر دست پیدا کنند و به تحلیل ارزهای دیجیتال بپردازند.

 

انواع ارزهای دیجیتال

 

10: انواع ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی‌های نوظهور شناخته می‌شود از همین رو در چندین سال اخیر به دلیل داشتن ویژگی‌های متعدد با استقبال زیادی از سوی سرمایه گذاران و معامله گران روبرو شدند. برهمین اساس توسعه دهندگان بازار ارزهای دیجیتال برای جذب سرمایه گذاران بیشتر، انواع ارزهای دیجیتال را راه اندازی کرده‌اند. اما به صورت کلی رمز ارزها به دو دسته کوین (Coin) و توکن (Token) تقسیم می‌شوند.

 

کوین (Coin)

 

11: کوین (Coin)

کوین (Coin) یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که بر روی بلاک چین اختصاصی خود طراحی شده است و تمامی اطلاعات مختص به تراکنش‌های این رمز ارز در بلاک چین اختصاصی قرار می‌گیرد. با در نظر داشتن این موضوع می‌توان بیت کوین، اتریوم و لایت کوین را به عنوان مهم‌ترین کوین های بازار ارزهای دیجیتال معرفی کرد.

 

12: توکن (Token)

تمامی پروژه‌های کریپتو از شبکه اختصاصی برخوردار نیستند بلکه تعداد از آن‌ها به دلیل نداشتن شبکه اختصاصی، پروژه خود را بر روی شبکه‌های دیگر راه اندازی می‌کنند که به این نوع رمز ارزها توکن (Token) گفته می‌شود و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به توکن های ERC-20 اشاره کرد.

 

ترید (Trade)

 

13: ترید (Trade)

در بازار ارزهای دیجیتال اصطلاح شناخته شده به نام ترید وجود دارد که بهتر است افراد تازه کار و کم تجربه در خصوص آن اطلاع کافی داشته باشند. از همین رو به معاملاتی که در بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال، برای کسب سود از تغییرات قیمت در بازه‌های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت صورت می‌گیرد ترید (Trade) گفته می‌شود.

 

هولد (Hold)

 

14: هولد (Hold)

هولد (Hold) یکی از روش‌های معاملاتی در بازارهای مالی است، به صورت کلی تعدادی از سرمایه گذاران و معامله گران بازارهای مالی دید بلند مدتی نسبت به شرایط بازار دارند و سعی می‌کنند پس از خرید دارایی‌ها به نگهداری آن‌ها حتی در نوسانات بازار بپردازند که به این روش معاملاتی هولد و هودل گفت می‌شود.

 

ایردراپ (Airdrop)

 

15: ایردراپ

ایردراپ (Airdrop) یکی از روش‌های تبلیغاتی است که توسعه دهندگان پروژه‌های ارزهای دیجیتال برای جلب توجه سرمایه گذاران و معامله گران با راه اندازی برنامه‌‌های جدیدی به توزیع رایگان ارزهای دیجیتال می‌پردازند. البته کاربران در قبال دریافت ارزهای دیجیتال رایگان باید فعالیت‌هایی همچون عضویت در شبکه‌های اجتماعی و یا حتی نگه داشتن یک رمز ارز خاص را انجام دهند.

 

لاک دراپ

 

16: لاک دراپ

لاک‌ دراپ (Lockdrop) یکی دیگر از روش‌های تبلیغاتی است، که در آن کاربران با قفل کردن یا سپرده گذاری ارزهای دیجیتال خود برای مدت معینی که پروژه مشخص می‌کند، توکن‌های جدید دریافت می‌کنند. عده‌ای از افراد بر این باورند که لاک دراپ شرایطی مشابهی با ایردراپ دارد اما باید بدانید که لاک دراپ به صورت رایگان انجام می‌شود و افراد تنها با انجام یک سری وظایف ساده می‌توانند ارز دیجیتال دریافت کنند. اما در لاک دراپ شرکت کنندگان باید ارزهای دیجیتال خود را در یک قرارداد هوشمند قفل کنند تا بتوانند رمز ارز جدید دریافت کنند.

 

عرضه اولیه سکه (ICO)

 

17: عرضه اولیه سکه (ICO)

عرضه اولیه سکه یا ICO چیست؟ عرضه اولیه سکه یکی از روش‌های جذب سرمایه است که به عنوان یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. برای انجام این کار توسعه دهندگان پیش از راه اندازی پروژه خود، اعلام می‌کند که در زمان مشخصی قرار است یک میزان معینی از سکه ها یا کوین ها را عرضه کنند. از همین رو توسعه دهندگان پروژه‌های ارز دیجیتال، وب سایت‌های متفاوتی را برای عرضه اولیه سکه در نظر می‌گیرند. برهمین اساس افراد باید در زمان مشخص شده وارد آن وب سایت‌ها شوند و در صورت تمایل به خرید ارزهای دیجیتال بپردازند.

 

عرضه اولیه صرافی (IEO)

 

18: عرضه اولیه صرافی (IEO)

عرضه اولیه صرافی یا IEO چیست؟ عرضه اولیه صرافی یکی دیگر از روشی‌های جذب سرمایه در دنیای کریپتوکارنسی است که توسط صرافی های ارز دیجیتال انجام می‌شود. به صورت کلی در IEO صرافی های ارز دیجیتال به عنوان یک واسط عمل می‌کنند و زمان، تاریخ مشخصی را برای عرضه اولیه کوین در نظر می‌گیرند. البته بهتر است بدانید که IEO تفاوت‌های زیادی با ICO دارد زیرا عرضه اولیه سکه یا همان ICO توسط توسعه دهندگان پروژه انجام می‌شود، اما عرضه اولیه صرافی تنها توسط صرافی های ارز دیجیتال انجام می‌شود.

 

عرضه اولیه سهام (IPO)

 

19: عرضه اولیه سهام (IPO)

عرضه اولیه سهام یا IPO که مخفف عبارت Initial Public Offering است به فرایندی اطلاق می‌شود که در آن شرکت‌های تازه تاسیس برای جذب سرمایه، سهام شرکت خود را برای اولین بار عرضه می‌کنند. از همین رو افراد می‌توانند در IPO شرکت کنند و به خرید سهام شرکت‌ها بپردازند.

 

اصطلاحات مربوط به تحلیل بازارهای مالی

بازارهای مالی از نوسانات زیادی برخوردارند از همین رو سرمایه گذاران و معامله گران پیش از ورود سرمایه خود به بازارهای مالی به ویژه بازار ارزهای دیجیتال بهتر است به تحلیل و ارزیابی شرایط بازار بپردازند و با اطلاعات کامل معاملات خود را آغاز کنند. زیرا تحلیل روند قیمتی بازارهای مالی به سرمایه گذاران و معامله گران کمک می‌کند تصمیمات آگاهانه‌تری در خصوص خرید، فروش یا نگهداری دارایی‌های خود بگیرند. برهمین اساس یادگیری اصطلاحات تحلیل ارزهای دیجیتال می‌تواند تاثیرات زیادی در روند معاملات سرمایه گذاران بگذارد. با در نظر داشتن این موضوع در این بخش قصد داریم چند مورد از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال در حوزه تحلیل بازارهای مالی را به شما معرفی کنیم.

 

20: تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) روشی برای پیش بینی قیمت‌های آینده در بازارهای مالی است که با بررسی داده‌های تاریخی قیمت به کمک ابزارها، الگوها و نمودار قیمتی متفاوت به تحلیل و بررسی شرایط قیمتی بازار می‌پردازد. به صورت کلی این روش تحلیلی بر این فرض استوار است که الگوهای تاریخی قیمت مجددا در طول تاریخ تکرار می‌شوند.

 

21: تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) یا تحلیل بنیادی یکی از روش‌ها پیش بینی روند قیمتی بازارهای مالی است که به بررسی عوامل تاثیر گذار و مهم در بازار می‌پردازند. از همین رو افراد برای تحلیل فاندامنتال باید به صورت مداوم اخبار، شاخص‌های اقتصادی، رویدادها و حوادث را بررسی کنند.

 

دامیننس (Dominance)

 

22: دامیننس (Dominance)

دامیننس (Dominance) به معنای قدرت تاثیرگذاری، تسلط یک دارایی نسبت به کل بازارمی‌باشد و در هر حوزه و زمینه‌ای می‌تواند معنای خاص خود را پیدا کند. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید که یکی از مصداق‌های آن، دامیننس ارزهای دیجیتال می‌باشد و در بازار کریپتوکارنسی تاثیر به‌سزایی دارد.

 

اندیکاتور (Indicator)

 

23: اندیکاتور (Indicator)

اندیکاتور (Indicator) یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال است که بر اساس محاسبات ریاضی طراحی شده است و به بررسی داده‌های تاریخی بازار می‌پردازد. به صورت کلی اندیکاتورها در بیشتر بازارهای مالی به خصوص بازار ارزهای دیجیتال کاربرد دارد، از همین رو در چندین سال اخیر اندیکاتورهای متفاوتی راه اندازی شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شاخص قدرت نسبی (RSI)، مکدی (MACD) و باندهای بولینگر(Bollinger band) اشاره کرد.

 

24: اسیلاتور (Oscillator)

 

24: اسیلاتور (Oscillator)

اسیلاتور (Oscillator) یا نوسان ساز نوعی اندیکاتور است که با تعیین و مشخصی کردن بازه‌های‌ بالا و پایین بین دو مقدار قیمتی مشخص، شاخصی را برای تشخیص روند قیمتی بازارهای مالی طراحی می‌کند و معمولاً بین دو محدوده قیمتی مشخص مانند 0 تا 100 نوسان می‌کند. از همین رو سرمایه گذاران و معامله گران می‌توانند به کمک این ابزار کاربردی به بررسی اشباع خرید و فروش بپردازند و نقاط ورود و خروج به بازار را تشخیص دهند.

 

سطوح حمایت و مقاومت

 

25: سطوح حمایت و مقاومت

سطوح حمایت و مقاومت از مهم‌ترین اصطلاحات رایج در ارز دیجیتال است که سرمایه گذاران و معامله گران می‌توانند با بررسی آن‌ها شرایط قیمتی بازار را تشخیص دهند. به صورت کلی در بازار ارزهای دیجیتال سطح حمایت به یک بازه قیمتی گفته می‌شود که در آن قیمت یک رمز ارز در آن سطح با کاهش قیمتی بیشتری مواجه نمی‌شود. به صورت کلی گاهی اوقات یک رمز ارز با ریزش زیادی همراه است و سرمایه گذاران ونهنگ‌های حرفه‌ای در بازار برای جلوگیری از ریزش‌های بیشتر سرمایه وارد بازار می‌کنند و قیمت رمز ارز مورد نظر را در یک سطح مشخص نگه می‌دارند که به آن سطح حمایت گفته می‌شود.

سطح مقاومت به نقطه‌ای اشاره دارد که قیمت یک ارز دیجیتال با رشد قیمتی مواجه می‌شود از همین رو این سطح همچون یک سقف برای قیمت عمل می‌کند. به صورت کلی زمانی که قیمت یک رمز ارز به یک سطح نزدیک می‌شود سرمایه گذاران حرفه‌ای و نهنگ‌های بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت شروع به فروش دارایی‌های خود می‌کنند تا مانع بالا رفتن قیمت شوند.

 

مارکت کپ (Market Cap)

 

26: مارکت کپ (Market Cap)

مارکت کپ (Market Cap) یا ارزش بازار نشان دهنده اندازه و ارزش کلی یک پروژه در بازار ارزهای دیجیتال است و میزان مارکت کپ از ضرب تعداد کل سکه‌های در گردش آن ارز در قیمت فعلی هر سکه به‌دست می‌آید. برهمین اساس این نمودار به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا ارزش یک رمز ارز را با سایر ارزهای دیجیتال مقایسه کنند.

 

کندل استیک (Candlestick)

 

27: کندل استیک (Candlestick)

کندل استیک (Candlestick) نموداری است که برای نمایش حرکت قیمت یک دارایی در یک بازه زمانی خاص استفاده می‌شود. به صورت کلی هر کندل شامل چهار بخش متفاوت است که این چهار بخش شامل قیمت باز شدن، قیمت بسته شدن، بالاترین قیمت و پایین‌ترین قیمت در آن بازه زمانی مشخص است با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید که کندل استیک انواع متفاوتی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کندل ماروبزو (Marubozu)، کندل دوجی (Doji)، کندل چکش (Hammer)، ستاره ثاقب (Shooting Star) اشاره کرد.

 

واگرایی (Divergence)

 

28: واگرایی (Divergence)

واگرایی (Divergence) زمانی اتفاق می‌افتد که روند قیمتی یک دارایی با ابزارهای تحلیل تکنیکال همچون اندیکاتور هماهنگ نباشد و روند متفاوتی را نشان دهد. به طور مثال، اگر قیمت یک رمز ارز به سمت بالا یا پایین حرکت کند، اما شاخص تکنیکال مخالف آن حرکت کند، واگرایی اتفاق افتاده است.

 

29: همگرایی (Convergence)

همگرایی (Convergence) یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال در بخش تحلیل است که از اهمیت بسیار زیادی برای تحلیلگران و سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال برخوردار است. به صورت کلی زمانی که روند قیمتی یک رمز ارز هماهنگ با شاخص‌های تحلیل تکنیکال باشد همگرایی رخ داده است.

 

شاخص ترس و طمع (Fear and Greed Index)

 

30: شاخص ترس و طمع (Fear and Greed Index)

شاخص ترس و طمع (Fear and Greed Index) یکی از مفاهیم مهم و شناخته شده در بازار ارزهای دیجیتال است که به سرمایه گذاران و معامله گران نشان می‌دهد که بازار در چه شرایطی قرار دارد و میزان ترس و طمع در بازار چقدر است. به‌طور کلی، زمانی که در شاخص Fear and Greed Index میزان ترس بیشتر باشد این موضوع نشان دهند نگرانی افراد از سرمایه گذاری است. اما زمانی که شاخص میزان طمع را بیشتر نشان دهد یعنی ترس سرمایه گذاران کمتر شده و اعتماد آن‌ها به بازار افزایش پیدا کرده است.

 

پرایس اکشن (Price Action)

 

31: پرایس اکشن (Price Action)

پرایس اکشن (Price Action) یکی از سبک‌های تحلیل تکنیکال است که بدون استفاده از شاخص‌های پیچیده تحلیل تکنیکال تنها با بررسی داده‌های تاریخی قیمت به پیش بینی شرایط بازار می‌پردازد. به صورت کلی این روش به جای تمرکز بر روی اندیکاتورها یا اسیلاتورها تمرکز خود را بر روی بررسی نمودار قیمت و الگوهای قیمتی می‌گذارد تا بتواند با بررسی آن‌ها روند قیمتی که یک رمز ارز را پیش بینی کند.

 

32: نرخ بهره

نرخ بهره (Interest Rate) به میزان سودی گفته می‌شود که بانک‌ها باید به سپرده گذاران پرداخت کنند و از وام گیرندگان دریافت کنند. به صورت کلی میزان نرخ بهره یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی در تحلیل فاندامنتال است که برای جلوگیری از کاهش ارزش پول و کنترل تورم در نظر گرفته شده است و سالانه توسط سازمان فدرال رزرو اعلام می‌شود. از همین رو می‌توان گفت میزان نرخ بهره تاثیرات بسیار زیادی در تحلیل بازارهای مالی و اقتصاد جهانی بر جای می‌گذارد.

 

اصطلاحات استخراج بازار ارز دیجیتال

 

اصطلاحات استخراج بازار ارز دیجیتال

استخراج ارزهای دیجیتال به فرایند محاسباتی اطلاق می‌شود که در آن فرایند تراکنش‌های شبکه‌های بلاک‌ چین تایید شده و در صدد این اتفاق بلاک های جدید ایجاد می‌شود. در همین بین ماینرها با حل مسائل پیچیده ریاضی برای تایید تراکنش‌ها تلاش می‌کنند و پس از ایجاد ارزهای دیجیتال به وسیله دستگاه‌های متفاوت پاداش دریافت می‌کنند. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید که آشنایی با اصطلاحات ارزهای دیجیتال در حوزه استخراج از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است از همین رو ما در این بخش قصد داریم شما را با مهم‌ترین اصطلاحات استخراج ارز دیجیتال آشنا کنیم.

 

ماینر (Miner)

 

33: ماینر (Miner)

در دنیای ارزهای دیجیتال ماینر (Miner) به فرد یا دستگاهی گفته می‌شود که با حل مسائل پیچیده ریاضی تراکنش‌ها را تایید کرده و بلاک جدید ایجاد می‌کند.به صورت کلی این فرایند به حفظ امنیت شبکه کمک می‌کند و ماینرها در ازای انجام این عملیات مقدار مشخصی از ارز دیجیتال را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

 

پاداش بلاک (Block Reward)

 

34: پاداش بلاک (Block Reward)

پاداش بلاک (Block Reward) مقداری از یک رمز ارز است که شبکه در ازای تایید تراکنش‌های بلاک چین و اضافه کردن بلاک جدید به عنوان پاداش به ماینرها اعطا می‌کند. به صورت کلی این پاداش شامل تعداد مشخصی از کوین‌های به دست آمده از استخراج است که به عنوان یک عامل تشویقی برای ماینرها به حساب می‌آید تا این افراد با به دست آوردن پاداش بلاک به استخراج ارزهای دیجیتال ادامه دهند و به حفظ و امنیت شبکه کمک کنند.

 

مزرعه استخراج (Mining Farm)

 

35: مزرعه استخراج (Mining Farm)

مزرعه استخراج (Mining Farm) یکی دیگر از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال در حوزه استخراج است و به مکانی گفته می‌شود که در آن تعداد گسترده‌ای از دستگاه‌های ماینر همزمان به استخراج ارزهای دیجیتال مشغولند. به صورت کلی مزرعه استخراج به تجهیزات قدرتمند با پردازنده‌های بالا و خنک‌ کننده‌های مناسب نیاز دارند تا بتوانند به‌طور پیوسته و با کارایی بالا تراکنش‌ها را تایید کنند.

 

استخراج ابری (Cloud Mining)

 

36: استخراج ابری (Cloud Mining)

استخراج ابری (Cloud Mining) یکی از روش‌های استخراج ارزهای دیجیتال که در آن افراد به جای خرید دستگاه‌های گران قیمت ماینر و تهیه سایر موارد مورد نیاز برای ماینینگ با پرداخت هزینه یا اجازه توان پردازشی در روند استخراج شرکت می‌کنند و سهمی از استخراج ارزهای دیجیتال دریافت می‌کنند. این روش نسبت به استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از دستگاه‌های ماینر راحت‌تر است اما از سود کمتری برخوردار است.

 

استخر استخراج (Mining Pool)

 

37: استخر استخراج (Mining Pool)

استخر استخراج (Mining Pool) گروهی از ماینرها را گرد هم می‌آورد و قدرت محاسباتی دستگاه‌های ماینر را با هم ترکیب می‌کند و به استخراج ارزهای دیجیتال می‌پردازد. به صورت کلی ماینرها با پیوستن به استخرهای استخراج می‌توانند به صورت مستمر و مداوم سهمی از پاداش استخراج ارزهای دیجیتال دریافت کنند.

 

هاوینگ (Halving)

 

38: هاوینگ (Halving)

هاوینگ (Halving) فرایندی است که هر 4 سال یک بار برای جلوگیری از تورم اتفاق می‌افتد و در صدد این اتفاق پاداش استخراج کنندگان نصف می‌شود و استخراج ارزهای دیجیتال نیز کاهش پیدا می‌کند. به‌ طور مثال، اگر ماینرها قبل از هاوینگ برای استخراج یک بلاک 10.5 بیت کوین پاداش دریافت می‌کردند، بعد از هاوینگ، این مقدار به 5.25 بیت کوین کاهش می‌یابد.

 

گواه اثبات کار (Proof of work)

 

39: گواه اثبات کار (Proof of work)

الگوریتم گواه اثبات کار (Proof of Work) یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال در حوزه استخراج است و در این روش ماینرها باید مسائل پیچیده ریاضی را حل کنند تا تراکنش‌های جدید تایید شده و بلاک‌های جدیدی به بلاک‌چین اضافه شوند. به صورت کلی الگوریتم Proof of Work به امنیت شبکه کمک می‌کند، زیرا انجام این محاسبات انرژی‌بر است و جلوگیری از تقلب را دشوار می‌کند.

 

40: گواه اثبات سهام (Proof of Stake)

الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stake) نیز یکی از روش‌های استخراج ارزهای دیجیتال است. به صورت کلی در این روش به جای اینکه ماینرها تراکنش‌ها را تایید کنند و بلاک جدید ایجاد کنند، افرادی که مقدار مشخصی از یک ارز دیجیتال را دارند تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. با در نظر داشتن این موضوع افرادی که سهم بیشتری از یک رمز ارز را دارند شانس بیشتری نیز در استخراج ارزهای دیجیتال دارند.

 

هش (Hash)

 

41: هش (Hash)

هش (Hash) یک تابع ریاضی است که ورودی با طول متغیر را به خروجی با طول ثابت تبدیل می‌کند. این خروجی یک رشته‌ی منحصر به فرد و یکتا است که به هش معروف است. در استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، هش برای تایید و اضافه کردن تراکنش‌ها به بلاک‌چین استفاده می‌شود.

 

اصطلاحات مربوط به کیف پول ارز دیجیتال

 

اصطلاحات ارز دیجیتال مربوط به کیف پول

کیف پول ارز دیجیتال به کاربران امکان ذخیره سازی، ارسال و دریافت رمز ارزها را می‌دهد. از همین رو در چندین سال اخیر با پیشرفت بازار ارزهای دیجیتال کیف پول های متعددی راه اندازی شده است تا افراد بتوانند با خیال راحت دارایی‌های دیجیتالی خود را درون آن‌ها نگهداری کنند.

با در نظر داشتن این موضوع اصطلاحات زیادی در خصوص کیف پول های ارز دیجیتال وجود دارد که کاربران و سرمایه گذاران بهتر است در خصوص آن‌ها اطلاع داشته باشند. از همین رو در ادامه مقاله قصد داریم مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال مربوط به کیف پول را به شما معرفی کنیم.

 

کیف پول سخت افزاری (Hardware wallet)

 

42: کیف پول سخت افزاری (Hardware wallet)

کیف پول سخت افزاری (Hardware wallet) یک دستگاه فیزیکی کوچک همچون فلش مموری است که به صورت آفلاین کلیدهای خصوصی را ذخیره می‌کند و به اینترنت متصل نیست. برهمین اساس این کیف پول ها تحت عنوان ولت سرد (Cold Wallet) نیز شناخته می‌شوند. با در نظر داشتن این موضوع بهتر است بدانید که این کیف پول ها به دلیل نگهداری آفلاین از کلیدهای خصوصی از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و از بهترین آن‌ها می‌توان به کیف پول لجر و ترزور اشاره کرد.

 

کیف پول نرم افزاری (Software Wallet)

 

43: کیف پول نرم افزاری (Software Wallet)

کیف پول نرم افزاری (Software Wallet) یکی از انواع کیف پول های ارز دیجیتال است که به عنوان یک اپلیکیشن فعالیت می‌کند و بر روی تلفن همراه و کامپیوتر قابل نصب است. از همین رو افراد می‌‌توانند با نصب اپلیکیشن‌های کیف پول ارز دیجیتال بر روی سیستم عامل خود به ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال بپردازند. به صورت کلی این نوع کیف پول‌ها به اینترنت متصل هستند از همین رو به دلیل اتصال آنلاین، ممکن است در برابر حملات سایبری و بدافزارها آسیب پذیرتر باشند.

 

کیف پول حضانتی (custodial wallet)

 

44: کیف پول حضانتی (custodial wallet)

کیف پول حضانتی (Custodial Wallet) یکی دیگر از انواع کیف پول های ارز دیجیتال است که در این کیف پول‌ها شرایط متفاوت است و کنترل، مدیریت کلید خصوصی ولت‌ها در دست یک شخص سوم مانند صرافی و شرکت است و کاربران به جای نگهداری از کلید خصوصی این مسئولیت را به عهده سازمان ارائه دهنده خدمات میسپارند.

 

45: کیف پول غیر حضانتی (non custodial wallet)

کیف پول غیر حضانتی (Non-Custodial Wallet) یکی دیگر از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال مربوط به کیف پول است که به عنوان یکی از انواع ولت‌های ارز دیجیتال شناخته می‌شود که برخلاف کیف پول های حضانتی کاربران کنترل کاملی بر روی دارایی‌ها و کلید خصوصی خود دارد و هیچ شخص، شرکتی به دارایی و کلید خصوصی کیف پول غیر حضانتی دسترسی ندارد.

 

کلید خصوصی (Private Key)

 

46: کلید خصوصی (Private Key)

کلید خصوصی (Private Key) رمزی است که برای دسترسی به کیف پول ارز دیجیتال شما استفاده می‌شود برهمین اساس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نباید در دسترس کسی قرار گیرد. زیرا اگر کلید خصوصی کیف پول شما در دسترس شخص دیگری قرار گیرد، آن شخص می‌تواند دارایی شما را از دسترس شما خارج کند و به آدرس دیگری انتقال دهد.

 

47: کلید عمومی (Public Key)

کلید عمومی (Public Key) به عنوان آدرس کیف پول شما به حساب می‌آید از همین رو در صورتی که شخصی بخواهد برای شما رمز ارزی واریز کند باید آدرس کیف پول یا کلید عمومی ولت خود را برای آن فرد ارسال کنید تا بتواند فرایند واریز را انجام دهد. با در نظر داشتن این موضوع می‌توان گفت کلید عمومی مشابه با شماره حساب بانکی افراد است.

 

عبارت بازیابی (Seed Phrase)

 

48: عبارت بازیابی (Seed Phrase)

عبارت بازیابی (Seed Phrase) یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال مربوط به کیف پول است. به صورت کلی عبارت بازیابی یک رمز ارز 12 یا 24 کلمه‌ای است که برای بازگرداندن دسترسی افراد به کیف پول های ارز دیجیتال طراحی شده است و باید در جایی امن نگهداری شود.

 

49: ذخیره سازی سرد (Cold Storage)

ذخیره سازی سرد (Cold Storage) یکی از روش‌‌های نگهداری از ارزهای دیجیتال برای کیف پول های سخت افزاری است که کلید خصوصی را به صورت آفلاین نگهداری می‌کند. با در نظر داشتن این موضوع از آنجایی که در ذخیره سازی سرد امکان دسترسی آنلاین به کلید خصوصی وجود ندارد دارایی کاربران از حملات هکری در امان است و در مکان امن نگهداری می‌شود.

 

اصطلاحات مربوط به صرافی ارز دیجیتال

 

اصطلاحات ارز دیجیتال مربوط به صرافی

برای ورود به بازار کریپتو و خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال کاربران و معامله گران باید به سراغ صرافی های ارز دیجیتال بروند. صرافی های ارز دیجیتال پلتفرم‌های آنلاین می‌باشند که امکان خرید، فروش و مبادله ارزهای دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌سازد.

برهمین اساس سرمایه گذاران و معامله گران بهتر است برای فعالیت در پلتفرم‌های معاملاتی ارز دیجیتال با مهم‌ترین اصطلاحات صرافی های ارز دیجیتال آشنا شوند تا بتوانند در این پلتفرم‌های آنلاین فعالیت کنند. از همین رو ما در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال در خصوص صرافی ها را به شما معرفی کنیم که این اصطلاحات عبارت‌اند از:

 

50: احراز هویت

احراز هویت یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال در صرافی ها است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. احراز هویت در صرافی های ارز دیجیتال به فرایندی گفته می‌شود که کاربران باید برای ورود به پلتفرم‌های معاملاتی و خرید و فروش ارزهای دیجیتال برای جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی همچون پولشویی اطلاعات شخصی خود را اعم از نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، آدرس و یک مدرک شناسایی را به صرافی ارز دیجیتال ارائه دهند.

 

استیکینگ (Staking)

 

51: استیکینگ (Staking)

استیکینگ (Staking) یکی از مفاهیم مهم وتاثیر گذار در بازار ارزهای دیجیتال است و به فرایندی گفته می‌شود که در آن سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال خود را به منظور شرکت در عملکرد شبکه و تایید تراکنش‌های بلاک چین قفل می‌کنند و در ازای انجام این عملیات پاداش دریافت می‌کنند. از همین رو بسیاری از صرافی های ارز این آپشن را به پلتفرم معاملاتی خود اضافه کرده‌اند تا سرمایه گذاران و معامله گران بتوانند به استیکینگ ارزهای دیجیتال بپردازند و از این روش درآمد کسب کنند.

 

52: واریز

واریز یکی از اصطلاحات رایج در ارز دیجیتال است و به فرایندی گفته می‌شود که فرد برای ارسال رمز ارزها از مبدا به مقصد انجام می‌دهد. به طور مثال اگر شخصی بخواهد برای شما ارز دیجیتال ارسال کند به این فرایند واریز می‌گویند. برای انجام این عملیات سرمایه گذاران باید تمامی مراحل را با دقت و تمرکز انجام دهند، زیرا هرگونه بی دقتی می‌تواند دارایی‌های ارزهای دیجیتال را به خطر بیندازد.

 

53: برداشت

برداشت ارزهای دیجیتال فرایندی است که در طی آن شما دارایی خود را برای شخص دیگری ارسال می‌کنید یا به ولت شخصی خود انتقال می‌دهید، به این فرایند برداشت گفته می‌شود.

 

رمز دو عاملی

 

54: رمز دو عاملی

کد دو عاملی یا 2FA مخفف عبارت Two-Factor Authentication است و به عنوان یک روش امنیتی در دنیای ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود که برای تایید هویت سرمایه گذاران و معامله گران از آن استفاده می‌شود. یه صورت کلی رمز دو عاملی یک عبارت ۶ رقمی و دارای محدودیت زمانی است. از همین رو صرافی های ارز دیجیتال این آیتم را برای افزایش امنیت حساب کاربری افراد اضافه کرده‌اند.

 

اصطلاحات فوق تخصصی بازار ارز دیجیتال

 

اصطلاحات فوق تخصصی بازار ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال از مفاهیم و اصطلاحات زیادی تشکیل شده و همین موضوع باعث پیچیدگی این بازار مالی شده است. برهمین اساس سرمایه گذاران و کاربران تازه کار و مبتدی بهتر است ابتدا در خصوص مفاهیم پایه و اصطلاحات کاربردی بازار ارزهای دیجیتال اطلاعات کافی دریافت کنند سپس برای درک بهتر بازار کریپتو مرحله به مرحله به سراغ یادگیری مفاهیم پیچیده بازار بروند. از همین رو ما در ابتدای مقاله شما را با اصطلاحات پایه ارز دیجیتال آشنا کردیم و اکنون قصد داریم به معرفی اصطلاحات فوق تخصصی بازار بپردازیم.

 

اسلشینگ (Slashing)

 

55: اسلشینگ (Slashing)

اسلشینگ (Slashing) در حوزه‌های مختلف، معانی متفاوتی دارد اما در بازار ارزهای دیجیتال به معنای جریمه محسوب می‌شود. به صورت کلی زمانی که نودهای شبکه قوانین را نقض می‌کنند یا عملکرد نادرستی دارند جریمه می‌شوند. از همین رو اسلشینگ با هدف جلوگیری از اقدام علیه منافع شبکه و ایجاد یکپارچگی و امنیت بلاک چین طراحی شده است.

 

اثبات دانش صفر (ZKP)

 

56: اثبات دانش صفر (ZKP)

اثبات دانش صفر یا ZKP که مخفف عبارت Zero-Knowledge Proof است، در دنیای ارزهای دیجیتال به معنای تایید اعتبار و صحت یک ادعا بدون افشای اطلاعات خصوصی است. در این روش یک فرد می‌تواند ثابت کند که یک مطلب مهمی را می‌داند یا کاری را به درستی انجام داده است بدون آن که جزئیاتی از آن کار را به دیگران بگویید.

 

ارتباط میان قطعه ای (Cross-shard communication)

 

57: ارتباط میان قطعه ای (Cross-shard communication)

ارتباط میان قطعه ای (Cross-shard communication) یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال است که در یک شبکه بلاک چین به تبادل اطلاعات میان شاردهای متفاوت می‌پردازد. به صورت کلی شاردینگ روشی است که شبکه بلاک چین را به چند بخش کوچکتر تقسیم می‌کند تا شبکه سریع‌تر و بهتر عمل کند. اما برای اینکه بتواند بخش‌های مختلف را با یکدیگر هماهنگ کنند و اطلاعات را به اشتراک بگذارند به Cross-shard communication نیاز دارند.

 

زنجیره های موازی (Parallel chains)

 

58: زنجیره های موازی (Parallel chains)

یکی دیگر از فوق تخصصی ترین اصطلاحات ارز دیجیتال زنجیره موازی یا همان Parallel chains است. به صورت کلی Parallel chains به معنای وجود چند زنجیره متفاوت است که برای افزایش سرعت و کارایی شبکه همزمان و موازی با یکدیگر فعالیت می‌کنند. اما بهتر است بدانید که فعالیت زنجیره‌ها با یکدیگر مرتبط نیست و هر یک به صورت مستقل و جداگانه تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند.

 

خروجی خرج نشده تراکنش (UTXO)

 

59: خروجی خرج نشده تراکنش (UTXO)

خروجی خرج نشده تراکنش یا UTXO مخفف عبارت Unspent Transaction Output است و به معنای مقدار ارز باقی مانده از هر تراکنش است که می‌تواند در تراکنش بعدی به عنوان ورودی شناخته می‌شود. از همین رو می‌توان گفت که UTXO یکی از مهم‌ترین مفاهیم در طراحی بلاک چینِ بیت کوین بوده است و نقش مهمی در امنیت و کارآمدی این شبکه ایفا می‌کند.

 

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

 

اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

تا به اینجای مقاله سعی داشتیم اصطلاحات ارزهای دیجیتال را در هر حوزه طبقه بندی کنیم تا درک بهتری در خصوص آن‌ها داشته باشید. با در نظر داشتن این موضوع اصطلاحات ترید نیز بخش بزرگی از بازار کریپتوکارنسی است که می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی در روند سرمایه گذاری افراد بگذارد و حتی گاهی اوقات یادگیری این مفاهیم می‌تواند دارایی و سرمایه افراد را از خطرات احتمالی نجات دهد.

با در نظر داشتن این موضوع ما در این بخش قصد داریم چند مورد از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال در حوزه ترید را به شما معرفی کنیم با این حال اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در خصوص اصطلاحات ترید ارز دیجیتال دریافت کنید بهتر است به سراغ مقاله مختص به آن بروید.

 

فومو (FOMO)

 

60: فومو (FOMO)

فومو (FOMO) مخفف عبارت Fear of Missing Out است که به عنوان یکی از مهمترین اصطلاحات ارز دیجیتال شناخته می‌شود به معنای ترس از دست دادن موقعیت است . به صورت کلی این اصطلاح کاربردی زمانی به کار می‌رود که سرمایه گذاران و معامله گران احساس می‌کنند ممکن است فرصت یا موقعیت مناسبی را از دست بدهند.

 

فاد (FUD)

 

61: فاد (FUD)

فاد (FUD) مخفف عبارت Fear, Uncertainty, and Doubt است که در بازار ارزهای دیجیتال به دفعات زیادی از آن استفاده می‌شود از همین رو کاربران تازه کار و بی تجربه بهتر است با آن آشنا شوند. به صورت کلی این اصطلاح کاربردی به معنای ترس و عدم اطمینان است و زمانی به کار برده می‌‌شود که شرکت‌ها یا اشخاص متفاوت برای گمراه کردن و ایجاد احساس نگرانی و تردید شما از آن استفاده می‌کنند.

به طور مثال از این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که یک شخص اطلاعات منفی و گمراه کننده‌ای را پخش می‌کند تا شما را از خرید یک کالا منصرف کند. به صورت کلی هدف استفاده از این تاکتیک ایجاد تردید و کاهش اعتماد بنفس برای خرید یک محصول و سهام است.

 

سفارش محدود (Limit Order)

 

62: سفارش محدود (Limit Order)

سفارش محدود (Limit Order) یکی از انواع روش‌های سفارش گذاری در بازارهای مالی است که از اهمیت بسیار زیادی در بازار ارزهای دیجیتال برخوردار است. زیرا با استفاده از سفارش محدود سرمایه گذاران می‌توانند برای انجام معاملات خود قیمت و مقداری که قصد دارند به خرید و فروش بپردازند را مشخص کنند. از همین رو هر زمان بازار به قیمت پیشنهادی افراد رسید معامله به صورت اتومات انجام می‌شود.

 

مارکت اوردر (Market Order)

 

63: مارکت اوردر (Market Order)

مارکت اوردر (Market Order) یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال مربوط به ترید است که به عنوان یکی از روش‌های سفارش گذاری در بازارهای مالی شناخته می‌شود. گاهی اوقات سرمایه گذاران و معامله گران قصد دارند به سرعت به سراغ خرید و فروش ارزهای دیجیتال بروند از همین رو روش مارکت اوردر را انتخاب می‌کنند و بر اساس قیمت لحظه‌ای بازار معامله می‌کنند.

 

جمع بندی

ما در این مقاله به بررسی مفاهیم و اصول پایه‌ و تخصصی در بازار ارزهای دیجیتال پرداختیم تا با آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات ارز دیجیتال درک بهتری در خصوص بازار کریپتو داشته باشید. به صورت کلی بازار ارزهای دیجیتال به شکل پیچیده‌ای طراحی شده است.

از همین رو ما در این مقاله با توضیح هر مفهوم و اصطلاح سعی داشتیم تا حدی پیچیدگی‌های فنی این بازار مالی و دنیای بلاک چین را کاهش دهیم تا شما بتوانید با درک و اعتماد بیشتری در این حوزه فعالیت کنید و ریسک معاملاتی خود را مدیریت کنید. البته بهتر است بدانید که تمامی مواردی که در بخش بالا گفته شده بخش کوچکی از اصطلاحات ارز دیجیتال و بلاک چین بود بلکه هر چه در اعماق این دو حوزه نفوذ کنید میبینید که اصطلاحات زیادی بازار ارزهای دیجیتال و دنیای بلاک چین را تشکیل داده است.

 

سوالات متداول

الگوریتم چیست؟

الگوریتم یک دستورالعمل یا مجموعه‌ای از گام‌های منظم و مشخص است که برای حل یک مسئله یا انجام یک وظیفه به کار می‌رود.

فی چیست؟

فی یا همان کارمزد هزینه‌ای است که کاربران برای اجرای تراکنش‌ها یا قراردادهای هوشمند در شبکه بلاک‌چین پرداخت می‌کنند.

چه تفاوت‌هایی بین اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) وجود دارد؟

الگوریتم اثبات کار (PoW) برای تایید تراکنش‌ها از حل مسائل پیچیده ریاضی استفاده می‌کند و این فرایند انرژی زیادی می‌طلبد، اما اثبات سهام (PoS) مبتنی بر سهام گذاری کاربران است که به انرژی کمتری نیاز دارد.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها