نسبت ریسک به ریوارد چیست؛ آموزش ریسک به ریوارد ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال از ویژگی‌های بسیار زیادی برخوردار است که همین ویژگی‌ها باعث متمایز شدن آن نسبت به سایر بازارهای مالی شده است زیرا در چندین سال اخیر این بازار کریپتو تحولات زیادی بر روی سرمایه گذاری افراد ایجاد کرده است. البته بهتر است به این نکته توجه کنید که نوسانات زیادی بازار کریپتو را احاطه کرده است، از همین رو ممکن است با شنیدن نوسانات بازار ارزهای دیجیتال به یاد سود و ضرر بسیار زیاد بازار ارزهای دیجیتال میوفتید و این موضوع باعث می‌شود افراد زیادی از سرمایه گذاری در این بازار مالی خودداری کنند.

اما بهتر است به این نکته توجه کنید که نوسانات بازار حاکی بر ضررهای بسیار نیست بلکه نوسانات می‌تواند سودهای زیادی را به همراه داشته باشد. از همین رو برای کسب سود یا کسب تجربه بهتر کاربران برای سرمایه گذاری ریسک کنند تا بتوانند معاملات بهتر را برای خود به ارمغان آورند. اما باید در نظر داشته باشیم که برای انجام این کار ترفندی به نام نسبت ریسک به ریوارد راه اندازی شده است. اکنون ممکن است این سوال برایتان به وجود آید که نسبت ریسک به ریوارد چیست؟ با در نظر داشتن این موضوع در ادامه مقاله قصد داریم شما را با آموزش ریسک به ریوارد ارز دیجیتال آشنا کنیم تا شما با این مفهوم کلیدی آشنا شوید.

 

نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

 

نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

نسبت ریسک به ریوارد یکی از اصطلاحات رایج در بازارهای مالی است که سرمایه گذاران حرفه‌ای با استفاده از نسبت ریسک به ریوارد به مقایسه و بررسی برای مقایسه و ریسک معاملاتی با مقدار سودی که در نظر دارند می‌پردازند. اگر بخواهیم به صورت ساده‌تر به نسبت ریسک به ریوارد چیست پاسخ دهیم باید بگوییم بازار ارزهای دیجیتال از نوسانات زیادی برخوردار است از همین رو نداشتن تارگت در ارز دیجیتال و همچنین مشخص نکردن حد ضرر می‌تواند کاربران را با ضررهای زیادی روبرو کند.

از همین رو می‌توان گفت ریسک به ریوارد نشان می‌دهد که سرمایه گذار در ازای هر مقدار ریسکی که در سرمایه گذاری می‌پذیرید چه مقدار پاداش به همراه دارد. در این صورت سرمایه گذاران می‌توانند با بررسی این نسبت‌ها به این نتیجه برسند که این ریسک‌ها برایشان سودآور است یا خیر.

با در نظر داشتن این موضوع می‌توان گفت نسبت ریسک به ریوارد (Risk/Reward Ratio) با کمک محاسبات ریاضی انجام می‌شود و برای اندازه‌گیری نسبت میزان ریسک یا ضرر احتمالی یک معامله، به سود پیش بینی شده‌، استفاده می‌شود. از همین رو برای درک بهتر این موضوع با خود فرض کنید اگر نسبت ریسک به ریوارد 1:3 را در نظر بگیرید یعنی سرمایه گذار مایل به ریسک 1 دلاری برای به دست آوردن سود 3 دلاری است.

 

نحوه محاسبه نسبت ریسک به ریوارد

 

نحوه محاسبه نسبت ریسک به ریوارد

اکنون که به سوال نسبت ریسک به ریوارد چیست پاسخ دادیم بهتر است با نحوه محاسبه این ترفند نیز آشنا شوید. به صورت کلی سرمایه گذاران برای دریافت سود باید ریسک را بپذیرند. البته برای ریسک کردن در بازارهای معاملاتی همچون بازار ارزهای دیجیتال بهتر است فکر شده و باید برنامه ریزی درست ریسک‌ها را مدیریت کنید. از همین رو برای انجام این کار می‌توانید از روش نسبت ریسک به ریوارد استفاده کنید تا بتوانید حساب شده در بازار کریپتو فعالیت کنید. برای استفاده از این ترفند باید برای خود حد ضرر و حد سود را مشخص کنید

در این صورت برای محاسبه نسبت ریسک به ریوارد باید حد ضرر را منهای قیمت واحد رمز ارزی که در نظر دارید کنید تا ریسک ضرر شما مشخص شود و از آن سمت حد سود را منهای قیمت یک واحد رمز ارز مورد نظر خود کنید تا مقدار ریوارد را دریافت کنید. سپس مقدار ریسک را بر ریوارد تقسیم کنید و هرچه نسبت محاسبه شده کم تر از 50 درصد باشد، برای خرید مناسب‌تر است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است با یک مثال این موضوع را توضیح دهیم.

اکنون با خود فکر کنید که قیمت رمز ارز شما 20 است و شما حد ضرر را 18 در نظر می‌گیرید در این صورت اگر باتوجه به فرمولی که به آن اشاره کردیم قیمت رمز ارز را منهای 18 کنیم به عدد 2 به دست می‌آید در این صورت ریسک شما 2 است. همچنین برای به دست آوردن ریوارد یا همان پاداش با خود فرض کنید که حد سود را 12 در نظر بگیرید و قیمت واحد را 10 در این صورت ریوارد شما 2 می‌شود. در این مقدار ریسک را بر ریوارد تقسیم کنید تا نسبت ریسک به ریوارد را مشاهده کنید.

 

مزایای نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

 

مزایای نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

همانطور که در بخش بالا به آن اشاره کردیم بازار ارزهای دیجیتال از نوسانات زیادی برخوردار است و این موضوع می‌تواند ریسک‌های زیادی را برای کاربران به ارمغان بیاورد. با در نظر داشتن این موضوع کاربران می‌تواند با بررسی نسبت ریسک به ریوارد ریسک‌های خود بررسی کنند تا معاملات بهتری را در پیش داشته باشند. البته بهتر است بدانید که بررسی نسبت ریسک به ریوارد از مزایای دیگری نیز برخوردار است که مدیریت ریسک یکی از مهم‌ترین مزایای نسبت ریسک به ریوارد است. به صورت کلی نسبت ریسک به ریوارد میزان ود احتمالی سرمایه گذاران را نسبت به ضرری که حاضرند برای انجام یک معامله بپذیرند مشخص می‌کند.

برهمین اساس محاسبه نسبت ریسک به ریوارد در مدیریت ریسک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برهمین اساس می‌توان گفت مدیریت ریسک یکی از مهم‌ترین مزایای نسبت ریسک به ریوارد است. البته باید به این نکته اشاره کرد که در بعضی مواقع سرمایه گذاران با داشتن استراتژی معاملاتی براین باورند که معاملاتی که در پیش دارند ممکن است سودآور باشند. اما در این صورت با بررسی نسبت ریسک به ریوارد امکان دارد به این نتیجه برسید که ریسک این معامله زیاد است. از همین رو سرمایه گذاران می‌توانند با محاسبه نسبت ریسک به ریوارد ارزش انجام معامله خود را مورد بررسی قرار دهند.

 

مزایای نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

 

معایب نسبت ریسک به ریوارد چیست؟

تا به اینجای مقاله به ویژگی‌ها و مزایای نسبت ریسک به ریوارد پرداختیم تا بدانید نسبت ریسک به ریوارد چیست و چه کاربردی دارد. اما در این بین باید به این نکته توجه کنید که هر روش معاملاتی در کنار داشتن ویژگی‌های متعدد از معایبی نیز برخوردار است از همین رو این معایب می‌تواند در روند معاملات سرمایه گذاران مشکل ایجاد کند.

برهمین اساس بهتر است که تنها به بررسی نسبت ریسک به ریوارد تکیه نکنید و موارد دیگری را نیز مورد بررسی قرار دهید. زیرا نسبت ریسک به ریوارد همیشه دقیق نیست از همین رو سرمایه گذاران یا تریدرهای حرفه‌ای در کنار بررسی نسبت ریسک به پاداش از ابزارهای مختلف تحلیل بازار از جمله اندیکاتور، اسیلاتور و غیره استفاده می‌کنند تا بتوانند معاملات بهتری را برای خود به ارمغان آورند.

 

جمع بندی

با توجه به بررسی‌های انجام شده، مشخص است که نسبت ریسک به ریوارد به عنوان یک مفهوم مهم و کلیدی در علوم اقتصاد و مالیات مورد توجه قرار دارد. این نسبت، نه‌تنها به عنوان یک معیار ارزیابی و تصمیم‌گیری در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه می‌تواند بهبود قابل توجهی در عملکرد و سودآوری سرمایه‌گذاری‌ها به همراه داشته باشد.

در نهایت، فهم درست و کامل این نسبت می‌تواند به سرمایه‌گذاران و مدیران مالی کمک کند تا تصمیمات منطقی‌تر و موثرتری را در مورد سرمایه‌گذاری‌ها و مدیریت ریسک‌ها اتخاذ کنند. با در نظر داشتن این موضوع ما در این مقاله شما را با این مفهوم کاربردی آشنا کردیم تا بدانید ریسک به ریوارد در ارز دیجیتال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

 

سوالات متداول

نسبت ریسک به ریوارد تنها در بازار ارز دیجیتال کاربرد دارد؟

خیر نسبت ریسک به ریوارد در بازار سهام و بازار بورس نیز کاربرد دارد و سرمایه گذاران می‌توانند در سایر بازارهای مالی نیز از نسبت ریسک به ریوارد استفاده کنند.

آیا نسبت ریسک به ریوارد ثابت است؟

نسبتت ریسک به ریوارد هیچ وقت ثابت نیست و باید از هر معامله به معامله دیگر تغییر کند.

آیا همیشه افزایش ریسک باعث افزایش ریوارد است؟

خیر همیشه افزایش رسک منجر به افزایش پاداش نمی‌شود و این یک قاعده مطلق نیست. از همین رو افزایش ریسک ممکن است با افزایش ریوارد همراه باشد، اما ممکن است به افزایش خسارت پذیری بدون افزایش ریوارد منجر شود.

مطالب مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها